Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

lengte van klassieke spoorstaven?

Gestart door Michiel, 17 augustus 2010, 08:55:30 AM

Michiel

Beste forumers,

Tegenwoordig zijn sporen zowat ononderbroken aan elkaar gelast, met af en toe een uitzettingskoppeling. Maar vroeger werden relatief korte spoorstaven aan elkaar geschroefd. (Vandaar het klassieke kedeng-kedeng geluid, wat nu haast niet meer bestaat).

Mijn vraag: hoe lang waren die spoorstaven? Bestond er een standaard lengte voor spoorstaven? En aanvullend, hoe en waarmee werden die staven vervoerd?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

In de loop van de tijd is de lengte van de spoorstaven meege?volueerd met de verbetering van de walstechnieken. Voordat op grote schaal werd begonnen met het voegloos lassen waren de meest gebruikelijke lengtes 18 meter en 30 meter.

Net als de langgelaste stukken werden die kortere spoorstaven vervoerd op platte wagens met rongen. Vanwege de lengte strekten de staven zich uit over twee of meer wagens. Dat is geen probleem omdat een spoorstaaf in zijdelingse richting tamelijk slap is en dus makkelijk meetbuigt in de bogen.

Michiel

Klaas,

bedankt voor je antwoord. Dat maakt het beeld dat ik me voorstel voor een scene met spoorwerkzaamheden een stuk duidelijker, en weet ik waar ik naar uit moet kijken: platte- of rongenwagens van v??r 1920.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Aan de haven worden sporen van 12 m maximum verscheept.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

rixke rail

Michiel zie hier voor een beetje uitleg ... [;)]
Check ook even bij de trefwoorden ! Misschien vind je nog wat interessant ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Eric, bedankt! Trouwens best boeiend dat artikel over lange spoorstaven, en meteen een antwoord op mijn vraag. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)