railgeometrie Tillig HO Elite

Gestart door Johan Poelmans, 06 augustus 2010, 22:24:07 PM

Johan Poelmans

Eyla,

Weet er iemand waar ik de railgeometrie van Tillig HO Elite rails kan vinden? Das blijkbaar toch een volledig andere gedachtengang dan Roco line ;)
 

Michiel

Hallo Johan,

In deze Tillig H0 online brochure vind je uitleg over hun Elite sporengamma.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Hmm, als ik het goed begrijp mag je met Tillig vooral v??l flex rail gaan leggen rond je wissels, en zijn er geen passtukken of tegenbogen.

Mja, op zich wel sexy wissels, vooral die flauwer gebogen wissels, ben je wat vrijer in je wisselstraten. Alleen misschien eens een testbaantje leggen met Tillig, eens zien hoe dat uitdraait qua werk.

Merci alvast voor de link!
 

b-shunting

heeft er iemand al ervaring met de sporen
minibaantje tp 4,diesel

doomslu

citaat:
Geplaatst door b-shunting

heeft er iemand al ervaring met de sporen

Ik ben ze aan 't leggen. Ik gebruik enkel flexibele rails en zelf gebouwde wissels (bouwpakket).
Alleen schiet het bij mij niet op. [:(] De hobby gebeurt voornamelijk achter het PC-scherm...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door b-shunting

heeft er iemand al ervaring met de sporen

Ik ben ze aan 't leggen. Ik gebruik enkel flexibele rails en zelf gebouwde wissels (bouwpakket).
Alleen schiet het bij mij niet op. [:(] De hobby gebeurt voornamelijk achter het PC-scherm...


Mja, dat laatste ken ik ;) Je bent zoveel aant nakijken op internet of dat allemaal wel zal lukken, zodat er van effectief bouwen weinig in huis komt ;)

Ochja, zolang je je maar amuseert zeker?
 

Gerolf

Op de nieuwe clubbaan bij MTD worden ze ook gebruikt. Suske en de rest van de ploeg weten er veel over [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

We gebruiken ook Tillig (code83) voor ons project Gent-St. Pieters, het was wel even wennen voor me, want was Roco rail gebruiker.
Maar val al bij al best mee [:)]

mini-bs

hoe zit het eigenlijk met de compatibiliteit met M?rklin locs ?
Hoe is de ervaring met bvb de reeks 55 of de 23gers, rijden die goed op die Tillig-rails of ratelen ze wat ?
 

martintje

Rail geometrie is toch niet belangrijk voor een beetje modelbouwert ?? [:)]
Ik gebruik ook veel de tillig wissels, zowel H0 als H0m
prima spul, wissels zijn heel mooi, al zijn de slanke wissels van Roco bijna net zo mooi
met schoonmaken van de sporen moet je uitkijken voor de geleide rails, die laten vaak los en schuiven weg, dus even vastzetten met een druppeltje lijm
Enige nadeel is datr je heel secuur de ondergrond moet maken.
Doe je dit niet dan gaat het puntstuk omhoog staan
Ik heb dit al bij meerdere wissels gehad en somns is de enige oplossing radicaal schuren.
Maar door het missen van de scharnieren bij de tongen het meest natuurgetrouwe spoor voor zover het kan en leverbaar is.
Zelfbou is leuk, maar voor die 3 euro verschil met een kant en klare, ga ik niet lopen emmeren [:)]
Mvg Marty

C.B.

Heel mijn baan ligt met Tillig rails.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=10113
Ik heb er nog geen spijt van de gemaakte keuze.
Ik gebruik de slanke (boog)wissels en voornamelijk flex rail.
Het meeste is hierboven al gezegd (zeker de contrarail lijmen in de wissels zoals martintje al schreef)

Alleen de wisselmotor (van Tillig zelf) plaatsen is soms een heel geprul.

Over ontsporingen had ik alleen soms last in sommige bochten met de Kombimodell containerwagens met hun RP 25 wieltjes , maar door wat aanpassingen van de bocht en veel proefrijden (ook in combinatie met andere wagens) is dit opgelost.
Groetjes.
Claudio.

Johan Poelmans

Heb nu m'n eerste Tillig wisseltje zelfgebouwd (eens een testovaaltje leggen e ;)). De bevestiging van de wisseltongen op de stelbalk heeft het overleefd (naart schijnt een zwak punt)!

Het enige puntje: je moet aan de frog je wisseltongen even omplooien met een tangetje. Dit vergt redelijk wat kracht, met als gevolg dat je je railprofiel aan gort knijpt. Bovenkant heb ik glad geschuurd, maar voor het alziend oog is dat minder leuk uiteraard.

Iemand daar een oplossing voor?

Verder lijkt het me dat aan de frog de 2 rails redelijk dicht bij mekaar komen, en ik kan dus de verhalen over kortsluitingen best wel geloven. In plaats van de brugjes te zetten ga ik gewoon zowel de frog als de wisseltongen polariseren. Meeste relais hebben toch 2 wisselcontacten, dus so what ;)
 

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
Het enige puntje: je moet aan de frog je wisseltongen even omplooien met een tangetje. Dit vergt redelijk wat kracht, met als gevolg dat je je railprofiel aan gort knijpt. Bovenkant heb ik glad geschuurd, maar voor het alziend oog is dat minder leuk uiteraard.
.
Kartonnetje rond je tang en zeer voorzichtig te werk gaan helpt [8D]
 

doomslu

citaat:
Geplaatst door martintje

...
Zelfbouw is leuk, maar voor die 3 euro verschil met een kant en klare, ga ik niet lopen emmeren [:)]

Het verschil is inderdaad klein. Ik dacht eerder een euro of 5.
Als je er enkele nodig hebt, maakt het wel wat uit.
En je kan er elke gewenste boogwissel uit maken.

Bovendien heb ik nog een tip!
Wanneer je een bouwpakket koopt heb je gelijk 2 maal een puntstuk bijgeleverd. De bielsmatten en de railstaven zijn apart verkrijgbaar. Ik bouw dus voor de prijs van twee kant-en-klare wissels twee zo'n wissels![^]
... en toch ben ik geen Nederlander. [:D][:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Als dat zo zit zal ik men mening moeten herzien Luc, want we hebben zoiets van 125 wissels nodig (enkele wissels gewist, want anders waren het er 232) en als je met zelfbouw wat kunt uitsparen is dat mooi meegenomen [:D][:D][:D]