Perurail

Gestart door dirkkerckhofs, 03 augustus 2010, 23:55:07 PM

dirkkerckhofs

Ik had jullie het al een tijdje geleden beloofd en hier is de eerste van de twee reportages van mijn reis naar Peru en Bolivi? in mei.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1251.jpg/IMG

Wie Peru zegt, zegt Machu Picchu en wie naar daar wil kan niet zonder: Perurail. Jullie zullen zeker in februari de nieuwsberichten gezien hebben over de overstromingen en de problemen met de weggespoelde treinsporen.

Wel ik heb nu in mei de realiteit gezien en het moet de moeite geweest zijn. Als toerist neem je meestal de trein vanuit Cuzco tot Aquas Qualientes. Op verschillende plaatsen had de Urubambarivier hele stukken van de treinbedding weggespoeld. Als ik er was, was op ??n stuk van ongeveer 200 meter na de treinbedding hersteld. Op veel plaatsen waren ze echter nog aan het afwerken en was het regelmatig stapvoets rijden.

Hierna een paar foto?s van het treinparcours waar je je kan inbeelden hoe die rivier er in de winter moet uitgezien hebben!

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1279.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1278.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1277.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1264.jpg/IMG

Het stuk dat nog niet hersteld was, was nog een groot gat dat ze met caissons aan het opvullen waren. Daardoor was er geen treinverkeer mogelijk tussen Cuzco en Ollayantambo. Er kon pas terug gereden worden vanaf de kleine halte waar de trein normaal even stopt om de deelnemers van de vierdaagse Incatrail te laten uitstappen. Ik ben nu even de naam van die plaats vergeten, maar vanuit Cuzco zijn we dus met een busje tot daar mogen rijden. Anderhalf uur over stukken wegen die soms speciaal waren aangelegd voor de vervangende busdienst. En die halteplaats waar we moesten opstappen na Ollayantambo stelde in normale tijden blijkbaar weinig voor: een uitwijkspoor en een kort doodlopend spoor naar een eenvoudige werkplaats. Geen stationsgebouw, geen perrons, ?
Maar aan die halte zag je hoe kapitaalkrachtig Perurail was en hoe belangrijk al die toeristen voor hen zijn. Naar het schijnt hebben ze daar in maart op een paar weken tijd een volwaardig tijdelijk station uitgebouwd. In een land als Peru waar er niet veel ondernemingszin is, moet het een nooit geziene operatie geweest zijn. Hierna een foto van de halte waar we opstapten.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1246.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1248.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1245.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1254.jpg/IMG

Wijzelf hebben de tweedaagse Incatrail gedaan. Daarvoor moesten we uitstappen aan kilometerpaal 104 na anderhalf uur treinreis. En die kilometerpaal mag je letterlijk nemen: de trein stopt, je hebt slechts een paar minuten om uit te stappen en je komt gewoon op de bedding in the middle of nowhere terecht. Diegenen die doorreden tot Aquas Qualientes hadden nog een uur trein voor de boeg.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1282.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1281.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1283.jpg/IMG



Na een dag Incatrail

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_1295.jpg/IMG

en een dag op de Machu Picchu,

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_0066.jpg/IMG

namen we van daar de trein terug. Het was avond en spijtig genoeg had ik daar niet veel tijd om foto?s te maken. Het is een vrij eenvoudig eindstation met vier sporen. Het leukste heb ik echter gemist. Er is blijkbaar een klein restaurant ge?nstalleerd in de oude seinpost bij het binnenrijden van het staion.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_0125.jpg/IMG

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_0123.jpg/IMG

Wat betreft de treinstellen en tractiemateriaal is alles in het blauw en wordt er uiteraard enkel met diesel gereden. Wij reden met de goedkoopste, zogenaamde ?backpacker?. Maar ga eens op hun site ( http://www.perurail.com/en/train_description.php?id=3 ) naar de Hiram Bingham kijken! Dat is gewoon voormalig Orient Expressmateriaal! In mei reden deze stellen niet omdat ze blijkbaar vastzaten op het stuk tussen Cuzco en de onderbreking. Maar ik zag wel een prijstabel en een ticket was wel tien keer zo duur als wat wij betaalden! Blijkbaar is Perurail eigendom van dezelfde maatschappij die nu nog de Orient Express uitbaat.

Omdat de prijzen van Perurail de laatste jaren zo omhoog gingen, had de Peruaanse regering hun monopolie op de lijn doorbroken en een aanbesteding uitgeschreven. Je ziet op de lijn inderdaad nu ook een andere maatschappij met eenvoudig materiaal rondrijden. Maar de roddels gaan dat het eigenlijk een stromaatschappij is en eigenlijk gewoon van dezelfde moederfirma is.

Ondertussen kan je op de site van Perurail lezen dat sinds 1 juli de lijn terug volledig open is en alle materiaal terug volgens een normale dienstregeling rijd.

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/DSC_0119.jpg/IMG

Nog een paar extra foto's op http://s288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/grootbedrijf/Peru/ oa. van verlaten spoorinfrastructuur in drogere delen van Peru.

Veel leesplezier!

Dirk

OMC

Dat is een interessante reportage, het is daar gezien de omstandigheden in dat land nog vrij snel hersteld! (of toch bijna) Fijn om te zien hoe de spoorwegen in Z-Armerika er aan toe gaan, bedankt [:)]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

KoenD

Prachtige foto's van een fantastisch land !
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Gerolf

Erg bedankt om dit met ons te delen [8D]. Die streek staat ook nog op mijn verlanglijstje [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railtravelmanager

machtig prachtig !

[:)]
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

railman56

indrukwekkende beelden
dit moet een onvergetelijke reis geweest zijn
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dirkkerckhofs

Inderdaad het was een zeer mooie reis en wat jullie nu zagen was maar een fractie van de 1200 foto's die ik mee naar huis bracht.
En ik kan jullie de reisorganisatie aanraden, want de reisleider noemt Dirk [^] en woont het grootste deel van het jaar in Cuzco: www.peru-planet.net . En er volgt nog meer, maar nu even een korte kampeervakantie in Itali? [8D]
Daar rijden ook treinen zeker [:p]

Dirk

Lukas

Hoi,

dirkkerhofs,

Bedankt voor je mooie fotoreportage!!

Lukas
LEVE HLR 73,74 EN 82