Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Hoeveel plaats in een schaduwstation?

Gestart door Johan Poelmans, 25 augustus 2010, 22:19:03 PM

Johan Poelmans

Heyla iedereen,

Ik ben nu wat rails aant leggen voor m'n definitieve baan, en uiteraard begin je dan aan het schaduwstation. Nu is een schaduwstation op zich een redelijk inspiratieloos ding, en als je wil kan je heel je onderbouw voltekenen met opstelsporen.

En ja, wanneer stop je met zoiets? Ik heb nu zo ongeveer 20 opstelsporen voorzien verspreid over de 3 benen van mijn baan. Als je dan aan de prijs van dat grapje denkt word je niet goed. Maar van de andere kant: achteraf een spoor bijleggen is onmogelijk.

Wat de gulden middenweg hiervoor is blijft zeer persoonlijk denk ik, maar ik had toch graag geweten hoe andere mensen met dit prijs/plaats dilemma omgaan?
 

Michiel

Als je voor elk treintje een eigen opstelspoor in je schaduwstation voorziet, dan lopen de kosten snel op natuurlijk. Je kan ook opteren om een spoor of 6 over zo'n lang mogelijke afstand parallel te laten lopen, met aan elk uiteinde 5 wissels (indien het 6 sporen zijn). Als je dan nog clever speelt met de bloklengtes, dan kan je er een hoop treinen in kwijt voor een relatief bescheiden kost. 't Is maar een idee natuurlijk. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Michiel

Als je voor elk treintje een eigen opstelspoor in je schaduwstation voorziet, dan lopen de kosten snel op natuurlijk. Je kan ook opteren om een spoor of 6 over zo'n lang mogelijke afstand parallel te laten lopen, met aan elk uiteinde 5 wissels (indien het 6 sporen zijn). Als je dan nog clever speelt met de bloklengtes, dan kan je er een hoop treinen in kwijt voor een relatief bescheiden kost. 't Is maar een idee natuurlijk. [;)]


Het vervelende aan dit systeem is dat je genoeg blokken moet hebben als je met lange treinen wilt rijden (als je met lange treinen wilt rijden dat je treinen vaker stil staan dan rijden).Een oplossing zou ook kunnen zijn als je treinen heb waarmee je maar sporadisch rijdt deze te parkeren op een opstelspoor met handbediende wissel (als je opstelsporen vlot bereikbaar zijn; bovendien riskeer je minder problemen dan met elektr; aangedreven  wissels).Als je een bijzondere lange baan bouwt zou je eventueel bij de opstelsporen ook secties kunnen voorzien(hangt er allemaal van af hoelang je treinen maakt en hoelang die baan wordt).
Groeten Peter[;)]

mini-bs

citaat:
Als je een bijzondere lange baan bouwt zou je eventueel bij de opstelsporen ook secties kunnen voorzien(hangt er allemaal van af hoelang je treinen maakt en hoelang die baan wordt).



Da's wat Michiel bedoelde denk ik, en hij heeft dat goed bedoeld. Een alternatief is zo'n liftsysteem. ik begin meer en meer er van overtuigd te geraken dat dat een interessant alternatief is voor zo'n immense hoop onzichtbare en misschien onbereikbare sporen. Bijkomend voordeel lijkt me dat je ook het klimmen van treinen kan beperken door de uitgang van de lift boven baanniveau en de ingang onder baanniveau te leggen. Op die manier wordt er steeds gedaald en is het vooral de liftmotor die verslijt.
 

Michiel

Ik was inderdaad niet erg expliciet met mijn bewoordingen betreffende de blokverdeling. Ik bedoel meer concreet dat je je lange opstelsporen kan opsplitsen in blokken die half zo lang zijn als je langste trein. Lange treinen nemen dan 2 blokken in, korte treinen staan in 1 blok. (Zijn al je treinen volledig detecteerbaar, met alle wagons, dan kan je zoveel blokken gebruiken als je zelf wenst.) Jouw 6 lange opstelsporen worden dus verdeeld in bijvoorbeeld 4 blokken elk, waardoor je er optimaal 24 treinen kan opslaan. Minimaal worden dat er dan 12 lange.

