Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Makette 2904 kortkoppeling systeem ?

Gestart door Paulogic, 25 oktober 2010, 15:31:54 PM

Paulogic

Iemand hier ervaring mee ? of die van Conrad ?

Zou moeten dienen om een pak lima M2 en M4 wagons om te vormen.
De modellen die ik heb, dankzij een medeforumlid, zijn nog
gekoppeld via de bogies.

Ben al bezig met bazekes te plakken in die wagons ...
engelengeduld zeg... ze blijven niet zitten... ze zullen
bed rull gedronken hebben.

En nee niet meer met secondelijm maar met gewone fallertoestanden.:D:D
mvg,
Paul(ogic)

ysbeer

Ik heb een makete wagen en die laat zich lijmen met seconde lijm.
Maar die koppeling,geen idee.
Roco heeft ook setjes maar die zijn wel een beetje duurder,voordeel is dat hij met schroefjes vast zit (als hij past)
wim

Klaas Zondervan

De makke met dit soort dingen is dat de fabrikanten nooit vertellen uit wat voor soort kunststof het is gemaakt.
Als ik de foto's bekijk op de website van Makette, dan lijkt het polyethyleen te zijn. Dat is moeilijk te lijmen, in ieder geval niet met Faller huisjeslijm.
Ze geven zelf aan dat je met tweecomponentenlijm moet lijmen. Maar ook daarvan betwijfel ik of het echt vast blijft zitten.
Het lijmadvies is overigens verschillend in het Duits en het Frans. Dus kennelijk weten ze het zelf ook niet goed.

SuSke

En als je een dotje siliconen gebruikt en daar de koppeling induwt.
Een beetje rekenen op het "vaccuum"-effect. [?]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

Dat kleven heb ik geen moeite mee, vastkrijgen doe ik het wel
maar zijn die dingen bruikbaar ? of die van Conrad ?
Beide systemen zien er goed uit maar de vraag is doe die wat
ze moeten doen, het lijkt mij allemaal nogal heel fragiel om
te plaatsen. En eenmaal gekleefd... krijg ze er nog maar af zonder
schade.
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Die van Conrad, bedoel je deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=241254
Die zijn van Ribu.

Op de foto's zien die van Makette er niet eens zo fragiel uit. Vergelijk het maar eens met kortkoppelnigen die al standaard zijn ingebouwd in rijtuigen van b.v. M?rklin, Roco of Fleischmann.
Als je niet helemaal zeker bent, dan kun je de raad van Suske opvolgen, plakken met siliconenkit. Dat is spul dat letterlijk 'plakt'. Je kunt het altijd weer lospeuteren.

Paulogic

Ik zal eens van beide een kitje bestellen en zien wat het heeft.
Resultaten (of miskleunen) zal ik hier laten zien.

Alvast bedankt voor de toffe tips mannen !
mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

Een kleine update.

De ribu koppelingen van Conrad zijn heel knap en heel
makkelijk in elkaar te steken. Enkele dotjes secondelijm om
ze goed dicht te houden en direct ok.
De inbouwhoogte is echte te groot. Ze kunnen vooreerst niet
ver genoeg naar het midden van de wagon. Op zich geen probleem
maar dan zijn ze niet echt kortgekoppeld.
Tweede probleem, ze zijn toch nog te dik. De wielen komen er tegen
en de wagon staat gelijk op zijn tenen. Dus ik zou al
in het chassis een opening moeten maken ter grote van deze koppeling
en dan die proberen erin te kleven. Dat kleven en zo is nog te doen,
dat uitsnijden in de carrosserie zie ik al heel wat minder zitten.

Wordt vervolgd (nu of later...)
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Volgens mij is het ook mogelijk om deze koppelingen binnenin het rijtuig te monteren, dus bovenop de rijtuigvloer.
Je moet dan alleen een opening in de vloer maken waar het steeltje doorheen steekt. Dat hoeft niet zo heel nauwkeurig, er moet genoeg ruimte zijn voor de zijdelingse beweging.

Paulogic

Dank u Klaas, nog zover niet gedacht... even zien of het
dan nog lukt met de hoogte van de binneninrichting.Die staat
gelukkig iets hoger door het aangebrachte gewicht.

Wordt wederom vervolgd !
mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

En hier het resultaat in een rijtuig :









Op zijn laagst gemonteerd maar toch net iets te hoog volgens
de normen. Dus onderling koppelen met de Profi's van Fleishm.
zal lukken. Naar de loc zal het met een beugelkoppeling moeten
vrees ik.

Comments welcome !

mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Mooi gedaan, Paul.
Over dat "net iets te hoog": Lima's staan soms wat hoog op hun poten, en deze misschien ook.
Is het een idee om het draaistel wat dieper in de bak te brengen door de ring onderaan wat af te schuren?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Dank u,

Echt veel korter gekoppeld dan origineel zijn ze niet.
De profi's vangen dit gedeeltelijk op. Met beugels zijn ze
zelfs langer gekoppeld. Maar... ze draaien natuurlijker door de
bocht vind ik.

Het wegschuren had ik ook al gedacht maar de bogies lopen nu net
niet tegen die koppeling aan en ik vrees dat ze dan niet meer
deftig zullen rijden. Tevens bevat die heuvel onderaan ook de
fysische draaibeperking van de bogie zodat die niet tegen de
rand komt.

Maar ik durf het wel proberen hoor, heb er nog 14 om mee te
proberen en als er eentje zou mislukken is dat een klein risico want
ik heb ze heel schappelijk gekocht.

De volgdende slachtoffers zullen M4-kes zijn. Iets meer ruimte daar.

Wordt ook weer vervolgd.
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Paulogic
Echt veel korter gekoppeld zijn ze niet (...) maar de bogies lopen nu net niet tegen die koppeling aan...
Hhm - kortkoppelmechaniek iets meer naar achteren plaatsen ?
Voor je raak-probleem tussen koppelinghouder en bogie: Is er dan geen vijlwerk aan de bogies mogelijk? Aan de achterzijde van de koppelinghouders kan je wel een beetje afhalen, denk ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Iets meer naar achter plaatsen zal niet lukken, ik kom al tegen die verhoging waar de bogie insteekt : zie fotoken.

Afvijlen aan de bogie biedt nu niet veel soelaas denk ik. Na afslijpen van de originele koppeling is de plaats net goed.

En bedankt om mee te denken!! [^][^]
mvg,
Paul(ogic)