Privaat materieel op spoornet NMBS: vanaf wanneer?

Gestart door Johan Poelmans, 29 augustus 2010, 10:12:13 AM

Johan Poelmans

Het is eigenlijk een vraag waarvan een beetje spoorliefhebber het antwoord van zou moeten weten, maar ik vind het nergens terug:

Vanaf welk jaartal werden private maatschappijen zoals DLC ed. toegelaten op het belgische spoornet?
 

stefanic

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dillen_%26_Le_Jeune_Cargo

Priv?-operatoren vanaf 2004 dus (DLC was de eerste) op het net. Ondertussen is het NMBS-net van Infrabel en is NMBS een operator zoals alle andere, die tegen betaling treinen mag laten rijden op het net van Infrabel.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

13erke

De eerste DLC trein reed toch al in 2002? Wiki= betrouwbare bron????

Sicco

citaat:
Geplaatst door 13erke

De eerste DLC trein reed toch al in 2002? Wiki= betrouwbare bron????


april 2002 inderdaad (overigens gewoon de 1e link die ik vind met google)
En voordat we wikipedia afkraken: misschien is het meer een probleem van begrijpend lezen; er staat dat anno 2004 DLC mocht rijden in.... en dan een aantal landen waaronder Belgi?, er staat dus niet dat men vanaf dat jaar in Belgi? mocht rijden.

stevend

Ja , maar is dit niet enkel voor goederen?
Vrijdag ( 27/08) heb ik gelezen dat er treinen terug naar het skigebied en zon-gebieden zal ingezet worden. De ene zal uitgerust zijn met slaaprijtuigen, de andere voor autotransport.
Dit alles door een privemaatschapij.
Die voor het zuiden zal rail2sun heten.
Bij m'n weten is dit de eerste personen rit door prive maatschapijen. Deze zullen vertrekken vanuit oostende.

Mvg Steven

Sicco

citaat:
Geplaatst door stevend

Ja , maar is dit niet enkel voor goederen?
Vrijdag ( 27/08) heb ik gelezen dat er treinen terug naar het skigebied en zon-gebieden zal ingezet worden. De ene zal uitgerust zijn met slaaprijtuigen, de andere voor autotransport.
Dit alles door een privemaatschapij.
Die voor het zuiden zal rail2sun heten.
Bij m'n weten is dit de eerste personen rit door prive maatschapijen. Deze zullen vertrekken vanuit oostende.

Mvg Steven


Dat zou dan voor het eerst zijn, want er zijn nog gene priv? reizigersvervoerders toegelaten in Belgi?
Een chartertrein is wat anders dan een trein die door een private vervoerder wordt gereden, bv de treinen van EETC worden gewoon door NMBS op het Belgische net gereden.

stevend

zie hier het artikel uit de standaard van vrijdag 27/8
Home > Nieuws > Artikel


Weer slaaptreinen naar skibestemmingen en autotreinen naar zuiden

Wie vanuit Belgi? op skivakantie wil, kan van december dit jaar tot april 2011 met de nachttrein van European RailRoad Services Company (ERRSC) naar de skibestemmingen in Oostenrijk en de Franse Alpen sporen, zo heeft ERRSC vrijdag aangekondigd. Dit jonge priv?bedrijf legt vanaf de zomer 2011 ook autotreinen naar Zuid-Frankrijk en Itali? in.

De treinen, Rail2Snow en Rail2Sun, zullen allebei vanuit het station in Oostende vertrekken en via Brussel Zuid rijden. De sneeuwtreinen sporen naar de Savoie (France Alp?Express) en naar Tirol (See Express) en doen daarbij de belangrijkste wintersportstations aan. De Rail2Sun-autotreinen zullen enerzijds naar Avignon rijden en anderzijds naar Veneti? en Bologna via Innsbruck en Bolzano, zo staat in de mededeling.

De reizen kunnen vanaf oktober via het reisagentschap of bij ERRC (www.rail2snow.com) geboekt worden. De reiziger krijgt geen ticket maar een elektronische armband wanneer hij op de trein stapt. Op de armband staan naam, rijtuignummer, compartiment en plaats vermeld.

De treinen hebben 'ligrijtuigen' in tweede klasse voor maximaal zes mensen, 'slaaprijtuigen' voor maximaal drie personen in eerste klasse, en ook een restauratierijtuig en een discobarrijtuig. Het ontbijt is in de prijs inbegrepen en in elk rijtuig staat een steward ter beschikking van de reizigers.

De trein kan ook voor priv?aangelegenheden zoals bedrijfsfeesten, rondritten, verjaardagsparty?s en dergelijke gereserveerd worden.


mvg steven

Doornroosje

Ok, even wat licht op de zaak werpen hier. Mijn excuses voor het saai zijn, maar geloof mij, het stuk waaruit ik dit haalde is nog veel langer en saaier.


Wet van 4 december 2006 mbt het gebruik van de Belgische spoorweginfrastructuur (tweede spoorwegpakket):

Conform richtlijn 2004/51 is de volledige liberalisering van het goederenvervoer versneld: de toegangsrechten tot de Belgische infrastructuur zijn gegarandeerd vanaf 1 januari 2007 voor alle spoorwegondernemingen die in de Europses Unie gevestigd zijn voor de exploitatie van alle vervoerdiensten van nationale en internationale goederentreinen.

Hier spreken ze van gegarandeerd, dus het was nog even verder zoeken. Dit kwam ik vervolgens ook nog tegen:

2001 (1e spoorwegpakket) behandeld de volledige vrijmaking van internationaal goederenvervoer. Op 15 maart 2003 is er melding van dat nieuwe spoorwegondernemingen toegang en doorvoor activiteiten mogen uitvoeren (Internationaal goederenvervoer op de TENGS).

Blijven zoeken, dieper en dieper in de archieven vinden we het uiteindelijk!

Richtlijn 91/440 over de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap
- van kracht op 1 januari 1993
- beperkt toegangs- en doorvoerrecht voor het internationaal gecombineerd vervoer en de internationale groeperingen van spoorwegondernemingen.



Besluit
Volgens europese wetgeving was het al mogelijk om op 1 januari 1993 nieuwe spoorwegondernemingen zoals DLC zien rond te rijden in Belgi?.
Het heeft echter nog tot begin 2003 geduurd alvorens de eerste spoowegonderming een aanvraag heeft gedaan voor een veiligheidscertificaat in Belgi?.

Dus Johan, als antwoord op je exacte vraag: vanaf 1 januari 1993 zijn private maatschappijen TOEGELATEN geweest.



Aangezien mijn werk het behandelen van spoorwegongevallen is, kan ik buiten wetgevingen nakijken ook DLC hun eerste 'wapenfeit' vermelden. De eerste keer dat er DLC in een ongevalsverslag voorkwam was op 23 juli 2003.

Johan Poelmans

Merci Doornroosje ;) Geweldig dat je dat allemaal hebt opgezocht.

Kwestie van de modelbaan wat realistisch te houden e (of tenminste het treinverkeer ;))