Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Servo jitter (2de transfo)

Gestart door Gizzmo, 22 oktober 2010, 09:44:11 AM

Gizzmo

Hi all,

Ik heb pas de 67810 serverdecoder van uhlenbrock aangekocht om men Peco wissels mee te bedienen. Alles lijkt netjes te werken, alleen zit er wat "jitter" (signaalstoring) op de servos.
In de handleiding van de 67810 wordt dit besproken en de oplossing zou een 2de (aparte) transfo zijn, die je apart op de servodecoder kan aansluiten.

Vraag is nu dus, welke transfo moet ik nemen?
Moet ik een wissel of gelijkstroom transfo nemen?
Moet ik nog met andere dingen rekening houden?
Op ebay kom je vaak de M?rklin 6647 transfo tegen ... is die bruikbaar?

(Ik gebruik nu de standaard trafo van de Roco multimaus)

Alvast met dank!!
GreetZ,
David

Paulogic

Ik zou voor een gelijkstroom gaan van 6 volt (of minder naar
gelang de servo). Je kan ook 12 volt nemen en aanpassen.

Servo jitter is niet altijd afkomstig van de voeding. Kan ook
door de sturing komen : interferentie met andere zaken.
Is voor wissels nog redelijk maar voor Heli's... dodelijk.

Kleine gestabiliseerde voedingen zijn niet meer zo duur.
Je hebt tevens PM.
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gizzmo

In de handleiding van de 67810 wordt dit besproken en de oplossing zou een 2de (aparte) transfo zijn, die je apart op de servodecoder kan aansluiten.
Dat staat er niet. Wat er wel staat: ze bevelen een aparte trafo aan om te voorkomen dat de servo's ongecontroleerd bewegen bij het inschakelen van de voeding.
Maar daarmee voorkom je de jitter niet. Jitter ontstaat omdat de servo het juiste instelpunt niet kan vinden. Om dat te voorkomen stel je in CV 119 in dat de spanning naar de servo wordt afgeschakeld als de servo niet wordt gestuurd.

INFO

Ik zou gewoon een 16V wisselspannings trafo nemen zoals ook wordt aangegeven in de handleiding.

Overigens los je daar de jitter niet mee op. Uit ervaring is gebleken dan de servo decoder niet echt stabiel is en een toonbeeld is van gebruiksgemak, maar dit terzijde.

citaat:
Technische Daten
Schaltadressen: 2
Adressbereich: 1-2048
Digitalformat: DCC, Motorola
Servoausg?nge: je 700mA
Gesamtbelastung: 7 00mA
Relaiskontakte: 3A
Zubeh?r
Transformator 70VA Art.-Nr. 20070
mit einer Ausgangsspannung von 16V~ und einem maximalen Strom von 4,3A.
Mini-Servo*) Art.-Nr. 81410
Verwendung bei geringem Platzangebot, bzw. f?r Anwendungen, die keine gro?e Stellkraft
erfordern. Gr??e 20,0 x17,6 x 8,0mm, Drehmoment 4Ncm.
Standard-Servo*) Art.-Nr. 81420
Zum universellen Einsatz, z.B. an Weichen. Gr??e 22,2x20,0x11,1mm, Drehm. 13Ncm.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gizzmo

citaat:
Jitter ontstaat omdat de servo het juiste instelpunt niet kan vinden. Om dat te voorkomen stel je in CV 119 in dat de spanning naar de servo wordt afgeschakeld als de servo niet wordt gestuurd.


Thx Klaas daar ben ik wat mee!
Moet ik hier dan ook uit afleiden dat het eigenlijk aan de servo ligt? (zijn nu goedkope 4euro op ebay dingen)
Of is dit een slechte eigenschap van de Servodecoder zoals ik uit Wim zijn uitleg kan afleiden? [;)]

Thx!
David

INFO

David, de jitter komt uit de aansturing. Dus de decoder. Je kunt deze omzeilen door de instelling te doen die Klaas je geeft, via CV119.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Mijn ervaring is dat het aan beide kan liggen. Het stuursignaal naar de servo is een puls die zich ongeveer 50 keer per seconde herhaalt. De tijdsduur van die puls bepaalt de positie van de servo. Als die tijdsduur niet stabiel is moet de servo dus steeds een nieuwe positie zoeken en dat heet jitter.

