Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Jocadis type 36, motorisatie

Gestart door ToThePoint, 20 augustus 2010, 01:06:31 AM

ToThePoint

Onlangs kocht ik een jocadis type 36 met motor onder de ketel.
Nu ja motor. Wat voor een motor dient door te gaan levert zoveel vermogen dat het amper de loc door een bocht krijgt. Een helling van 3% is ook kantje boordje zonder wagons. En wat een hels kabaal maakt dat voor een motor van amper l: 2cm op 1cm diameter.
Heeft er iemand zoeen loc rondrijden en wat zijn uw ervaring.
Ik heb al zitten denken om de motor en aandrijving eruit te halen en een tender met motor om te bouwen.
Een G8 tender van fleischmann zou kunnen, maar de asindeling ervan is niet correct.
Een ander idee is om een loc om te toveren tot goederenwagon (type 36 was een goederenloc) die de 36 voortduwt. De loc en tender zijn zwaar genoeg om dat aan te kunnen vermoed ik. Een dezer zal ik eens experimenteren.

De loc op zich is stevig en mooi. Goed afgewerkt en kan tegen een stootje, dus ik zou em graag behouden. Maar de loc dient wel bedrijfszeker te zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Ik heb opgevangen dat de rijeigenschappen van nogal wat Jocadis-setjes niet geweldig zijn. Ik heb hier zelf enkele kits liggen om "ooit" te maken, en heb dus (nog) geen ervaring met de bouw ervan [:I]
- Ik kan me voorstellen dat de uiteindelijke rijkwaliteiten nogal afhangen van de bouwer.
- Motorvermogen is ??n ding, maar als de overbrenging niet deugt ...
- Wat is het opgenomen vermogen (amp?res) in vrijloop?
- Een "vast" aangekoppelde gemotoriseerde goederenwagen heeft waarschijnlijk twee assen - 4 antislipbandjes en een hoop gewicht erin ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gefeliciteerd met je type 36! Het is en blijft toch een van de meest imposante locomotieven die er ooit in Belgi? zijn gemaakt.

Ik zou proberen om de locomotief zelf terug rijbaar te maken. Zoals Gerolf aangeeft, het drijfwerk, overbrenging en asuitlijning eens goed nakijken, en zien waar het probleem zit van de slecht loop.

Ik zou dan ook overwegen om een hulpmotor in de tender te bouwen, en niet met afzonderlijke wagon te werken. "Hulpmotor" want erg krachtig moet ie niet zijn als ze in tendem gaat werken met de originele motor. De uitdading is dan natuurlijk dat ze een beetje op mekaar ingesteld zijn. Digitaal is dat nog te doen, maar rij jij analoog?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Vroeger zat bij de bouwdoos van de type 10 van Jocadis een 4-assige tender van Roco, namelijk die van de Baureihe 17.
Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij is dat dezelfde 4-assige tender die in het groot achter de type 36 hing.
De rij-eigenschappen van die Roco tender waren heel goed en de aanpassingen die moesten gebeuren waren echt minimaal (lampen, nummerschild, verlaagde kolenbak.
Deze Roco lok kom je dikwijls voor zeer weinig geld op beurzen tegen, dus misch. de moeite waard om eens rond te kijken
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Het type 10 heeft inderdaad later een 4-assige tender gekregen ipv de oorspronkelijke 3-assige tender. Maar of dat ook zo was met het type 36, dat herinner ik me niet gezien of gelezen te hebben. Dat ga ik vanavond eens nagaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Achter een 36,kwam een tender type 18.Deze tender werd ook gebruikt bij de type's 7-9-10-31-33-36-38.Het is een 3-assige tender ,lengte van 7,346m tussen de buffers,diameter van de wielen is 1067 mm.Had 24 m? water inhoud,en 7 ton kolen-inhoud.

groeten eddy

erik de noorman

Ik gebruik een fleischman tender van de BR 55 of het B. type 81.
De asindeling van deze tender komt wel goed overeen.

Erik

Michiel

Ik heb eens gezocht of ik een type 36 vond met een 4-assige tender, maar niet dus. Schijnbaar zijn ze steeds met die 3-assige tender gekoppeld geweest.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Heb na de wijze raad van Gerolf even het opgenomen vermogen van de loc gemeten.
65 mA in de traagste snelheid. 75mA in middelste stand en 80mA op vol vermogen, belast +- 115 mA. Dat lijken me aanvaardbare waarden.
Ik vermoed dat het model door jocadis zelf is gebouwd.
De vorige eigenaar heeft enkele modelen (types) gekocht en nooit op een baan noch vitrine geplaatst.
Het model heeft nog niet veel gereden in elk geval.

Even een filmke van een type 51 van jocadis die de helling opgaat.
Let goed op het geproduceerde geluid.

http://www.all-that-is.eu/type51.AVI

En dan nu de koffiemolen, anex boormachien

http://www.all-that-is.eu/type36.AVI

Ook fotokes van het inwendige.

[image]http://www.all-that-is.eu/type36-1.JPG[/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/type36-2.JPG[/image]
[image]http://www.all-that-is.eu/type36-3.JPG[/image]

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

De stroomopname is inderdaad niet te hoog. Waarschijnlijk is er geen groot probleem met de overbrenging. Wat me wel opvalt is de enorme hoeveelheid smeervet rond de tandwielen.
Maakt hij dat hoge geluid ook in vrijloop?
Ik zou hem eens een tijdje laten bollen (op de rollenbank, of gewoon "in de lucht").
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Dat " bollen" of inrijden zou ik ook zeker eens doen , ik heb een 51er van Mehano eens 6 uur lang laten rijden ( 3 uur in de ene richting en vice versa) reden was dat hij veel lawaai maakte , precies een schurend geluid , je moet nu eens komen luisteren , je hoort enkel nog een zacht gezoem.
Dus inrijden heeft wel degelijk zijn nut.[;)]

ToThePoint

De motor is reeds gedemonteert en maakt op zich evenveel lawaai als het handboormachientje.
De wielen draaien rond (met overbrenging nog gemonteert) als ik met de hand de tender beweeg. (bovenbouw ook geplaatst).

Heb de type 51 eens opengemaakt en daar zit beduidend een grotere motor in van machinima of zoiets, die max met sleep op de helling 130mA opneemt.
De motor van de 36 zit op een kunststof houder met 2 vijsjes en kunststof tandwiel. Makkelijk te verwijderen dus.
Er is plaats zat in de bovenbouw voor een veel grotere motor.
Nu op zoek naar een motor die deze kan vervangen, want de tender of goederenwagon bouwen is veel meer werk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

ToThePoint,

ik denk dat er niets verkeerd is aan de aandrijving. Echter heeft de motor, zo te zien een Escap 1616 - een motor met een ijzerloos anker, die in principe uitstekende motors (systeem Faulhaber) zijn - gewoonweg te weinig vermogen (ca. 0,27 W) en een te laag koppel om deze ca. 500 tot 650 gram wegende loc soepel voort te bewegen. Alternatief kun je proberen een Faulhaber of Escap motor van het type 1624 met een afgegeven vermogen van 1 tot 1,2 W in te bouwen.

Ook de opgenomen stroom is veel te hoog: volgens het datasheet mag deze motor maximaal 75 mA opnemen; Dus vermoed ik dat de combinatie van de sturing en de wielen teveel frictie ondergaan, waardoor het model te veel stroom opneemt en stroef loopt.

Meer gegevens over deze motoren vind je hier:
http://www.faulhaber-group.com/servlet/com.itmr.waw.servlet.Anzeige?fremdaufruf=ja&kdid=40929&sprachid=1&htdigurl=/n167866/i86089.html



Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

ik denk dat er niets verkeerd is aan de aandrijving.
Ik zie toch iets wat minder geslaagd is. Er zit een haakse tandwieloverbrenging in, en die zijn heel kritisch ten aanzien van de afstelling. Een heel klein beetje uit de lijn, en zo'n overzetting gaat klemmen.

jacques timmermans

Klaas,

ik weet niet of je met deze precisie aandrijvingen van Porte Escap bekend bent, maar hier spreken we over industri?le aandrijvings technieken, die daar, waar een grote betrouwbaarheid en een lange levensduur ge?ist wordt, toegepast worden.

Ter illustratie de kostprijs van zo een motor met tandwielkastje: deze lag rond 1995 rond de 150 DM, niet echt goedkoop, als je weet dat toen een gemiddelde bouwkit van Model Loco, die overigens ook tal van Belgische modellen uitbracht, een goede 350 DM was.

Jacques Timmermans