Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Een AM 75 serie 800

Gestart door Kees-Jan, 17 augustus 2010, 20:38:15 PM

Kees-Jan

#60
Het begint er op te lijken:





Er moeten nog wat foutjes bijgewerkt worden en dan kunnen we aan de dekallekus gaan beginnen. De andere bakken zijn trouwens ook klaar voor de decals.

Daarna storten we ons maar eens op de onderkanten, koppelingen en interieur.

Kees-Jan

Bert Ossevoort

#61
Kees-Jan,
kom niet op die koude bergtop er bij zitten , ziet er goed uit alleen ik had gezien de kwaliteit die jij graag neer zet, de oude roosters in het dak van de lima verplaatst.Zie de door mij geplaatste foto ,er was toch iets van lima wat voor die tijd goed op schaal was ,het messing rooster van PB is relatief grof.
Was dat te veel werk of vindt jij het verschil niet groot?
Bert.

loco

#62
Kees-Jan
Hoe heb je de messing aan de kunststof gelijmd? Met secondelijm lees ik? Ik heb indertijd ook secondelijm gebruikt. Waarschijnlijk was mijn verbinding niet sterk genoeg, maar beide wanden zijn na enige tijd  losgekomen. Waarschijnlijk lag dit aan mij omdat ik te weinig lijm gebruikte of omdat ik de verbinding niet verstevigd had aan de binnenzijde. De oorzaak lag niet alleen bij te weinig lijm, maar ook bij de krachten die in de kuntstof van het Lima model optraden nadat de wanden eruit gesneden waren. Voor mij was het de eerste keer dat ik dit meemaakte. Ik heb toen alles verkocht aan iemand die er niet tegenop zag om een stripje van ongeveer 1 mm achteraan bij te plakken.
In elk geval vind ik je project zeer snel vorderen. Ik gebruikte te secondelijm ook als vulmiddel zodat ik de naden met zeer fijn schuurpapier (slispapier) kon wegwerken.

Kees-Jan

#63
@ Bert: ja er is verschil en niet alleen in de roosters maar ook in de luchtkoepeltjes (die groter zijn...). Het extra werk wat het verzagen zou kosten was me net iets te veel werk (maar nog ver boven de boomgrens hoor [;)]).

@ Loco:

De wanden heb ik passend gemaakt door de Lima wand in een hoek van 45 graden te snijden. Zie schets. Daardoor is het contact oppervlak groter. De lijm heb ik in meerdere lagen er tussen laten lopen. Seconde lijm schuren is idd ook een optie maar het wordt altijd zo keihard en daardoor beschadig ik altijd met het schuren de omgeving van de lijmrand.



Kees-Jan

NB meerdere mails ontvangen met het verzoek voor opschriften voor de AM 75. Helaas verkoop of maak ik ze niet voor derden, sorry. Geen onwil maar ik schrijf dit hier als hobbyist en niet om er "beter" van te worden.

ToThePoint

#64
citaat:
Geplaatst door Rees-CeesNB meerdere mails ontvangen met het verzoek voor opschriften voor de AM 75. Helaas verkoop of maak ik ze niet voor derden, sorry. Geen onwil maar ik schrijf dit hier als hobbyist en niet om er "beter" van te worden.



Van mij krijg je 100% gelijk Kees-Jan

1: Ook de belastingsdienst leest hier mee, wat sommigen wel eens vergeten.
2: Men kan uw post ivm de opschriften ook zelf maken in zo'n vector programma.

En ivm het vectorprogramma wou ik vragen wat u precies bedoelt Kees-Jan
Ik begrijp dat het wat anders is dan paint of photoshop en dat om te verschalen het een koud kunstje is.
Heeft u een aanrader ivm een vector programma ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kees-Jan

#65
Jean Paul,

De belastingdienst is geen probleem. Ik heb een eigen bedrijf (www.reel-cees.nl )in het fenomeen modelspoor en draag iedere maand mijn steentje bij aan de (belasting) maatschappij [:D].

Ten aanzien van het vector programma:

http://www.inkscape.org/

Freeware dus GRATIS!. Het er mee gaan werken is echter niet eenvoudig. Het koste mij een aantal maanden om bepaalde zaken te kunnen tekenen en printen. Uitleg hierover geven doe ik ook niet want dat heb ik een paar keer gedaan en zie men gaat met mijn kennis aan de wandel............

Kees-Jan

Kees-Jan

#66
Door de drukte ligt het even stil maar ik hoop volgende week weer wat tijd te vinden om verder te gaan.

Bij deze wil ik nogmaals iedereen bedanken tot nu toe die me geholpen heeft met informatie zowel via dit forum als dan wel via de mail.

Dank u wel!

