reeks 21 : verschil eerste en tweede serie

Gestart door itchy, 05 augustus 2010, 15:25:19 PM

itchy

Graag had ik meer info bekomen over het verschil van de eerste en tweede serie van de reeks 21.

Op urlwww.belrail.be/url vind ik: "La s?rie 21 fut command?e en deux tranches de 30 motrices aupr?s de la soci?t? CFM/BN de Nivelles. Elle est en tous points comparable ? la s?rie 27, ? l'exception notable de sa puissance r?duite (3000 kW au lieu de 4150 kW) car elle ?tait destin?e ? assurer des services plus l?gers."

LSM gaat de 2118 + 2125 (1e serie) en 2149 + 2151 (2e serie) uitbrengen.

Maar waar zit het verschil? Wie weet meer?! Alvast bedankt!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

rixke rail

citaat:
Geplaatst door itchy

Graag had ik meer info bekomen over het verschil van de eerste en tweede serie van de reeks 21.
Maar waar zit het verschil? Wie weet meer?! Alvast bedankt!



De tweede schijf van 30 loks werd voorzien van een "dakgoot" boven de voorruiten ?
Klik hier  Even naar onder scrollen dan !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Bert Ossevoort

Uiterlijk is het grootste verschil denk ik dat de laatste 30 loks een volledig gladde zijwand hebben[gelijk aan de reeks 11 en 12] ,de eerste reeks is smaller onder de gele band [in de breedte gezien van de lok ] eigelijk gelijk aan de reeks 27.
En wat de regengoot betreft in 1987 een zeer nieuwe 2134 op de foto gezet en die had dus al de goot ,dus vanuit fabriekswege er al op aanwezig [net in het grijs van het dak boven de voorruiten]
Bert.

railman56

in MSM 79 staat een artikel hierover, maar voor zover ik het weet heeft bert het bij het rechte eind
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

itchy

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort
En wat de regengoot betreft in 1987 een zeer nieuwe 2134 op de foto gezet en die had dus al de goot ,dus vanuit fabriekswege er al op aanwezig [net in het grijs van het dak boven de voorruiten]
Bert.



En wat is nu Uw punt ? De 2134 is van de tweede reeks, dus voorzien van goot, van fabriekswege !
Kijk toch maar eens op de link !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

trainfreak

citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort
En wat de regengoot betreft in 1987 een zeer nieuwe 2134 op de foto gezet en die had dus al de goot ,dus vanuit fabriekswege er al op aanwezig [net in het grijs van het dak boven de voorruiten]
Bert.



En wat is nu Uw punt ? De 2134 is van de tweede reeks, dus voorzien van goot, van fabriekswege !
Kijk toch maar eens op de link !
Modelspoorse groeten,
Eric.

Misschien dacht Bert wel dat de goot er pas later werd opgezet. Uit je eerste bericht is niet gehele duidelijk dat dit al werd gedaan af fabriek[;)]
Spoorse groeten
Dimitri

Bert Ossevoort

Beste Eric ik maak NERGENS een punt van ieder zijn ding zeg ik altijd,
maar bij uw reaktie staat werden voorzien [gelijk of als constructie wijziging dat is niet duidelijk]en als laatste een vraagteken ,dus voor mij een teken dus u het niet zeker weet dus even terug gezocht op foto's.
Dus Dimitri heeft het helemaal bij het goede eind.

rixke rail

Ok Bert, laat ons dit als een misverstand beschouwen, Uw uitleg gaf mij de indruk dat U mijn uitleg in twijfel trok ! [:0] Niet dus ! [B)]
Vandaat mij ietwat bitse reactie, mijn excuses ! [:I]
Dat vraagteken stond er juist omdat ik vermoedde, dat er meerdere verschillen waren, het door mij aangehaalde leek mij het meest opvallende, door foto's bewezen verschil.
Nogmaals sorry dat ik de strijdbijl opgegraven heb ! [:o)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

stevend

Bij m'n weten zijn er 2 schijven van  elk 30 loc's afgeleverd.
De eerste schijf werd door BN afgeleverd in '84-'85 te brussel-zuid.
Maar korte tijd later naar merelbeke overgeplaatst.
Een tweede schijf werd door A.C.E.C. afgeleverd, dit rechtstreeks aan merelbeke (1986)
Misschien zit daar een afwijking in door de bijde huisleveranciers.

Wat het model betreft, zal waarschijnlijk ook de stelplaats meespelen bij LS.

Mvg Steven