Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

railgeometrie Tillig HO Elite

Gestart door Johan Poelmans, 06 augustus 2010, 22:24:07 PM

martintje

en het voordeel  van 125 wissels zelf bouwen is dat je over 3 jaar nog wissels zit de bouwen je voorlopig niet hoeft te beginnen aan de scenery en al de lelijke details die het modelsporen niet leuk maken [:D]
ik denk als je een offerte voor 125 wissels hier en daar neerlegt dat je al tegen de prijs van een zelbouw aankomt.
Ik zelf zou als de dood zijn dat als ik klaar ben met 125 wissels de zin in de hobby helemaal weg is en ik ga kantklossen [:)]
Mvg Marty

Gerolf

Op enkele clubavonden heb je er toch al wel wat gebouwd, denk ik.
Een offerte vragen voor 125 bouwpaketten ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Ah... kantklossen... ook leuk meegenomen. Kan je gordijntjes voor
uw woningskes zelf bijeen klossen... [}:)][:D][:D][:D][:D]
mvg,
Paul(ogic)

loebaske

Zal eens wat prijzen vragen hier en daar, wie weet is er een nieuwe speler op het net die best goedkoper is dan andere...zoeken is de boodschap [;)][;)]

SuSke

Zoals Gerolf al aanhaalde liggen er op de nieuwe clubbaan ook zelfbouwwissels van Tillig.
De enige minder prettige ervaringen die we gehad hebben waren de gebogen wissels naar het schaduwstation (vrij korte bogen) en de problematiek van de kortsluitingen tegen het puntstuk.
De gebogen wossels zijn vervangen door "kant-en-klaar" wissels.
De kortsluiting werd opgelost door het mee polariseren van het achterste met een zaagsnede ge?soleerde stuk van de wisseltongen - anders krijg je vooraan weer een risico op kortsluiting.
Het kortsluitprobleem deed zich ook voor op de dubbele kruiswissels (engelsmannen) en daar was de ingreep soortgelijk maar veel secuurder uit te voeren.
Een aanvulling op het artikel in MSM moet nog geschreven worden en daar zal e.e.a. meer uitgelegd worden.
Voor hen die niet kunnen wachten - kom naar onze tentoonstelling op 17 en 18 september en je krijgt all uitleg die je wil.[;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

aha Suske, bij deze zullen we niet kunnen wachten, dus hou maar een uurke vrij voor ons, we pluimen je tot het bot en keren dan "tevreden terug"  [:D][:D][:D][:D]

SuSke

citaat:
Geplaatst door loebaske

aha Suske, bij deze zullen we niet kunnen wachten, dus hou maar een uurke vrij voor ons, we pluimen je tot het bot en keren dan "tevreden terug"  [:D][:D][:D][:D]


Als 't alleen de pluimen zijn ... [:I]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door SuSke


De kortsluiting werd opgelost door het mee polariseren van het achterste met een zaagsnede ge?soleerde stuk van de wisseltongen - anders krijg je vooraan weer een risico op kortsluiting.


Dat had ik ook even uitgespeculeerd, maar de meeste relais hebben 2 wisselcontacten. 1 gebruik je traditioneel voor het puntstuk. Het andere daar sluit je het middenste(wissel)contact van op het puntstuk aan, en de 2 vaste buitenste contacten op de tongen. Zo zal 1 tong altijd dezelfde spanning hebben als het puntstuk, en het andere spanningsloos staan.

Kheb dit nog niet getest, maar dit moet perfect werken, zonder zaagsnede, zonder sluitingen.

PS: nu ik er zo over nadenk kan je met mijn oplossing wel de pech hebben dat er zowel aan de tongen een wiel contact maakt, als aan het puntstuk. Dan krijg je ondanks stroomloos staan van de hele tong toch een sluiting. Maar wat zou de kans hierop zijn??
 

Gerolf

Het enige wat je moet doen is het puntstuk wat groter maken, met andere woorden er voor zorgen dat de punten waar er stroomovergang is wat verder liggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

Gerolf/Suske, hebben jullie op de clubbaan geen last van de puntstukken die omhoog komen ??
Mvg Marty

C.B.

Het hartstuk van de Tillig wissel is soms inderdaad een probleem omdat naargelang de uitvoering van de wissel + en - naast elkaar liggen op het hartstuk.
Als daar een wielas een beetje speling heeft is het inderdaad flitsjes van kortsluiting.
Bij die wissels (die hebben langs de onderkant geen gekruiste las aan het hartstuk) heb ik zelf een draad gesoldeerd komende van beide wisseltongen naar de beide binnenste rail's aan het hartstuk.
Hier vertrekt dan ook de draad voor polarisatie.
De 2 oorspronkelijke verbindingslassen (ook langs onder) tussen wisseltong en respectievelijke buitenste rail heb ik dan verbroken.

Hierdoor heeft het hartstuk steeds volledig dezelfde polariteit waardoor de kortsluitingen op dit gedeelte opgelost zijn.
Ik heb nog geen kortsluit-probleem gehad aan het uiteinde van de wisseltong met de rail.

Hopelijk is de uitleg een beetje duidelijk ....


Groetjes.
Claudio.

SuSke

citaat:
Geplaatst door martintje

Gerolf/Suske, hebben jullie op de clubbaan geen last van de puntstukken die omhoog komen ??


De puntstukken zijn niet zo'n probleem. De wisseltongen soms wel.
Ze zijn dan ook allemaal bijgeslepen en waar nodig worden ze met een drupje secondenlijm vastgezet op de stelbalk. Meestal is een beetje te veel speling bij het omplooien van de railvoet in de stelbalk hiervan de oorzaak.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

martintje

Dan heb ik toch wat fout gedaan, Dank voor je antwoord Suske.
Er hebben al meerdere "gekende" modelbouwers naar gekeken, en die weten het ook niet, groot mysterie
Ik heb het hartstuk gepolariseerd, maar het draadje kan het niet zijn, ik heb het gat onder het hartstuk 1 cm groot gehouden, net als het gat voor de wisselsteller, welke beide zijn afgedekt door een 0.2 mm plaatje zodat het ballast er niet doorvalt, maar niet sterk genoeg om een draadje vast te houden.
Het is dus geen kortsluitingsprobleem, geen last van, het is puur mechanisch en lanceert een lok...... toen ik het nog niet bijgevijld had :)verder vijlen an niet meer, dan komt de flens ewr niet meer doorheen.
Van de wissel tongen heb ik juist weer geen last omdat ik Tortoise stellers gebruik, daar staat zoveel spanning op, die houd je tongetje wel op de juiste plaats
Mvg Marty