Hoeveel plaats in een schaduwstation?

Gestart door Johan Poelmans, 25 augustus 2010, 22:19:03 PM

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door eve

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Uiteraard weet ik dat zo'n stuk niet of nauwelijks te automatiseren valt....

Bvb. wanneer je 30 treinen hebt op je baan, dan is een schaduwstation met 30 sporen zeer kostelijk...


Dit is geen PLAN : het ligt er. 50 opstelsporen. Geautomatiseerd.
Maar veel duurder dan de opstelsporen is hetgeen er op staat...
Heb je al eens uitgeteld hoeveel een geladen autotrein kost?


Net daarom. Het is wel even een bittere pil om te slikken als je de kost uittelt, maar idd, treinen verzamelen tikt gewoon veel harder aan ;)
 

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door eve

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Uiteraard weet ik dat zo'n stuk niet of nauwelijks te automatiseren valt....

Bvb. wanneer je 30 treinen hebt op je baan, dan is een schaduwstation met 30 sporen zeer kostelijk...


Dit is geen PLAN : het ligt er. 50 opstelsporen. Geautomatiseerd.
Maar veel duurder dan de opstelsporen is hetgeen er op staat...
Heb je al eens uitgeteld hoeveel een geladen autotrein kost?


Net daarom. Het is wel even een bittere pil om te slikken als je de kost uittelt, maar idd, treinen verzamelen tikt gewoon veel harder aan ;)



Ik zou in ieder geval niet al degenen die deze 30 opstelsporen moeiteloos vol (of nog zelfs sporen teweinig hebben)eten geven.zoals velen heb ik door de jaren veel samengespaard(gespaard???????????).Ik bezit alleen al een 15tal diesel 62-63 van Roco, zonder nog van de rest te spreken.De wagons durf ik zelfs niet te tellen!
Groeten Peter[;)]



Stefan Appelmans

Niet aan dit gedacht?

Dat is wel breder (dan een normaal schaduwstation) als het "open" is natuurlijk. Maar GEEN wissels.
Ik heb het in bocht gemaakt om spoorlengte te winnen, maar recht is het gemakkelijker. In de rechte versie mogen de rails heel dicht naast elkander liggen (4,5cm als ik me goed herinner).
Dat is wel werk natuurlijk.
stefan.

Johan Poelmans

Best wel sjiek ja. Maar verhuis dit maar eens [xx(]...

Hoe stuur je dit aan? Manueel of toch met je software? (Koploper, JMRI?)
 

Stefan Appelmans

Verhuizen?[:D]
Ja, natuurlijk, maar een paneel van meer dan 2m lang is ook moeilijk te verhuizen. Hier hebt je de prijs en de lengte van de wissels niet.
De sturing is met een electrieke moteur, manueel vanaf de naastliggende kelder(Maar dat kan ook gemakkelijker met de hand, als het gemakkelijk handbereikbaar is).
Bij mij is alles analogisch en zonder computer...
Het volledig artikel is in MSM78.
stefan.

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Niet aan dit gedacht?

Dat is wel breder (dan een normaal schaduwstation) als het "open" is natuurlijk. Maar GEEN wissels.
Ik heb het in bocht gemaakt om spoorlengte te winnen, maar recht is het gemakkelijker. In de rechte versie mogen de rails heel dicht naast elkander liggen (4,5cm als ik me goed herinner).
Dat is wel werk natuurlijk.


Is jouw systeem niet onderhevig aan temperatuursverschillen(of heeft je baan het geluk in een plaats te liggen waar er nagenoeg geen temp.verschillen zijn). Ik plan een baan op zolder en die temp.verschillen zouden mij wel eens parten kunnen spelen(hoewel dat misschien ook wel meevalt).
Groeten Peter[;)]

tunnelmotor2000

En nog een alternatief hier: http://cs.trains.com/trccs/forums/p/165220/1817569.aspx
Dertig jaar terug heb ik een korte, doodlopende, versie hiervan gebruikt en het voldeed opperbest.
 