Aanvullend kan je dan ook specifieke eigenschappen toekennen aan een groep sporen: een groep met hoge frequentie, die vrij snel doorrijden (het frequent reizigersverkeer bv) en een groep sporen met lagere frequentie voor samenstellingen die minder frequent te zien zijn (bv goederenverkeer). En 1 spoor voor zeldzame verschijningen. (spotters, houdt u klaar [:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Maar als je met dienstregelingen wil gaan rijden (ooit), zitten de andere treinen op een spoor dan niet in de weg?
 

Michiel

Inderdaad, als je met een dienstregeling werkt, dan kan je niet elke trein individueel laten vertrekken op het gepaste tijdstip. Dan zal je elk treintje zijn eigen opstelspoor moet geven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Om een hoop kosten te besparen is het niet altijd (bv bij fleischmann gaat dit, bij peco niet) nodig om de 'uitrijwissels' te motoriseren. Die kun je  gewoon openrijden. Je moet dus altijd het schaduwstation inrijden aan ??n zijde via een wisselstraat en een vrij opstelspoor kiezen. om het schaduwstation uit te rijden rij je gewoon de wissel open. Om nogmaals kosten te besparen zou ik het schaduwstation aanleggen in Peco sporen, kwestie dat je daar een  wissel voor ?11 hebt en een motor voor ?10. Daar komt wel bij dat je je wissels moet motoriseren, ook voor het uitrijden, maar aan de andere kant komt dat weer goedkoper uit dan een niet-gemotoriseerde wissel van bv Fleischmann. flex-rails aan ?4/yard (ongeveer 93 cm). Dat komt overeen met 40 cm Fleischmann spoor.

Hier wat nader uitleg met een vlugge tekening met enkele tips erbij:

Of voor dubbelspoor:
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Doornroosje

Voor het aantal sporen in een schaduwstation reken ik even.
Aangezien ik graag mijn 'spelen' start en eindig met geen enkele rijdende trein, dus alles opgesteld, moet ik beginnen met mijn aantal treinen die totaal (ook in toekomst) gaan rijden op de baan.

In elk station heb ik wel enkele sporen waar ik er kwijt kan, dus dit getal trek je ervan af. Het getal dat overblijft is je aantal schaduwsporen.

Voorbeeldje:

Je hebt 20 treintjes voorzien. In station1 kan je er 4 kwijt, in station2 5. Je hebt nog 2 spooraansluitingen die ook goed zijn voor 3 rangeertreintjes. je schaduwstation heeft dan best 20-4-5-3 sporen nodig. Een schaduwstation van 8 sporen dus!

Metpetergaathetbeter

Aan een lift had ik ook al gedacht, maar is zo'n ding ook niet duur ?
Is zo'n ding niet zwaar?Kan je er lange treinen op kwijt?Ga je later geen problemen krijgen met  het kontakt van lift en de rails waarop je treinen de lift in-enuitrijden?Heb je er daar niet veel plaats voor nodig ? Bespaar je er veel ruimte mee?In ieder geval een idee om over te denken maar of het uiteindelijk goedkoper is dat is nog de vraag!Nog ??n ding mocht er iets met de lift verkeerd gaan en de ene kant zakt en de andere niet, of ze zakt zijdelings dan zou het wel eens kunnen dat je moet puzzelen en de veegborstel halen om alles netjes op  en samen te vegen.Dit is iets waaraan je ook moet denken als je aan zoiets begint!Misschien moet je maar meteen een systeem uitdokteren waarmee je je treinen min of meer geblokkeerd worden mocht er iets verkeerd gaan.
Groeten[;)]
Peter

Michiel

Een alternatief is om halve schaduwstations te bouwen, met een keerdriehoek ertussen. Dan heb je maar de helft van het aantal wissels nodig (plus 2). Op het schema zijn de zwarte lijnen de doorgaande sporen, en de blauwe de opstelsporen. Met 1 wissel, en 1 bezetmelder per opstelspoor lijkt me dit vrij voordelig qua prijs per opstelspoor. Het moet wel kunnen passen, want een keerdriehoek vergt wel wat ruimte.


