Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Reeks 55 B-Models

Gestart door ERVIN, 01 oktober 2010, 13:03:10 PM

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Eindelijk iemand die over de aflijningen tussen de kleuren begint. Ik vroeg me al af wanneer iemand zijn mond ging open doen.

Andere merken hadden al lang de volle laag gekregen.

Bij de blauwe versie was dit dus ook al het geval. Het is een flauwe overgang van geel naar blauw/groen. Een beetje schemerend zeg maar.

Een pracht van een loc, met toeters en bellen, maar de kleuren kunnen veel strakker!

Misschien is een potje verf een optie ![:o)]
Groeten Peter[;)]

SuSke

Peter, als ik 200EUR neertel voor een loc verwacht ik dat het spuitwerk op een industri?le manier strak gebeurd is.
Ik ga niet knoeien met een potje verf, want gegarandeerd dat de kleur niet uitkomt.
De enige oplossign is het zaakje verweren en dan is het goed dat het ter hoogte van de daklijn is want daar zit in werkelijkheid ook de grootste vervuiling.
Mijn treinen moeten bollen, maar wat doet de verzamelaar die zijn modellen wil optuigen en in een vitrinekast plaatsen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

treinvirus

beste vrienden ,
van decoders gesproken : ik heb dit weekend een esu decoder 4.0 in een ls reeks gestoken (nl reeks 12 elok LS models ) en niets van de verlichting werkt korrekt!In deze reeks eloks heb ik in mijn 21 de klassieke esu decoder geplaatst (reeks 3) , blijkbaar nu voorbijgestreefd (?), er werkte ook aanvankelijk niets korrekt maar daar heb ik de parameters veranderd nl volgens het bijgeleverd blaadje van van biervliet bij  een van zijn  de prototypes ook in mijn bezit ( en dat de te wijzigen cv vermeld in geval zelf plaatsing decoder) . Alles werkt korrekt , ook voor mijn lok  reeks 27. Helaas gaat dit niet op voor de esu  decoder 4.0 21 pins ,er moeten dus andere parameters (cv's) gewijzigd worden  dan bij de vorige decoders voor de modellen van LS , Van biervliet en waarschijnlijk ook B models maar ik weet hoegenaamd niet welke en op de site van esu duitsland geen enkele toelichting!misschien wacht ik toch nog om een decoder te steken in mijn reeks 55 die ik binnenkort aanschaf tot er klaarheid komt. Weet iemand raad
dirk

B-models.be

citaat:
Geplaatst door SuSke

Ik heb de analoge 5515 en 5502 bij mijn "hofleverancier" gekocht.
Ik heb er een 21pin ESU LokPilot V3.0 ingeplugd omdat ik niet direct sound nodig heb en de loc's doen NIETS.
Blijkbaar is de decoder in de reeks 55 door B-models speciaal geprogrameerd.
Informatie opgevraagd bij de "hofleverancier" leerde me dat voor de V3.0 LokPilot reeks de settings van de reeks 11 ook zouden werken.
Heeft iemand hier al ervaring mee.
Lukt dit niet, dan vrees ik dat er geen verdere loks van B-models aan mijnverzameling worden toegevoegd, hoe graag ik ze ook zou hebben.

Verder even aangeven dat de aflijning tussen het geel en groen over de volledige daklijn niet scherp is. Voor mij iets dat niet meer kan voor een loc van 200 EUR. Zeker niet wanneer ik naar de bereikte afwerking kijk van "goedkopere" modellen.

