Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

tips voor kortkoppelingsmechaniek in draaistel lok

Gestart door BartT, 04 augustus 2010, 20:25:53 PM

BartT

Hallo,

Daar ik enkele loks in mijn bezit heb welke over een kortkopeelingsmechaniek beschikken ben ik aan het prakizeren hoe ik mijn andere loks ook van een simpele mechaniek kan voorzien. Ik ben benieuwd of er al iemand ervaring opgedaan heeft hiermee of tips.


Ik laat mij verrassen,

groeten

Bart
DB grensverkeer 1980-83
Intellibox Koploper

Gerolf

Daar bestaan setjes voor. Symoba is een merk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

In locs past een Symoba meestal niet omdat het aangedreven draaistel in de weg zit.
Roco heeft b.v. locs waarbij dit probleem omzeild wordt door de kortkoppeling te voorzien van een brede gaffel die om het draaistel heen grijpt.

BartT

Ja, dat is het probleem. Ik moet iets verzinnen dat inderdaad om het draaistel heengrijpt. Ik geloof niet dat daar setjes voor zijn.
Maar het zou mij verwonderen dat ik de 1e zou zijn die dit wil proberen te verwezenlijken. De koppeling hoeft van mij niet perse een ideale wiskundige kromme te beschrijven, als de koppelingsafstand al met de helft gereduceerd kan worden ben ik al dolgelukkig.


Bart
DB grensverkeer 1980-83
Intellibox Koploper

Klaas Zondervan

Een kortkoppeling beschrijft geen bijzondere wiskundige kromme.
Hij beweegt zich via twee cirkelsegmenten. Het komt er op neer dat er feitelijk twee draaipunten zijn. Als de koppeling naar links beweegt draait hij om het linker draaipunt, bij beweging naar rechts om het rechter draaipunt.

Bij een rijtuig of goederenwagen liggen die draaipunten ongeveer recht achter de buffers, maar bij een loc is daar vaak geen ruimte, en worden de draaipunten wijder uit elkaar gelegd, naast het draaistel. Er zijn bij mijn weten ook geen setjes voor in de handel, dus het wordt zelf bouwen, en daar komt ook wel wat inventiviteit bij kijken omdat de situatie in elke loc anders is.

rixke rail

Bart, kan U misschien even een foto tonen van de onderkant van de probleemlocs. Het zal waarschijnlijk makkelijker worden dan, om mee te denken om een oplossing te verzinnen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Bert Ossevoort

Misschien hier een oplossing;
http://www.smd-productions.fr/

Kijk dan eens bij Details en dan smd 084 en 112

Bert.

BartT

Bert, dat is nu een link waar ik heen op zoek was.
Nog nooit van gehoord. Heeft iemand ervaring hiermee
De foto's maken me niet duidelijk waar de draaipunten precies liggen.


Eric, he gaat niet om 1 specieke lok. Ik wil een methode bedenken welke ik overal op kan toepassen

bart
DB grensverkeer 1980-83
Intellibox Koploper

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door BartT

De foto's maken me niet duidelijk waar de draaipunten precies liggen.
Ik moest er ook heel goed naar kijken voordat ik het in de gaten had. Bij een van die mechanieken is een montagehandleiding en daaruit kun je het afleiden. De draaipunten liggen tussen die twee plaatjes die met de omgebogen lipjes aan elkaar zitten.

BartT

Bedankt Klaas

Ik die instructie ook gevonden.

Ze werken volgens mij niet allemaal hetzelfde.
Er zijn er ook met een rechte sleuf in dwarsrichting. Wwarschijnlijk kan de koppeling op z'n houdertje alleen maar draaien, terwijl het houdertje (met draaipunt dus) verschuift in dwarsrichting.  
Al met al: leuk bedacht.  
Vreemd dat ik deze firma niet ken. Ook veel overige produkte niet er geniaal uit.
Ooit op beurzen in Nlederland / Belgie / Duitsland gezien of vertegenwoordigd?

Bart
DB grensverkeer 1980-83
Intellibox Koploper