Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Marketing van keske schiet

Gestart door neos, 29 oktober 2010, 04:21:28 AM

neos

't Ja, ik ben van Antwerpen en wil die uitdrukking dan ook gebruiken.

Wie ze niet begrijpt dient maar even te Googlen. Ik ben niet zo'n liefhebber van de klassieke H0 baantjes naar Zwitsers of Duits model. Ik ga al chance al meer dan een halve eeuw mee en ben daar wat op uitgekeken. Blijkbaar zijn het er meerdere, mij, met deze visie eens, zoals ik kon opmerken aan de pareltjes, op de laatste beurs, in Mechelen. Ook werd er daar veel van de klassieke H0 schaal afgeweken. Menig smalspoor stal er de show.

Toch volharden die handelaars in de boosheid. Het zal H0 zijn of niets, amen en uit. Liefst allemaal met hetzelfde model van hetzelfde merk. Het enige verschil is de prijs.

Heren handelaars, de tijd is al lang gepasseerd dat je uw koopwaar door onmondige mensen hun strot kunt duwen. Ik heb menig, om niet te zeggen heel veel treinenwinkels de deuren zien sluiten, die toen beweerden dat de hobby voorbij was.

Ja, die H0 met zwitserse chalets is gepasseerd. Maar er ligt nog een grote markt open. Zie het succes van het Z hoekje in Mechelen, bijvoorbeeld.  Maar dat hebt ge niet in huis h?. Neen, omdat er geen vraag naar is volgens jullie.

Wel, dat is marketing van keske schiet, en dat duwt jullie een gegradueerde in de marketing, door de strot...

Wie het schoentje past die trekt het aan...

greetz,


marc
 

Michiel

#1
Hallo Marc,

Als Belgisch rijdende N'er van tijdperk 1 kan ik je frustratie erg goed herkennen. Maar stel de volgende redenering:

De afnemers van modelspoormeterieel neemt af. Het publiek krimpt. Je hebt nu nog maar een paar grote investeringsmaatschapijen die driekwart van die mark in handen hebben. Ze zullen er alles aan doen om de kosten te drukken en de winst zo hoog mogelijk te houden. Want return on investment, daar gaat het enkel om. Als ze meer geld verdienen met tandenborstels, dan maken ze tandenborstels.

Om de productie zo goedkoop mogelijk te houden, kies je louter voor de productie van modellen die de grootste afzet hebben: H0, tijdperk 1950-heden, punt! Dit heeft 2 voordelen: je hoeft je niet te bekommeren om die verlieslatende kleine productieseries in die obscure schalen, en je zorgt ervoor dat de overgrote meerderheid van instappers weer voor H0 kiezen, wat procentueel weer dat marktsegment verhoogt. Zorg dat je klanten homogeen en braaf een coherente groep blijven, door het aanbod te beperken tot die groep.

Laat de niches van "vreemde" schalen en tijdperken in de modelspoormarkt maar over aan marginale bedrijfjes, die zich de tanden stuk bijten op een klein publiek met modellen die het drievoud kosten.

Als dit waar is, is dit qua marketingstrategie toch wel een sterk staaltje. Manipuleer je markt door louter voor de grote massa te produceren, waardoor de nieuwkomers haast geen ander keuze hebben dan braaf mee te stappen, want het zijn enkel de doorwinterde hobbyisten die van het begane pad afwijken...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

neos

#2
Michiel,

Jouw theorie klopt als een bus, maar ik had het in feite tegen de kleinhandelaars, die vertikken om andere scales dan HO in huis te halen, of alleszins de moeite willen doen om het te bestellen.

Op heel de beurs in Mechelen heb ik niets gevonden in de schaal H0e en daar stonden wel handelaars genoeg.

Ook las ik hier op 't forum dat er mensen op zoek waren naar N materiaal en ook een beetje teleurgesteld naar huis gekeerd zijn.

Greetz,

Marc




 

Rochevalien

#3
Mannekens,er is dus ?cht niet veel vraag naar smalspoor en de schalen N,Z,I.Althans niet in Belgie.Je ziet ook niet veel banen bij ons in die schalen.Het is dan ook niet meer dan normaal dan een handelaar dat niet in huis heeft en het alleen op bestelling kan leveren.
Trouwens ,een handelaar die alles wil uitstallen en op stock houden wat er op de markt is ,heeft een winkel nodig zoals een Delhaize supermarkt. Mier moette der nie achter zeuke,zenne.[:D][:D]

Gerrit

Klaas Zondervan

#4
De meeste mensen die in een exotische schaal werken bestellen hun spullen zelf in Duitsland of Engeland of Amerika. Probeer dat eens, en zie wat een gedoe dat is. Dan begrijp je meteen waarom een gewone winkelier daar niet aan begint. Als die naast de inkoopsprijs ook nog een toeslag voor de moeite berekent, en een beetje winst, dan begint de klant gelijk te koeren dat hij het op internet veel goedkoper heeft gezien. Probeer dan als handelaar maar eens vriendelijk te blijven kijken.