edit: of een vereenvoudigde versie van hierboven, een schaduwstation met keerlus:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

-Gemakkelijk is, indien mogelijk, als je sporen langer zijn als je langste treinstel, dan kan immers elke trein op elk spoor.
-Mijn schaduwstation telt 5 sporen, had ik meer ruimte waren het er beslist meer.
-Peco voor de inrijwissels en Fleischmann Proffi zonder motor voor de uitgang zijn perfect te combineren. Ik heb het geringe hoogteverschil voor de veiligheid overbrugt door een sukje plasiticcard onder de sporen van 1mm gevolgd door 0.5mm.
-Alle wissels zijn momenteel analoog bediend (er wordt digitaal gereden)met voor elk spoor een bezetmelding. Aan het einde van elk spoor een enkelpolige onderbreking te bedienen via schakelaar zodat elke trein die het schaduwstation binnen komt naar het gewenste spoor wordt geloosd en stopt.
De bezetmelding- en stroomloze secties worden weergegven door kleurleds op het schakelpaneel. Het is zeker een simpele rudimentaire manier van werken en ik hoef dan ook maar 2x5 sporen te bedienen, ieder zijn ding.
-Momenteel heb ik ??n schaduwstion, een tweede volgt later aan het andere eind van de baan (hondenbeen principe)

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

ERVIN

Hier komen interessante oplossingen uit de bus , vanaf oktober ga ik mij ook een schaduwstation aanleggen , en bijgevolg neem ik hier heel wat nuttige tips mee voor dan.[;)]

eve

Mijn oplossing : (principe)



H = helix om het schaduwstation te bereiken. Zorg ervoor dat het stijgende spoor bij voorkeur aan de buitenzijde ligt.
N = bundel sporen van het schaduwstation. Hoe groter B, des te maar sporen men kan leggen.
L = Lengte van de bundel N. Als L voldoende groot is kan men lange sporen opdelen in twee of meerdere blokken. Indien men een trein nodig heeft die in blok b staat kan men a laten omrijden via spoor O om zo zijn plaats weer te laten innemen. In de praktijk is gebleken dat dit niet zo praktisch is. Bij voldoende grote L kan men beter verschillende bundels N in serie na mekaar leggen.
Spoor O dient ook om treinen van dit schaduwstaion naar een andere helix of een ander station te laten rijden.
A = verbinding naar andere schaduwstations en/of een helix.
F = facultatieve verbinding voor bvb. trek-duw-stellen die rechtstreeks de opstelsporen kunnen bereiken en dan in omgekeerde richting weer vertrekken.

Het schema toont een oplossing waarbij de opstelsporen een verschillende lengte hebben. In de praktijk werkt dat goed als een opstelspoor aan een bepaald treinstel toegewezen wordt. Niet alle treinen hebben dezelfde lengte. Bij voldoende grote L kan men de opstelsporen van de bundel N ook een gelijke lengte geven.

Erik

Johan Poelmans

Hmm, veel opties met openrijden van wissels ;) Dat gaat met een rocoline wissel wel, alleen het puntstuk zal dan wel effe haperen. Maar tegen dan heeft de loc wel een zekere snelheid ;)

Nu ben ik wat aant denken aan de keuze op bloklengte en een dienstregeling: Een dienstregeling zal je (in koploper althans) meestal met vaste treinroutes maken. Zo kan je eigenlijk (voor je passagiersdiensten althans) wel een beetje inplannen welke loc waar mag: Je weet de volgorde waarin ze moeten bovenkomen, en zo weet je ook welke treinen je achter mekaar mag parkeren. Of kopsporen gebruiken. Voor de resterende (goederen) treinen kan je die functie helaas niet gebruiken.

En kopsporen kan je ook gebruiken voor goederentreinen, mits vaste treinroutes.



Zeg, maar, zijn er hier mensen met ontkoppelaars in hun schaduwstation? Dit wou ik zelf eventueel voorzien: Een loc die met een goederentrein vertrekt hoeft dan niet met dezelfde goederentrein terug te keren (is int echt ook niet zo). Of is dit nu een gek idee? ;)