Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Hoeveel plaats in een schaduwstation?

Gestart door Johan Poelmans, 25 augustus 2010, 22:19:03 PM

eve

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Hmm, veel opties met openrijden van wissels ;) Dat gaat met een rocoline wissel wel, alleen het puntstuk zal dan wel effe haperen. Maar tegen dan heeft de loc wel een zekere snelheid ;)



Ik gebruik steeds aangedreven wissels : worden NOOIT opengereden, maar steeds gesteld !

Erik

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Hmm, veel opties met openrijden van wissels ;) Dat gaat met een rocoline wissel wel, alleen het puntstuk zal dan wel effe haperen. Maar tegen dan heeft de loc wel een zekere snelheid ;)

Nu ben ik wat aant denken aan de keuze op bloklengte en een dienstregeling: Een dienstregeling zal je (in koploper althans) meestal met vaste treinroutes maken. Zo kan je eigenlijk (voor je passagiersdiensten althans) wel een beetje inplannen welke loc waar mag: Je weet de volgorde waarin ze moeten bovenkomen, en zo weet je ook welke treinen je achter mekaar mag parkeren. Of kopsporen gebruiken. Voor de resterende (goederen) treinen kan je die functie helaas niet gebruiken.

En kopsporen kan je ook gebruiken voor goederentreinen, mits vaste treinroutes.



Zeg, maar, zijn er hier mensen met ontkoppelaars in hun schaduwstation? Dit wou ik zelf eventueel voorzien: Een loc die met een goederentrein vertrekt hoeft dan niet met dezelfde goederentrein terug te keren (is int echt ook niet zo). Of is dit nu een gek idee? ;)


Dat maakt de boel nog wat ingewikkelder. Je opstelsporen moeten dan zichtbaar zijn.Een alternatief zou kunnen zijn dat je op de baan 1 of meer sporen voorziet voor vb. een 20 een goederentrein te laten afzetten en een rangeerloc vb 77 een andere goederen te laten aanbrengen en dat beide loc's de andere goederentrein wegbrengen.'t is maar een idee
Groeten Peter[;)]

Michiel

In theorie zou je ontkoppelaars kunnen gebruiken in een schaduwstation. Maar in praktijk vrees ik echter voor de betrouwbaarheid. Ik bedoel, op een schaduwstation moet je blind kunnen rekenen. Je hebt geen zin om halve dagen onder je baan door de maken, met het duwen van treintjes en dergelijke. Mijn opvatting is, hou een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk. Kies voor een schaduwstation steeds voor de oplossing met de hoogste betrouwbaarheid. Boven de tafel spelen we seinhuis of machinist, maar eenmaal de trein in de tunnel verwenen is, opweg naar "ergens", mag het geen extra zorg meer zijn, die komt wel weer boven. ...Altans, dat is mijn visie erover. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Michiel

In theorie zou je ontkoppelaars kunnen gebruiken in een schaduwstation. Maar in praktijk vrees ik echter voor de betrouwbaarheid. Ik bedoel, op een schaduwstation moet je blind kunnen rekenen. Je hebt geen zin om halve dagen onder je baan door de maken, met het duwen van treintjes en dergelijke. Mijn opvatting is, hou een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk. Kies voor een schaduwstation steeds voor de oplossing met de hoogste betrouwbaarheid. Boven de tafel spelen we seinhuis of machinist, maar eenmaal de trein in de tunnel verwenen is, opweg naar "ergens", mag het geen extra zorg meer zijn, die komt wel weer boven. ...Altans, dat is mijn visie erover. [;)]




Dit is alvast een verstandige visie en misschien ??n die er zal voor zorgen dat je veel plezier aan je baan beleefd.Bovendien is dit misschien de meest economische(je hoeft niet al die ontk. rails te plaatsen en als ze niet gemakkellijk bereikbaar zullen ze in de toekomst meer ergernis brengen dan plezier).
Groeten Peter[;)]

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Aan een lift had ik ook al gedacht, maar is zo'n ding ook niet duur ?
Is zo'n ding niet zwaar?Kan je er lange treinen op kwijt?Ga je later geen problemen krijgen met  het kontakt van lift en de rails waarop je treinen de lift in-enuitrijden?Heb je er daar niet veel plaats voor nodig ? Bespaar je er veel ruimte mee?In ieder geval een idee om over te denken maar of het uiteindelijk goedkoper is dat is nog de vraag!Nog ??n ding mocht er iets met de lift verkeerd gaan en de ene kant zakt en de andere niet, of ze zakt zijdelings dan zou het wel eens kunnen dat je moet puzzelen en de veegborstel halen om alles netjes op  en samen te vegen.Dit is iets waaraan je ook moet denken als je aan zoiets begint!Misschien moet je maar meteen een systeem uitdokteren waarmee je je treinen min of meer geblokkeerd worden mocht er iets verkeerd gaan.
Groeten[;)]
Peter



het voornaamste commerci?le systeem is behoorlijk goed gebouwd hoor (ben het in Duitsland eens gaan bewonderen, de meeste dingen die je opnoemt kunnen zelfs niet voorvallen), al blijft er altijd wel een klein risico dat er iets fout loopt (en dat kan zeer pijnlijk zijn)(maar ook die fouten zijn er m.i. uit te halen door een lichtjes andere filosofie toe te passen). De prijs zit al gauw vrij hoog ja (meer dan 6000E bvb voor 60 slepen), zo ongeveer het dubbel tot driedubbel van die voor schaduwstations. Zo'n lift verbruikt echter veel minder oppervlakte (ze bestaat immers uit x-aantal schaduwstations van y-aantal sporen boven elkaar) en heeft nog tal van voordelen tov schaduwsporen.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Michiel

