Echte roestrails

Gestart door OMC, 03 oktober 2010, 01:52:31 AM

OMC

Vanavond kwam ik op het idee om een iets te proberen met een minder goed stuk rechte rail, nl. het bekende fenomeen "roestige rails" nabootsen. Op dit forum heb ik gezien dat velen dit nabootsen met verf, prima methode, maar ik wil eens zien wat dat geeft als je de natuur zijn gang laat gaan met volgende simpele werkwijze: een stukje Lima spoor in een vochtige kelder laten liggen voor een weekje. Volgende zondag toon ik het resultaat met ook de resultaten van de geleidingstesten van de rails voor ?n na het weekje kelder. Let wel: dit is een simpele test n.a.v. een uitzending op Discovery Channel over roestvorming bij diverse soorten vochtaanslag. Meer info geef ik later, als jullie hierover meer kwijt kunnen hoor ik het graag aangezien ik wel eens experimenteer met sommige zaken :)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

martintje

ik denk, dat het bij voorbaat gaat mislukken :)
Mits het om alleen spoor voor de scenery gaat zal het goed gaan, maar voor spoor wat nog gebruikt moet worden, lijkt het me dat het op een teleurstelling eindigt.
om e doodsimpel reden dat niet alleen ze zijkanten roest, en dus kapot gaat, maar ook de bovenkant, daar waar het stroom naar de wielen vloeit, denk niet dat je dat met een poetslappie wegkrijgt :)
Mvg Marty

OMC

Tja dat kan heel goed zijn, de bedoeling is om na het experiment met een voltmeter na te gaan hoe het met de geleiding van beide rails zit. Het bovenlaagje roest zou, en ik zeg met nadruk zou, weg te krijgen zijn want dit heb ik reeds getest op soortgelijk metaal. Afwachen tot volgende zondag zou ik zeggen!
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

ysbeer

Leuk om te proberen,maar wat heb je er aan.
Alleen als je je hele baan met oude LIMA/jouef rails ga leggen dan zou het kunnen.
Maar wie doet dat nog??
Roest vreet door dus na 2 jaar is het nieuwe rails leggen.

Moderne rails roest niet (althans geen ijzerroest)
Nee voor ongebruikt spoor prima,maar alleen daar voor.
wim

Sicco

Er is toch ook stroomdoorlatende verf, zodat je je spoor een roestige indruk kan geven en toch kan blijven rijden?
Ik denk dat als je spoor 1:1 laat roesten de roest ook schaal 1:1 structuur heeft en dat lijkt me niet zo fraai, nog even afgezien van de hierboven aangehaalde bezwaren.

Gerolf

Woodland scenics heeft in zijn gamma "scenic rust", prima bruikbaar voor een stuk rail dat niet wordt gebruikt.
Natuurlijke roest zou ik nooit gebruiken, om bovengemelde reden.
Anderzijds: er is niks met "eens iets willen proberen" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erwin9

Hey OMC,
Volgens mij is de beste methode om met de airbrush een zeer fijn verflaagje aan te brengen. Eventueel wat transparant (zeer veel verdunning dus), en kleine kleurnuances aanbrengen. Na het spuiten onmiddelijk de bovenzijde afkuisen met een klamvochtig doekje.
Op deze manier geef je een zeer realistische roest-schijn op uw sporen, die ook schaalgewijs klopt. Echt roest is uiteraard v????l te grof voor een model op schaal. En wat betreft de geleiding, de bovenzijde van het spoor blijft vrij van verf, dus blijft geleidend.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

cyberbeast

Ik heb ooit ergens gelezen van iemand die echte roest gebruikte voor zijn rails.
Hij liet staalwol in azijn weken tot die volledig verroest was en bracht die dan op de een of andere manier op zijn rails aan. Het resultaat was wel ok maar de goede vers geeft nog steeds het beste resultaat denk ik.
 

Klaas Zondervan

Ik snap aan het hele verhaal niet hoe je Lima rails wil laten roesten. Dat werkt alleen maar bij ijzeren rails. Maar de rails van Lima zijn van nieuwzilver, en vroeger had Lima rails van aluminium.

ysbeer

Sorry klaas

Maar LIMA heeft ook ooit ijzeren rails geleverd en die roesten als de beste
Volgens mij zo eind jaren 60.

wim

Gerolf

oude Lima-rails konden inderdaad roesten, net als de oude Jouef-rails
citaat:
Geplaatst door cyberbeast
...liet staalwol in azijn weken tot die volledig verroest was en bracht die dan op de een of andere manier op zijn rails aan.
Dat ijzeracetaat (de vloeistof, roestkleurig) kan je met een penseel aanbrengen. Prima om hout te verweren, maar op een metaal heb ik het nog niet geprobeerd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OMC

Genoeg sceptici blijkbaar, maar voor alle duidelijkheid: dit is een experiment en niet de bedoeling om er een ganse baan mee te maken. Enkel bekijken hoe het oxidatieproces zich laat gelden op deze rails ...
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Maar LIMA heeft ook ooit ijzeren rails geleverd en die roesten als de beste
Als jij dat zegt neem ik dat meteen aan. Maar ik kende alleen maar andere metalen dan ijzer.

Ludwigdc

Ooit enkel jaren terug, toen bij de MSKK ( Oostende ) nog de oude wisselstroom modullebaan in gebruik was, haalde we enkele modulles uit een opslagkelder. Blijkbaar had er een waterleiding aan het plafond gelekt, en dit recht op de module met marklin draaischijf en een bovenleiding spinnenweb erboven. Alles was goed roestig, de sporen hebben we nog rijvaardug gekregen maar aan de spinnenweb en zijkanten van de sporen zijn we toen afgeblijven. Dit was een dag voor een expo zodoende...

Maar tijdens de expo hebben we meermaals de reactie van de bezoekers gekregen dat de roest imitatie op niks trok [:D]. Onze reactie was dan dat het maar zo ?chte roest kan zijn. Maar eigenlijk hadden de bezoekers gelijk, de korrelstructuur van echte roest is een beetje te groot om nog realistisch op schaal over te komen. Ik denk ook dat je beter verf of poerders gebruikt ! Maar zolang we niet dreigen in een zwart gat terecht te komen, kan een experiment nooit geen kwaad.

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

SuSke

Is er al enige vooruitgang inde roestige rails??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.