Durango

#5
Ik zie dit nu pas. Ik rij zelf in de exotische schaal HoN3. En moet zoals Klaas zegt alles in de USA bestellen. Je moet er dan van uit gaan dat er een toeslag in de vorm van invoer rechte geheven kan worden. De ene keer wel, de andere keer heb je gluk en zwijn je erdoor hheen en heb je geen extra kosten, behalve dan de verzend kosten.
Overigens kost mij een smalspoormachine in de schaal dan inclusief verzendkosten en tegen de huidige koers nog geen 300 euro denk ik. Hier zit dan een soundtraxx soundecoder bij in. Niet te duur als ik zie wat voor sommige europese modellen neergeteld moet worden. Meestal worden deze ook lang van te voeren aangekondigd en dus kun je er al enkele maanden voor sparen. Een lok koop ik in ieder geval niet iedere week. Feit blijft dat je alles over moet laten komen en dat dat nog weleens voor vetraging kan zorgen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

conducteur

#6
Ik denk dat je toch al erg zot moet zijn om als kleine zelfstandige te investeren in dingen die zeer moeilijk verkocht geraken. Ikzelf help in een winkel*** en in de afgelopen 2 jaar dat ik daar help heb ik nog  nog maar 2 mensen gezien die gevraagd hebben naar marklin z en geen enkele naar exotische smalspoortoestanden. Spoor 0, N en H0m daarentegen wel, omdat de winkel*** daar een gamma in stock heeft.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

#7
HO =1 op 87
HOe en HOm is ook 1 op 87.
Is dus geen exotische schaal en zeker in NEDERLAND redelijk goed te verkrijgen van BEMO
Zwitsers N is wat moeilijker maar toch zeker via de web winkels (alweer)redelijk te kopen.

Maar wie echt alles op zwiters zet moet uitwijken naar duitsland.
Mijn zoon die BEMO ZWITSERS rijdt heeft tal van goed en goed kopen adressen
Dus vraag hem (zie onder)

NUL en EEN en Z zijn van marklin goed te koop (niet goedkoop)
Nul is er ook van LENZ (daarvoor weer naar duitsland)even als TT

Wat blijft dan over. Niet zoveel zelfs 00 is van HORNBY te koop
De echte treinshop (nederland)heeft uitaard niet alles,maar wel veel.
Het blijft even zoek,maar je zult vinden
wim


Havoc

#8
citaat:
De meeste mensen die in een exotische schaal werken bestellen hun spullen zelf in Duitsland of Engeland of Amerika. Probeer dat eens, en zie wat een gedoe dat is.


Doe ik vaak:
- bestel op de website
- betaal (visa, paypal, electronische overschrijving)
- spulling liggen 2 dagen tot 2 weken later op mijn tafel

Als ik Z in de winkel bestel:
- ga naar de winkel en bestel (20 februari 2009)
- "dat kan enkele weken duren"
- ga 3 maand later nog eens langs (ben toch in de buurt) voor niets
- 6 maand later maar eens bellen
- 1 jaar later...nog niks als ik langsga
- oktober 2010 op de beurs bij M?rklin: "dat is niet normaal, die handelaar is anders wel prima voor Z"

Ik weet maar al te best waar het gedoe is...

citaat:
in de afgelopen 2 jaar dat ik daar help heb ik nog nog maar 2 mensen gezien die gevraagd hebben naar marklin z en geen enkele naar exotische smalspoortoestanden. Spoor 0, N en H0m daarentegen wel, omdat de winkel*** daar een gamma in stock heeft.


En wat bewijst dat? Dat er niemand naar vraagt omdat men het niet wil om ofdat jullie het niet hebben? Als ik naar de beenhouwer ga vraag ik ook niet naar brood. Dat is niet omdat ik het niet wil maar omdat hij dat niet heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Durango

#9
Dat ik voor de exotische HoN3 schaal heb gekozen betekent automatisch natuurlijk dat je weet dat het spul van over de grote plas moet komen, omdat het in Europa maar heel sporadisch, en dan hoofdzakelijk in Engeland, is te verkrijgen. Je maakt nu eenmaal een keuze en zult de gevolgen hiervan moeten accepteren.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

neos

#10
citaat:
Ik denk dat je toch al erg zot moet zijn om als kleine zelfstandige te investeren in dingen die zeer moeilijk verkocht geraken. Ikzelf help in een winkel*** en in de afgelopen 2 jaar dat ik daar help heb ik nog nog maar 2 mensen gezien die gevraagd hebben naar marklin z en geen enkele naar exotische smalspoortoestanden. Spoor 0, N en H0m daarentegen wel, omdat de winkel*** daar een gamma in stock heeft.


Wel, daar doel ik nu juist op. Je kon het niet beter verwoorden.

Hebben jullie dan nooit afgevraagd waarom O,N en H0m, dat jullie in stock hebben,  wel verkoopt? Zoiets is vlug gekend. Ik kan hier enkel de reactie van Havoc bijtreden, die geen brood vraagt bij de slager omdat hij op voorhand al weet dat die dat toch niet heeft.

Greetz,

marc