Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Testbaan

Gestart door Geert, 27 september 2010, 21:46:01 PM

Geert

Hoi,

Hieronder een ontwerp van een testbaan, waarmee ik bedoel dat ik met deze baan eerst wat technieken wil uitproberen alvorens ik over enkele jaren aan een grotere baan begin (ik heb een ruimte ter beschikking van 11m40 op 9m)

De testbaan is grotendeels opgebouwd uit bestaande Marklin K rails van een 30 tal jaar geleden. Op enkele rails na o.a. roest???, blijken ze allen nog in goede staat te zijn na 20 jaar in een doos gelegen te hebben.

De volgende dingen wilde ik eens uitproberen op deze baan:

-volautomatisch digitaal rijden, boosters meldunits en wisseldecoders zijn zelfbouw. (de eerste zelfbouwbooster koste mij maar 4,50Euro aan onderdelen en werkt perfect met MR direct)

-Verder experimenteren met MR direct en mogelijk koploper voor de volautomatische sturing gecombineerd met S5 en S7 PLC?s via profibus communicatie (industri?le data lijn)

-een kopstation (5 of 6 sporen)

-een doorgaand station (6 sporen)

-een schaduwstation, (9 sporen)die er eigenlijk geen is omdat deze gewoon achter een wand staat.  E?n opstelspoor zal gebruikt worden als FIFO station.

-landschapstechnieken inoefenen (bruggen, rotsen, huizen, steenslag, water  enz?)

-Doodlopende industriesporen zijn niet voorzien op dit plan.


Uitleg baan:

De baan bestaat uit 2 cirkelvormige trajecten waar er telkens maar in ??n richting mag gereden worden (blauw en paars op ontwerp).
Verder 2 keerlussen zodat de treinen ook kunnen keren in elke richting. (oranje en grijs op tekening).
De grijze keerlus klimt naar een hoogte van ongeveer 20cm.
De oranje keerlus blijft op niveau 0 en heeft ??n echt schaduwstation onder de baan. Hier kan wel een trein parkeren met een sleep van 4m50 (waarom niet?)

Het FIFO station komt op het buitenste opstelspoor (blauw ) van het schaduwstation.  Hier komen enkele (5 ? 6 tal) oudere analoge locomotieven achter elkaar te staan (geen wagons). Als een analoge locomotief het schaduwstation verlaat, schuiven de andere locomotieven ??n voor ??n een plaatsje naar voor.  De weggereden locomotief moet na een rondje achteraan plaats nemen in de rij. (FIFO principe) De blauwe digitale baan wordt hierbij automatisch omgeschakeld naar een analoge baan om de analoge locomotieven te kunnen laten rijden (weliswaar direct op volle snelheid buiten het station en halve snelheid in het station).  Omdat ik nog een 10 tal analoge locomotieven heb wilde ik ze op deze manier  nog een zinvol bestaan geven.  Deze ombouwen naar digitaal of dumpen doe ik niet.  In de toekomstige grotere baan zal ik dit principe toepassen met een sleep achter elke analoge locomotief en zullen zij te bezichtigen zijn op een paradespoor.  

Het FIFO schaduwstation kan perfect ingebouwd worden in bijvoorbeeld een klimspiraal.

Omdat ik zelf de wisselaandrijvingen maak die onderaan de wissel komt (+- 15 cm diep te rekenen vanaf de onderkant wissel) moet ik rekening houden dat deze aandrijving altijd goed bereikbaar is, en niet in de weg staat voor een eventueel onderliggend spoor.

Er zijn in totaal 25 plaatsen waar  treinen kunnen stoppen.  Het kopstation kan treinen aan tot 1m50, het schaduwstation kan deels treinen stockeren tot 3m.

Ik weet het, er liggen veel sporen op een beperkte oppervlakte, maar het is dan ook een testbaan om ervaring op te doen.

Aan dit ontwerp heb ik 4 maand bezig geweest om het min of meer te laten kloppen.

Opmerkingen en/of verbeteringsvoorstellen graag.