Vorig jaar ben ik begonnen experimenteren met servo's. Zelf een stuurschakeling gebouwd. Daarmee kon ik begin- en eindstand en de omloopsnelheid instellen. Die servo stond ook te jitteren. Lag niet aan variaties in de stuurpuls, die was strak. Het kan dus ook zijn dat de servo bij het zoeken van de goede positie doorschiet, dan moet hij weer terug, schiet weer over het juiste punt heen, enz...

Maar waar de oorzaak ook ligt, de oplossing is het afschakelen van de spanning naar de servo als eenmaal de eindstand is bereikt, en dat doe je dus met CV119.
Uit de handleiding van de 67810 wordt mij niet duidelijk of alleen de stuurpuls wordt afgeschakeld, of dat ze de hele voeding van de servo uit zetten.

Olivier77

Beste Klaas,

Kan dit ook voor Esu Switch Pilot Servo decoders.
Ik heb er bij mij ook last van. Het was zo erg (servo's bleven heen en
weer gaan) dat ik een oplossing heb moeten zoeken.
Met een aparte transfo (voeding) was het dan acceptabel (niet opgelost).
Ik heb wel ervaren dat andere servo's (van Conrad) dat verschijnsel niet hadden.
Maar ik heb nog een reeks van die blauwe (goedkopere) servo's in gebruik.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Klaas Zondervan

Olivier,

Ik heb te weinig ervaring met verschillende servo's om hier iets over te kunnen zeggen. Ik zou dus niet weten of bepaalde servo's meer jitteren dan andere. Ik heb alleen maar gewerkt met ??n type goedkope servo's van Conrad

Wat ik hierboven heb beschreven is eigenlijk mijn enige ervaring met servo's, en daarna heb ik besloten om niet op deze manier verder te gaan. Daarbij speelt ook een rol dat ik analoog rijdt. Ik kan dus geen digitale decoders gebruiken om de servo's aan te sturen.

Ik ga wel verder met de servo's als wisselaandrijving, maar ik gebruik ze op een heel andere manier.

KoenD

Een keramische condensator van 10 pF op de terugmelding van de servo helpt ook tegen dit soort problemen.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Klaas Zondervan

Koen, kan je daar iets concreter over zijn? Wat bedoel je met de terugmelding van de servo, en waar moet die condensator dan precies komen? Ik kan me daar namelijk helemaal niets bij voorstellen.

KoenD

Een "goedkope" servo heeft drie of vijf draden, de spanning (en dus positiemelding) wordt meestal door middel van een ingebouwde potentiometer teruggestuurd naar de controleprint/decoder. Als op die spanning een rimpelspanning staat krijg je jitter omdat de controller continue probeert bij te regelen. Plaats hier een condensator op en die rimpelspanning wordt een beetje afgevlakt waardoor de jitter dus ook afneemt.  

Die rimpelspanning kan o.a. ontstaan door overspraak van andere signalen, thermische ruis van de weerstand of door slechte kwaliteit van contactpunten - het blijft een bewegend onderdeel en is dus onderhevig aan slijtage.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Klaas Zondervan

Dat wordt dan toch lastig. Want bij de meeste servo's zit die terugmelding in het inwendige. Er gaan maar 3 draden naar toe.
1x massa,
1x +5V,
1x aansturing.

De positiemelding zit inwendig, daar kan je alleen maar bij als je het ding openmaakt. En daar zullen de meesten toch voor terugschrikken. En al zou je dat voor elkaar krijgen, dan moet je toch nog weten waar die condensator precies moet komen. Op dat deel van mijn vraag geef je geen antwoord. In ieder geval niet exact genoeg.

ToThePoint

Ik had hetzelfde probleem en dat is reeds opgelost.
De servosturing gebeurt hier via loconet en alles zelfbouw.
Ik heb dat opgelost door een keramische kondensatror van 100nf te plaatsen over de + en - pool daar waar u de servo's inplugt op de decoder.

Toen dat verholpen was was ik heel blij. Totdat er een loc voorbij reed gingen sommige servo's weer spontaan dansen.
De oplossing voor dit probleem was eveneens een keramische kondensatror van 100nF over de aansluiting van de motor te plaatsen in de loc.

Problemen opgelost en servo's bewegen niet meer vanzelf, tenzij opgedragen door een commando.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI