Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Staalkleur.

Gestart door ERVIN, 26 augustus 2010, 23:41:26 PM

ERVIN

Hoi Collega's , ik ben momenteel profielen op maat aan het snijden voor een toekomstige staaltrein , maar weet er iemand welke kleur ik best kan gebruiken om deze profielen te spuiten , graag had ik mijn profieltjes er zo laten uitzien....:I

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen1947.jpg/IMG

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/PICT0062.jpg/IMG

Weet er iemand of deze onderstaande profielen ook in model verkrijgbaar zijn??

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/treinen212.jpg/IMG

ToThePoint

De 2de wagon met profielen zijn damgoten.
Die worden gebruikt om dijken te slaan.
Word veel verscheept in de haven.
Gevaarlijke dingen zijn dat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

glamo

 

Koen

@Erwin,

De kleur van deze profielen immiteren, is naar mijn mening niet evident. Misschien eens testen met verschillende kleuren over elkaar te vernevelen (geen volledige dekking). Metaalkleur is, naar mijn mening, gedeeltel?jk blauw, grijs en zwart. Voor de laterale structuur zou ik proberen om vlak na het spuiten de verf in de langsrichting af licht te vegen. Het is maar een idee. Ik ben absoluut geen kenner [:I].
De roestkleur is je wel bekend zeker na honderden meters railbedding te spuiten [}:)] [:D].

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

De 2de wagon met profielen zijn damgoten.
Die worden gebruikt om dijken te slaan.
Word veel verscheept in de haven.
Gevaarlijke dingen zijn dat.


Of voor keerwanden bij bouwputten die bijvoorbeeld dicht bij de straat liggen.
 

eve

Ervin,

Een standaardroestkleur voor staal is er niet.
De roestkleur varieert met de samenstelling van het staal, de temperatuur en de vochtigheidsgraad.

Kijk naar de rails : van mooi ros op een zomerse warme dag tot bruin-zwart bij regen.

Erik

ysbeer

Ja ervin dat wordt proberen.
Probeer eens met metaalkleur van HUMBROL
er opspuiten of kwasten een 10 min laten drogen en dan met acryl zwart er over heen smeren.
Dat bijt elkaar maar met kwast en doekje is vaak een goed resultaat te bereiken.
Maar ohne gewehr zoals de duitsers zeggen.
veel is gok en probeer werk

roest kunt je met een beetje schuurmiddel (poeder)van een geroest plaatje halen en dan ook in die smurrie (humbrol/acryl) smeren.

Zie onder (verbeterd)
wim

Johnnytrein

Heu Wim is dat een nieuwe taal? "van een gerost plaatje halem "[:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

evan

Hoi Ervin,

Ik gebruik van Polly Scale de "Tarnished Black" of "Gunpowder Black"
Met de airbrush of goed penseel is deze acryl gemakkelijk aan te brengen.  Na bijna volledig droog doe ik er pigment poeder over (gebrande sienna en -omber)

Voor een glanzende metaal look kan je van Polly scale "stainless steel" nemen of een spuitbus met glanzende zinkspray uit de doe-het-zelf zaak.

Resutaat van tarnished black met poeder op kleine stukjes styreen met er tussen lucifers:




Succes met je zoektocht en het resultaat...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stefan Appelmans

De uilaat kant (tuy?re) is polished steel, van Humbrol.
Spuiten, goed laten drogen, en dan polijsten met wat.
Je zou het bovenste van een oude kachel zeggen.
De brandkamers zijn polished aluminium, maar dat blink veel minder.
stefan.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

De 2de wagon met profielen zijn damgoten.
Die worden gebruikt om dijken te slaan.
Word veel verscheept in de haven.
Gevaarlijke dingen zijn dat.


Of voor keerwanden bij bouwputten die bijvoorbeeld dicht bij de straat liggen.


Noem de dingen gewoon bij hun naam "damplanken".

@Ervin,
Auhagen heeft iets dat hier voor kan doorgaan (art. 41 613 HO - Dachplatten trapezf?rmig).
De lengte is 9,5cm = 8,25m [1/1] wat eigenlijk korte planken zijn.
Hoogte van de golf is 5,4mm = 470mm [1/1]
Breedte van de golf is 16,25mm = 1,41m [1/1] werkende breedte
De dikte van de plank (1,4mm = 121mm [1/1])is naar mijn mening te dik.
Verder zitten er geen klauwen (de opdikkingen waarmee die planken in elkaar haken) op de planken en is het een aan??ngesloten geheel van 7 planken.
Je hebt er dus nog een beetje werk aan.
De modelletjes op de foto zijn zeker zware kerels die gebruikt worden voor grondkeringen in diepe bouwputten.

Op de club hebben we deze gebruikt om een mal te maken om de keermuren van de dok in de nieuwe been te maken.
Wil je dat zien, je bent welkom (zie ander draadje [;)] [}:)] [:D]).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Erwin, ik gebruik daarvoor simpelweg zinkspray uit een spuitbus van de DHZ en dan nog de goedkoopste.....

Peter

Ben het wel met Stefan eens dat Humbrol Metalic de beste keuze is.
Polished aluminium bestaat wel in redelijk matte, maar ook in blinkende versie.
Een nog beter, maar ook veel duurder alternatief is Alclad, maar dit is ondanks een sealer laag toch nog gevoelig voor vingerafdrukken.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

De profielen die Erwin toont hebben een blauw-grijze matte kleur met een beetje roest. Ik zou zeker geen blinkende verf gebruiken.
Ik vind trouwens de platen van Evan best wel gelijken op wat Erwin wil bekomen. Misschien iets minder roest.

Erwin, we zijn benieuwd naar jouw testresultaten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door doomslu


Ik vind trouwens de platen van Evan best wel gelijken op wat Erwin wil bekomen. Misschien iets minder roest.


Nee echt niet, het lijken mij zo stukjes staal die je uit ons wserkhuis bent komen stelen. Ik moest toch wel 2 keer naar de foto kijken om te zien dat het geen echt staal is. Het enige wat dat verraad is de karteling aan de rand van het zagen. En dat vergt wel wat werk: als je dit wegvijlt krijg je dan weer afgeronde randen die even onrealistisch zijn.