Stefan Appelmans

Peter:
In mijn kelder is er niet veel temperatuur verschil, het blijft relatief fris in de zomer en een beetje (te[:D]) kouder in de winter.
Het is ook nogal droog.
Het paneel rijdt van elke kant op kogellagers, en de rails op het paneel moeten toch ongeveer 1mm van de ingang en uitgang rails blijven,daar zijn ze trouwens vastgevijst om goed op hun plaats te blijven.  
Daar er toch meerdere lengten flexrail geplaatst worden, kan er gemakkelijk een uizetting joint in de lengte van elke "baan" gelaten worden. De rails zouden dus beter geplaatst worden als het warm is, wat het ergste is als ze juist-juist zijn, en dus te lang worden als ze verwarmen.
Jean-Marie: Uw voorbeeld is feitelijk hetzelfde systeem dan bij mij, maar anders ineengestoken (soms een beetje...die twee nagels rond de bout!...). Bij mij stoppen de rails "vanzelf" goed tegenover de ingang/uitgang, het ding is in de andere kelder, dus dat moet alleen werken.
PS: Bij mij zit het ding in een keerlus, en de treinen rijden altijd van de zelfde kant binnen, dat is veel gemakkelijker voor de stopsecties.
stefan.

TreinTeLaat

@ Erik:  prachtig dat je zo'n grote baan geautomatiseerd hebt. Uiteindelijk heb je wel veel plaats, maar het kost behoorlijk veel om zoiets te automatiseren...

Natuurlijk, wat een trein kost, is ook niet niks...
Een beladen autotrein is ook duur, afhankelijk hoe lang je hem maakt...
Neem nu eens een stammetje I11 met een HLE 13  (LSM), dat is ook al even 785 EUR  (EXCLusief verzendingskosten) ( 160 + 160 +245 stuurstandset +220 loc)

Zo een gewone stam rijtuigen (reiziger- en goederentreinen) kosten FORTUINEN,
een 600 euro per stam ben je zo 'kwijt', gelukkig heb je die rijtuigen voor de rest van je leven, eenmalige kost is het dus (behoudens het onderhoud dan)...

Natuurlijk is een modelbaan met 1 trein weinig,....

En zo kom je snel aan een bedrag dat de duizenden euro's ingaat...

En dan zeggen dat er mensen zijn met 80 locs en een duizendtal rijtuigen/goederenwagons....

conducteur

Treintelaat: ik ben dan toch beter af met mijn hlv 96 van Roco
en 3 ex-Pruisische rijtuigen voor ?240
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Een alternatief is oude afdankertjes kopen en dan ombouwen en oplappen. Ze kosten haast niets en je hebt er weken creatief knutselplezier mee. Als het goed afloopt ben je een trotse eigenaar van een uniek modelletje, als het minder goed afloopt, heb je er een pak ervaring bij gewonnen. Een win-win situatie! [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TreinTeLaat

inderdaad, dat is een goede tip om oude afdankertjes op te lappen enzo...
2 nadelen: zo superhandig ben ik absoluut niet...
EN de locs die tijdperk VI rijden zijn vaak allemaal nieuw uitgebracht en vind je niet snel tweedehands...

Echter zou dit wel interessant zijn voor HLD 62's , HLE 26's enzo, deze zijn al lang uitgekomen en wil ik ook wel een exemplaar van...

marc goovaerts

Tja Tim,

Maar Michiel rijdt dan ook in N. En N-ers zijn noodgedwongen de koningen van de recyclage...
Voor Belgisch materiaal zijn we niet zo (str..)bedorven ls de HO-ers de laatste jaren. [;)]

Gerolf

Mijn schaduwstations zien er zo uit:



negeer aub de vetgedrukte tekst, die is nodig voor mijn webstekje [;)]

Het zijn eigenlijk drie stations met elk vier sporen, de onderste twee liggen elk in een lijn van het hoofdspoor, de bovenste in een dubbelsporige keerdriehoek.

Uitrijdende wissels zijn gepolariseerd, dus aangestuurd. Zoals al eerder gesteld moet een schaduwstation perfect betrouwbaar zijn, dus geen stroomloze stukken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bert Ossevoort

Geen stroomloze stukken??
Zelf heb ik eerst de max. treinlengte bepaalt en daarna het schaduwstation ontworpen met die lengte als voorwaarde,
mijn railtype is piko A ,aan 1 zijde met aandrijving ,andere zijde rij ik open ,heb wel de wisseltongen extra met dunne draadjes voorzien van stroom.
en stop met een stroomloos stuk met schakelaar ,erg abrubt maar werkt wel en bij wegrijden trekt de trein weer rustig op [digitaal lenz]werk bij mij prima ,mogelijk voor de toekomst automatisch maar daar ben ik niet zo goed in dus aan de stand van de schakelaar zie ik tevens wat er vrij is ,erg simpel ,maar doeltreffend.
Bert.