Spanning reduceren?

Gestart door dirkske, 24 oktober 2010, 21:51:49 PM

dirkske

Hoi,

Ik kwam bij de volgende fout uit: Op de baan van een vriend meet ik bijna 19.6 volt.(digitaal dcc, Lenz)
De ledstrips die ik in enkele rijtuigen(met stroomafname via de wielen) heb gebouwd werken bij deze, te hoge, spanning niet. Op de ledstrips staat volgens mij een overspannigbeveiliging.
Nu is mijn vraag:Is het mogelijk om deze spanning, tussen travo en centrale dmv een weerstand te reduceren naar maximum 16 volt?
Hopelijk ben ik een beetje duidelijk.
Dank bij voorbaat.

Je eigen baan, je eigen wereldje!

Michiel

Hallo Dirk,

met een weerstand is geen goede manier om de spanning te verlagen. Ik weet niet of je Lenz centrale toelaat om de uitgangsspanning te regelen. En anders moet je uitkijken naar een transformator met lagere spanning.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jelle

Goedenavond Dirk,

Even voor de volledigheid:
Welke ledstrips heb je ingebouwd? (Digirails of iets anders?).
Heb je de rijtuigen getest na inbouw?

Een spanning van 19,6V is een normale spanning voor een H0 DCC systeem. Als je dan toch het idee hebt om met weerstanden te werken, dan zal je deze in de rijtuigen in moeten bouwen, niet tussen je trafo en centrale, da's zeker de verkeerde plaats om dit probleem aan te pakken. De kans is groot dat inbouw van weerstanden toch wel nodig is omdat anders de ledstrips te fel zijn.

Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

ToThePoint

Neen dat is geen goed idee want de spanningsval die over de weerstand komt varieert met de stroomafname.
Hoe hoger de stroom door de weerstand hoe hoger de spanningsval.

Als uw ledstrips nog werken na dat avontuur is de kans groot dat er een spanningsbeveiliging in zit.

U kan dit oplossen door bv een weerstand tussen ledstrip en railkontact te zetten, Daar gaat de stroomopname niet veel varieren.
Tracht te ontdekken hoeveel stroom ze opnemen.
Bereken hoeveel spanning TE VEEL de strips krijgen.
En bereken de weerstand als volgt:
De TE VEEL aan spanning delen door de opgenomen stroom. En dan weet u hoeveel ohm u in serie kan zetten tussen strip en railkontact.

Of een andere transfo die een lagere uitgangsspanning heeft.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Ik heb nog nooit gehoord van led strips met spanningsbeveiliging ,als er al een beveiliging inzit(en dat denk niet)dan zal dat een stroombeveiliging zijn.
19 volt is een normale digitaalspanning. Zoek het eerst ergens anders.
En als het toch zo mocht zijn zet dan een weerstand in serie met de strip,en nergens anders.
wim

dirkske

Om te beginnen al een woordeje van dank voor deze reakties.
Het gaat dus om onderstaande ledstrips van Mayerhofer:
http://www.mayerhofer-modellbau.de/html/wagenbeleuchtung.html
Daar staat dus bij:
citaat:
Wagenbeleuchtung f?r Digital und Wechselspannung (0 - 16 Volt)


Dan zal ik een weerdstand voor deze strips moeten plaatsen, de vraag is, de welke?
Elektronica is voor mij nog vrij nieuw.
Als er iemand me op weg kan helpen?...
Je eigen baan, je eigen wereldje!

INFO

De weerstand wordt dan de aangelegde spanning - de gewenste spanning gedeeld door de stroom.

Even snel gekeken wordt dat dus (20V - 12V) / 0,024 = 333 Ohm zal dus een weerstand worden van 390 ohm

Gewoon dus de wet van ohm toepassen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bellejt

of 330 ohm (oranje/oranje/bruin)

dirkske

Tof...bedankt voor jullie reakties.[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!