Aan de mensen van B-models: Proficiat, waarom zijn erin hemelsnaam standaards uitgevonden, als iedereen zijn eigen ding gaat doen.
Maak de settings beschikbaar via download op jullie web-site in plaats van een domme verwijzing naar de ESU handleiding, zo hou je vrienden (en klanten).

het is niet onze bedoeling om in het forum te communiceren maar toch even reageren ter info ivm de decoders,
wij hebben bij B-models geen bericht van u bekomen en de meeste winkels zijn geinformeerd dat er nog geen lokpilot V4.0 in past.
Ze kunnen of de decoder bestellen bij ons of ze bekomen de esu file , de meeste winkels hadden die al bekomen via mail.
Nu staat de file ook op onze site ter download

tot vervelens toe vermelden we overal dat de klant ons mag contacteren via mail zodoende kunnen we de modelspoorder verderhelpen ..

dat ESU plots met andere versies uitkomt kunnen wij niet aan doen h?
en het is maar sinds eind vorige week dat de lokprogrammer 4 files omzet naar V4

SuSke

Primo: het gaat om een LoPi V3.0.
Secundo: de files zijn beschikbaar sinds 27/03/2011 - 22:33 volgens de laatste update van de pagina.
Tertio: de feiten dateren van zaterdagnamiddag - telefoon van zondag voormiddag - reacties van zondagavond.

Verder dient vermeld dat er vanaf nu (volgens de site van B-models) ook gewone DCC modellen worden aangeboden zonder sound voor de nieuwe modellen.
Dit kan alleen maar mijn goedkeuring wegdragen. Zo zitten we niet meer te knoeien met het inbouwen van decoders, op voorwaarde dat ze volledig conform DCC-standards geconfigureerd zijn waar ik volgens de reactie van B-models van uit ga.
Zoals gemeld dus ook een positieve noot als die er is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

SuSke

Ik heb de CV-waardes vermeld op de site van B-models manueel ingevoerd op de decoder en de boel draait op de lokprogrammer met rollenbank. De file op de site is geen downloadable file, maar een html pagina met de opsomming van de nummers.
Vanuit de lokprogrammer heb ik dan de esu-file samengesteld en aan mijn "hofleverancier" gemailed.
Vanavond worden de loc's uitvoerig getest op de club.
Een evaluatie zal dan ook volgen.

D_Loc

citaat:
Geplaatst door SuSke

De file op de site is geen downloadable file, maar een html pagina met de opsomming van de nummers.

Als je op de linke de rechtermuisknop gebruikt en kiest voor koppeling opslaan als... wordt de .esu file opgeslagen (wat overigens een XML-file is).

[Edit]
Een andere mogelijkheid is om wel op de link klikken, vervolgens de complete tekst kopiëren (ctrl+a) en plakken in kladblok/notepad (ctrl+v), daarna het bestand opslaan als bijv. 'b-models-lp.esu'. Dit bestand zou vervolgens zonder problemen geopend moeten kunnen worden in Lokprogrammer.
[/Edit]

Ik hoopte trouwens dat de Loksound-versie de complete Loksound was maar het zijn slechts de CV-instellingen voor de Loksound. Het geluidsdeel ontbreekt helaas...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

SuSke

De 2 locs hebben hun ding gedaan op de clubbaan gisteren (Lenz centrale).
Alleen was er van "high end" instellingen niet veel te merken.
alleen afzonderlijk schakelen achterlichten en met of zonder 3de frontlicht rijden.
Alle andere instellingen (marslicht, knipperen,...) zijn er niet.

Het was wel fijn de 2 loc's in dubbeltractie mooi syncroon te zien rijden. De tussenafstand tussen de loc's blijft mooi behouden.
Verder is 1 loc sterk genoeg om de andere gewoon weg te slepen (foutje bij de instelling van een gekoppelde dubbeltractie).

Op de club werden ook dezelfde opmerkingen gekregen en gehoord over de afwerking van de belijning op de loc's die wazig wordt ter hoogte van de cabines. Zeker voor verbetering vatbaar voor de volgende modellen.

rixke rail

Voor de ge-interesseerden : de .5502 in dienst gezet te Zevenem. [;)]
Zie HIER.
Modelspoorse groeten,
Eric

Edit : foutje verbeterd ! [:o)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ERVIN

Allemaal heel erg interessant Suske , maar niet iedereen heeft een lokprogrammer h? , hier staan de twee 55ers nog altijd stil!![:(]
En om nu opnieuw meer dan 100km met de wagen te gaan rijden voor twee andere decoders lijkt mij een beetje teveel van het goede.