Kees-Jan

tunnelmotor2000

#67
Decals laten aanmaken is niet het grote probleem, enkel de witte opschriften, daar zit het em.
Ongeveer 10 jaar terug heb ik een groot deel van het rollend materieel dat we op onze baan Wervik gebruiken, omgespoten naar de groene kleur van tijdperk II/III. Omspuiten is ??n ding echter de opschriften....
Corel Draw is mijn ding en hier was het juiste lettertype vinden, NMBS, ??n van de problemen. Tweedens was welk opschrift en waarom en hoe. Derde probke was de juiste kleur. Hier was wit een makkie maar dat gems of zeemvel kleur was een ander paar mouwen en werd opgelost in samenspraak met decal maker.
OK eens alle "art work" klaar was zet je die om naar curven en zo kan gelijk wie met haast gelijk wat ermee uit de voeten.
Let wel op de grootte van je totale decal, deze is prijsbepalend.
Hier het adres waar ik ze liet aanmaken: http://www.railgraphicsdecals.com/index.htm
Misschien via forum een samenaankoop doen met zij die interesse tonen?
 

deurenkletser

#68
Samenaankoop via forum lijkt me interessant. Ik zou graag decals willen van de 800. Maar dan ook de klasse aanduidingen zoals vroeger (dus de klasse in een witte ovaal met rokers en niet rokers logo).

Wat de aanduidingen allemaal willen zeggen is niet zo moeilijk, staat in mijn handboek van TGB. Heb nog een aantal detailfoto's van de rokersband, rokerslogo, opschriften,... genomen in 2003, toen roken nog toegelaten was.

Driesel

#69

Inkscape is echt een aanrader. Dankzij een vorig draadje van Rees-Cees ben ik ermee aan de slag gegaan (bij deze nogmaals bedankt Kees-Jan!). Het is even zoeken, maar het programma is zeer geschikt om zelf decals te maken. En ik maak ze dan nog voor schaal N!

Dries

Kees-Jan

#70
citaat:
Geplaatst door HLD 3S2


Inkscape is echt een aanrader. Dankzij een vorig draadje van Rees-Cees ben ik ermee aan de slag gegaan (bij deze nogmaals bedankt Kees-Jan!). Het is even zoeken, maar het programma is zeer geschikt om zelf decals te maken. En ik maak ze dan nog voor schaal N!

Dries



Klopt Dries maar dat komt omdat het een vector teken programma is.

Even of topic dan maar dit is N spoor:



Kees-Jan

ToThePoint

#71
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Jean Paul,

Ten aanzien van het vector programma:

http://www.inkscape.org/

Freeware dus GRATIS!. Het er mee gaan werken is echter niet eenvoudig. Het koste mij een aantal maanden om bepaalde zaken te kunnen tekenen en printen. Uitleg hierover geven doe ik ook niet want dat heb ik een paar keer gedaan en zie men gaat met mijn kennis aan de wandel............

Kees-Jan



Heb het geinstalleert en een uurke mee bezig geweest.
Dit programma is super !!!
Heb het een en ander getest en dit programma zal ik vanaf heden gebruiken.
Nog wat zoeken hoe het een en ander werkt, maar na een uurke rolde de eerste probeersels uit de printer.
En inderdaad Kees-Jan, c/p lukt niet. Tis te zeggen, men kan een c/p doen, maar de kwaliteit is dag en nacht verschil.
Tekenen in het vectorprogramma is de enige garantie op super kwaliteit van de afdruk.
Hartelijk dank voor de info, by the way
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

chef garde

#72
Nog een detail voor Rees-Cees, indien je jou AM800 het nummer 843 zult geven, dan moet je daar geen andere lichten op steken.  De 843 bolt immers nog rond met de originele ingebouwde frontlichten, zoals op het huidige model van Lima ...

ToThePoint

#73
Ter info Kees-Jan, ik heb een pons gemaakt om de lichten te vervangen.
Ik bedoel dat de lima lichtgeleider verwijderd is en uit doorschijnende pvc van een verpakking heb ik met een pons een ovaal schijfje geslaan.
De pons he ik zelf gemaakt door behulp van een 5 duim nagel te verwarmen en de vorm te geven van de lima koplamp. Had diameter 5 mm.
Eens dat gebeurt heb ik een ronde pons van euh geloof 7mm gekocht en die rood gloeiend gestookt.
Wanneer die rood gloeiend is de ervoor gevormde vorm erin drijven eventueel bijvormen met een kleine hamer. Wanneer het de vorm heeft aangenomen de vormgever eruit halen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kees-Jan

#74
@ Wouter,

Volgens mij rijdt de 834 met "opliggende" units rond. Zie blz 3 van dit topic waar ik een foto laat zien van dit stel.

Mijn oplossing voor de opliggende lampen units is een PB setje van messing wat er precies in past.

De doorzichtige lampunits is zeer zeker een mooie oplossing maar ik ga het proberen met of: Kristal Klear of met mijn doorzichtige vloeibare epoxi die ik voor het ruiten gieten gebruik.

Kees-Jan

NB oh wat zou ik er graag aan verder gaan maar het andere (betaalde) werk kan niet wachten.