In theorie zou je ontkoppelaars kunnen gebruiken in een schaduwstation. Maar in praktijk vrees ik echter voor de betrouwbaarheid. Ik bedoel, op een schaduwstation moet je blind kunnen rekenen. Je hebt geen zin om halve dagen onder je baan door de maken, met het duwen van treintjes en dergelijke. Mijn opvatting is, hou een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk. Kies voor een schaduwstation steeds voor de oplossing met de hoogste betrouwbaarheid. Boven de tafel spelen we seinhuis of machinist, maar eenmaal de trein in de tunnel verwenen is, opweg naar "ergens", mag het geen extra zorg meer zijn, die komt wel weer boven. ...Altans, dat is mijn visie erover. [;)]



150% (wat zeg ik)200% mee eens.
Simpel houden (ervaring)

wim

Metpetergaathetbeter

Mini-bs,

Inderdaad een leuk systeem enkel nog de vraag of een niet heel kapitaalkrachtig modelspoorder zal bereid zijn zo'n geld (6000 euro voor 60 opstelsporen)op(trein)tafel te smijten.Als je heel snel rekent dan kan hij voor dat systeem 20 tot 30 loc's kopen.Ik denk dat de keuze snel zal gemaakt zijn.Niettemin misschien een systeem dat aanzienelijk goedkoper kan worden mits de concurrentie speelt!
Groeten Peter[;)]

TreinTeLaat

Ikzelf heb een schaduwstation met 4 sporen en dat plaats biedt voor 8 treinen !

Het is zo dat elk spoor een lengte van 4 tot 5 meter heeft en gemaak is dat er 2 treinen zonder probleem achter elkaar kunnen staan, alles wordt bediend met seinendinges van Märklin.

Ik heb in mijn schaduwstation plaats voor 2 duwtreinen, 2 trektreinen bestaande uit loc + 5 rijtuigen van 30 cm.
Ook is er plaats voor 4 trektreinen die bestaan uit loc + 6 rijtuigen 30cm
hier kunnen ook eventueel goederentreinen staan.
Op het langste van de 4 sporen kunnen zelfs dubbeltractie-treinen staan.

Voor de veiligheid en het vermijden van kop-staart-botsingen is er genoeg ruimte voorzien tussen 2 treinen, want ze staan op hetzelfde spoor natuurlijk en een ongeval zie je best niet...
(slecht voor het hart...)



Voor velen met meer plaats maar niet echt meer centen:

Een ontwerp van een soort werkplaats voor treinen, dat eveneens als afstelplaats kan gelden en eveneens als doorrijschaduwstation.

Het leuke aan dit ontwerp is dat je dit ook bovengrond kan maken als een soort combiné van werkplaats , afstelsporen, rangeerplezier...

Een modelletje à la Schaerbeek of Kimkempois maar dan net ietsje anders...

[/url][/img]

[/url][/img]

zoals je merkt kan de trein langs 2 kanten binennrijden en kan je treinen afstellen van verschillende lengtes
en op verschillende plaatsen,  
je kan ze door laten rijden,
je kan hier treinen samenstellen m.b.v. een rangeerloc

het is een ontwerp dat (als ik er ooit plaats voor heb) ik zou maken...
Het biedt plaats aan 30 stammen..., maar is perfect kleiner EN groter uit te voeren...

eve

@ TreinTeLaat

Geachte,

Ik zou toch maar eens goed nadenken over het verkeer in dit ontworpen station.
Als je hier geen automatenassistentie hebt is de sturing zeer moeilijk. Per definitie (schaduwstation) ben je aan het blindvliegen...

Erik


Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Michiel

In theorie zou je ontkoppelaars kunnen gebruiken in een schaduwstation. Maar in praktijk vrees ik echter voor de betrouwbaarheid. Ik bedoel, op een schaduwstation moet je blind kunnen rekenen. Je hebt geen zin om halve dagen onder je baan door de maken, met het duwen van treintjes en dergelijke. Mijn opvatting is, hou een schaduwstation zo eenvoudig mogelijk. Kies voor een schaduwstation steeds voor de oplossing met de hoogste betrouwbaarheid. Boven de tafel spelen we seinhuis of machinist, maar eenmaal de trein in de tunnel verwenen is, opweg naar "ergens", mag het geen extra zorg meer zijn, die komt wel weer boven. ...Altans, dat is mijn visie erover. [;)]



150% (wat zeg ik)200% mee eens.
Simpel houden (ervaring)

wim


Mja, op zich kan je koploper wel seinhuis laten spelen. En ontkoppelen gaat met een roco universeelkoppeling redelijk betrouwbaar.