Begrijp ik het nog altijd goed dat de ESU V4.0 nog steeds niet werkt in deze locs??[:I]

Alex

Erwin, B-models heeft aangegeven hier mee bezig te zijn.
De loc is ontworpen aan de hand van de ESU V3.5 decoders. Er zitten namelijk ook 100 Ohm speakers in de loc. ESU heeft besloten nieuwe decoders V4.0 op de markt te zetten die een heel andere CV waarden instelling hebben. Ook heeft een V4.0 Loksound decoder ineens 8 of 4 Ohm luidsprekers. B-models is verrast door ESU en moet nu het wiel hier opnieuw uitvinden. De V4.0 decoder lijkt namelijk in geen enkel opzicht op de V3.5 decoder wat betreft programmeer waardes en mogelijkheden.
Laat B-models dit nu even uitzoeken in plaats van iedere keer roepen dat het niet werkt.
B-models kan er in dit geval weinig aan doen.

Dat mensen nu V4.0 decoders kopen en tot de conclusie komen dat ze standaard niet werken is logisch. De decoders die B-models levert zijn voorgeprogrammeerd. Op hun site www.bmodels.be staan de CV waardes die moeten worden aangepast om de V3.5 decoder te laten werken. Dit hoeft niet met een programmer, maar kan ook gewoon met een TwinCentre (of ander digitaal systeem) dmv de aangegeven CV's en hun waarde te programmeren. Het is even werk, maar dan rijden ze wel goed.
En ja, de V4.0 gegevens staan nog niet op de site......

Alex

ERVIN

@Alex , roepen doe ik niet hoor.[;)]
Maar je geeft hier tenminste even een duidelijke uitleg hoe alles nu precies in zijn werk is gegaan , van mijn winkelier heb ik niets meer vernomen , hij zou mij maandag even terug mailen , maar tot op heden geen mailtje van ontvangen, daarom ook dat ik hier even verveeld mee zat , dus dan gaan we hier twee V3.5 decoders uit twee andere locs halen en dan kan ik ze eens op mijn baan zien rijden h?.
Alvast bedankt Alex voor de duidelijke uitleg , en ik verwijd B-Models ook helemaal niet dat ze nalatig zouden zijn geweest hoor.[;)]

Alex

Erwin ik snap je frustratie volkomen hoor, niets minder dan een nieuwe lok met een nieuwe decoder welke niet aan de praat te krijgen is.
Op de site van B-models vind je de lijst met aan te passen CV instellingen. Suc6!
Laat even weten wanneer ze rijden he! ;-)

Alex

O ja, Erwin, neem gewoon rechtstreeks contact op met B-models. Ik heb ook problemen gehad met mijn 5515 die ik volgens mij bij dezelfde winkelier als de uwe vandaan heb. Ik heb gewoon rechtstreeks contact met B-models opgenomen en ben daar naar zeer veel tevredenheid geholpen! Ze reageren meestal binnen een dag op de mail.

groebru

Zijn de CV?s ook voor de Lokpilot 4.0?
Ik kan niets vinden op the side van B-Models!
Mijn 5515 gaat niet, en geen winkeler heft de Lopi 3.0 hier in Duitsland! Alleen maar de Lopi 4.0!

Groetjes uit Duitsland

J?rgen
Ik werk aan mijn BENELUX HO layout! Roco Multimaus /Zentrale Pro DCC
IMGhttp://i545.photobucket.com/albums/hh382/groebru/SNCB21class.jpg/IMG

ratje

Misschien vinden jullie op volgende link wel de juiste instellingen. (cross my fingers). En anders gewoon ff wachten op antwoord van B-models.

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LokSoundV4NL.pdf

groetjes
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor