Schaduwstation

Gestart door Peter, 18 september 2010, 14:26:29 PM

Peter

Eerst wat informatie:
Ik rij DCC digitaal met IB van Uhlenbrock en Multimouse handregelaar.
De decoders in mijn loks/rijtuigen zijn van diverse merken (ESU, Lenz, Uhlenbrock en ..
De stopsekties in mijn schadustation zijn momenteel gewone eenzijdige onderbrekingen die van stroom worden voorzien via schakelaartjes.

Wat ik zou willen bereiken is dat de trein eerst vertraagd en dan pas stopt op de sektie. Daarbij zou ik ook graag gebruik maken van de Viessmann 5233 R?ckmeldedecoder mit gleisbsetztmelder.
Wat heb ik nog nodig om dus eerst die vertraging en dan pas stoppen te bereiken, ZONDER gebruik te maken van een computer?
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Een oplossing is de remmodule van Lenz. De remmodule zet je op een eigen booster, en elke stopsectie wordt door middel van een schakelaar ofwel rechtstreeks op de DCC ringleiging verbonden (doorrijden), ofwel verbonden met de DCC van de remmodule (stoppen). Van zodra een trein op de sectie komt met de remmodule, krijgt ie het stopsignaal, en zal uitbollen volgens de decoder ingestelde massasimulatie.

Tenminste, dat is wat ik ervan begrepen had, maar heb het zelf nog nooit gebruikt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Peter, de 5233 is een terugmelder voor het gebruik met een computer en een besturings programma, daar kun je dus niet zoveel mee.

Schaf een extrabooster aan, die een remgenerator aan boord heeft, bijvoorbeeld een Power 4 van Uhlenbrock, verdeel je baan zoals je dat nu hebt en schakel met een schakelaar of een relais om van normale rijspanning naar rembooster spanning.

Eerst op halve snelheid gaan rijden wordt een iets ingewikkelder verhaal.

Maar als je toch met de 5233 wil gaan werken is het veel eenvoudiger met een PC en een besturingsprogramma op te lossen en bovendien veel goedkoper.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

@Michiel: Heb je het over lenz ABC? Dat zal waarschijnlijk niet gaan met een Intellibox, omdat die versterker een iets assymetrisch signaal geeft waardoor de loc denkt dat hij moet stilstaan..., en is bovendien niet met elke decoder bruikbaar...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

Nee Michiel spreekt over een remgenerator en een rembooster, dus over de LG100 en een booster. Dat is iets heel anders dan het ABC systeem.

Wat ik al aangaf en wat goedkoper is en eigenlijk hetzelfde als de oplossing van Michiel, neem een Power 4 en stel deze in als remgenerator/booster.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Heb het nog eens doorgelezen en nu ben ik mee met het verhaal, maar mijn vraag is, wat is het nut van een remgenerator in een onzichtbaar schaduwstation?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Het nut van een remgenerator in een schaduwstation is voor een langere levensduur van de overbrengingen in de loks te zorgen. Plotseling stoppen is daarvoor niet echt bevorerlijk, ook al zit er in die lok een "schwungscheibe"

Ps bedankt alvast allemaal voor de uitleg. Waarschijnlijk zal het dus die Uhlenbroch booster worden.
Met vriendelijke groeten
Peter