Ik ga toch eens bekijken of ik niet ergens 1 ontkoppelaar kwijt kan: met delayed ontkoppelen kan je daar al veel mee doen. Daarna kan ik nog steeds beslissen of ik de functionaliteit behoud of niet: 1 repa ontkoppelaar zal het verschil niet maken op een groot schaduwstation

In combinatie met kopsporen met keerdriehoek (of andere oplossing) bied dit wel mogelijkheden tegen beperkte prijs: je moet je wel gek schrijven aan vaste treinroutes om de locomotief een sleep achteruit het kopspoor in te laten duwen (maar dat moet toch al als je kopsporen wil gebruiken). Bovendien moet je zorgen dat een I11 stam bijvoorbeeld enkel door een reeks 13 kan worden opgepikt, en niet door een reeks 77 (als je zover wil gaan uiteraard, misschien gewoon beginnen met goederenverkeer ;)) Maar eenmaal dat het werkt heb je er ook wel wat aan.
 

conducteur

Wij zijn in de club een beetje aan het broeden op toekomstige projecten. Een daar van is een schaal 0 baan,
en omdat keerlussen te veel plaats innemen hebben we een draaischijf gelegd aan de ene kant van het schaduwstation (volgens het plan dat daarvan getekend is). Zo kunnen we ontkoppelen, loc omdraaien, terug rijden via een omloopspoor en dan via de wisselstraat weer voor de trein.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

citaat:
Geplaatst door conducteur

Wij zijn in de club een beetje aan het broeden op toekomstige projecten. Een daar van is een schaal 0 baan, en omdat keerlussen te veel plaats innemen hebben we een draaischijf gelegd aan de ene kant van het schaduwstation (volgens het plan dat daarvan getekend is). Zo kunnen we ontkoppelen, loc omdraaien, terug rijden via een omloopspoor en dan via de wisselstraat weer voor de trein.



De engelse "fiddle yard" : open en bloot. Absoluut goed.

Erik.

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door eve

@ TreinTeLaat

Geachte,

Ik zou toch maar eens goed nadenken over het verkeer in dit ontworpen station.
Als je hier geen automatenassistentie hebt is de sturing zeer moeilijk. Per definitie (schaduwstation) ben je aan het blindvliegen...

Erik






@ Erik:

De afbeeldingen die ik hier heb gepost zijn een voorbeeld van een afstelplaats à la Schaerbeek.
Het gaat hier om afstelplaatsen en plaats om te rangeren, treinen samen te stellen e.d.
Uiteraard weet ik dat zo'n stuk niet of nauwelijks te automatiseren valt....

Een schaduwstation ziet er ook wel anders uit eh, dat weet ik ook wel, maar die afbeeldingen laten een verzonnen plaats zien (maar wel bouwbaar) waar je daar manueel een hoop treinen weg kan zetten zodat je een kleiner schaduwstation nodig hebt...
Bvb. wanneer je 30 treinen hebt op je baan, dan is een schaduwstation met 30 sporen zeer kostelijk...

eve

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Uiteraard weet ik dat zo'n stuk niet of nauwelijks te automatiseren valt....

Bvb. wanneer je 30 treinen hebt op je baan, dan is een schaduwstation met 30 sporen zeer kostelijk...





Dit is geen PLAN : het ligt er. 50 opstelsporen. Geautomatiseerd.
Maar veel duurder dan de opstelsporen is hetgeen er op staat...
Heb je al eens uitgeteld hoeveel een geladen autotrein kost?

PS : het zichtbare is "under construction"...enne ik rij rechts.

Erik

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat


Een schaduwstation ziet er ook wel anders uit eh, dat weet ik ook wel, maar die afbeeldingen laten een verzonnen plaats zien (maar wel bouwbaar) waar je daar manueel een hoop treinen weg kan zetten zodat je een kleiner schaduwstation nodig hebt...
Bvb. wanneer je 30 treinen hebt op je baan, dan is een schaduwstation met 30 sporen zeer kostelijk...


Thing is: je maakt gebruik van engelse wissels, en die kosten 2 keer zoveel + 2 aandrijvingen etc. Uiteindelijk heb je dus nog evenveel wissels. Hoe je het draait of keert, je hebt 2 wissels per spoor nodig, of het zijn kopsporen, en dan heb je er 1 nodig.


Ik heb voor mezelf ondertussen al uitgemaakt dat ik gewoon verder ga met onderin alles vol schaduwstation te bouwen. Het is ook niet dat we dat bedrag aan wissels in 1 keer spenderen. En je doet dit uiteindelijk eenmalig, voor de komende x jaar (is een grote baan geen levenswerk?). Beter wat meer spenderen dan achteraf niet genoeg ruimte te hebben. Het is trouwens een behoorlijke contradictie: je zou besparen op je schaduwstation omdat je met dat geld wel veel treinen zou kunnen verzamelen. Maar op een gegeven moment krijg je die verzamelde treinen niet allemaal meer op je baan [:I]