Geert

imghttp://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/testbaan22.JPG/img
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

[:0][:0][:0] Als dit 'maar' je testbaan wordt, kan ik, haast niet voorstellen hoe jouw uiteindelijke "echte" baan zal gaan worden! [:p]

Het grootste probleem bij deze baan wordt de bereikbaarheid. Je hebt al wel een mangat voorzien (dat veronderstel ik met het groene ovaal), maar kwasie het hele kopstation ligt op een zeer oncomfortabele afstand van de rand. En dan hoop ik dat je langs alle kanten om de baan heen kan lopen. Zoniet? Wel, dan wordt bereikbaarheid jouw vijand nummer 1.

Voor de rest zijn je stations nogal eigenzinnig, maar gezien je er 4 maanden op hebt liggen broeden, denk ik dat je alles op dit vlak al hebt overwogen.

Ik denk persoonlijk dat een testbaan niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, maar ik kan me best inbeelden dat je veel plezier met deze baan kan hebben.

Ik kijk al uit naar het bouwverslag, als dat mag. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

@Michiel: Dat mangat klopt, maar is enkel te gebruiken voor opbouw en in noodgevallen. Eventueel kan daar een stad komen?

De treintafel zelf zal op een bestaande constructie gebouwd worden die reeds op wielen staat.  Ik heb rond deze tafel ruimte genoeg.  (deze constructie staat reeds op de toekomstige locatie voor de definitieve baan en zal pas afgebroken worden als er op de nieuwe baan gereden kan worden --> vaandaar op wielen als deze in de weg staat)

Die wand is enkel op de tafel zelf aanwezig  omdat ik er van uitga dat een schaduwstation altijd van boven bereikbaar moet zijn, maar toch uit het zicht moet liggen. (buiten 1 schaduwstation maar daar heb ik wel 20cm ruimte tot de bovenkant)

Waarom deze stations zo eigenzinnig zijn, komt omdat ik op deze testbaan geen wissels plaats die toch niet gebruikt gaan worden.  

Bij de wissels gaat het soms wel eens fout: [:)]



In de latere baan is de visuele schoonheid van een wisselstraat wel belangrijk.[:p]
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Geert






Ik heb nu (voorlopig) enkele wissels liggen zonder aandrijving (en netjes als defect getagd in koploper). Ge wilt eigenlijk niet weten hoeveel ik dit tafereel nu zie (het zijn roco wissels). Heb er uiteindelijk een schroef tegen gevezen :D
 

Gerolf

Pittig plan, Geert [B)]
Die zelfbouw wisselaandrijvingen, beschrijf die eens [;)] (misschien in een apart topic?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Gerolf is me voor... inderdaad wreed interessant : zelfbouwaandrijving.
mvg,
Paul(ogic)

Geert

Nu is het tijd om het ontwerp om te zetten naar een volgende fase. Op een soort mm papier (in werkelijkheid 25mm per vakje) probeer ik elk deel van het ontwerp even uit met echte [;)] sporen. Vandaag heb ik het kopstation even uitgelegd.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Paulogic

Dag Geert...

Uw testbaan is groter dan menig 'volwaardige baan'... nice

Blijkbaar hou je van treinstelletjes ???
mvg,
Paul(ogic)

Geert

Hm, ik heb mijn plan al in de vuilbak gegooid. Na het bezoek op de Modelspoor expo 2010 heb ik zoveel prachtige idee?n opgedaan [:0] dat ik deze wil uitwerken in een nieuw plan.

Tot Later,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Hoi Geert,

De Expo was inderdaad heel stimulerend, en ik kan goed geloven dat je zin hebt om die nieuwe inspiratie te vertalen in een nieuw baanontwerp. Maar een klein testbaantje is lang geen slecht idee. Ik zou dat kleine baantje maken. Een plank groot, om een aantal techniek onder de knie te krijgen. en dan heb je de tijd om je echte baan te laten rijpen en te laten groeien met de ervaring dat je opdoet met het kleine baantje.

't Is maar een idee natuurlijk. Jij bent meester! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)