Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Antwoord vraag MSM 40 klopt niet

Gestart door Brunel, 15 augustus 2005, 15:26:04 PM

Brunel

Op pagina 15 van MSM 40 staat een vraag van een abonnee onder de titel Digitaal 1. Het antwoord klopt niet.

De lezer heeft het oude M?rklin Digital voor gelijkstroom met de C82 lokdecoders. Die decoders zijn niet meer in productie en hij vraagt of er ook compatible decoders zijn.
Het antwoord luidt dat er nog heel veel decoders compatible zijn met het oude M?rklin protocol: Tams, ESU, Uhlenbrock en ook M?rklin zelf zouden nog dergelijke decoders maken. Dat antwoord klopt niet en toch ook weer wel.

De lezer heeft geen Motorola systeem, zoals de redactie kennelijk denkt, maar het oude systeem voor tweerail dat M?rklin eind jaren tachtig door Lenz liet ontwikkelen. Dat is de eerste versie van wat we tegenwoordig DCC noemen. Er zijn inderdaad nog heel veel decoders die bruikbaar zijn, te weten alle DCC-decoders. Ze rijden best op zo'n oude centrale, hoewel veel nieuwe functies op de decoders niet zullen werken. Zo moet de decoder worden ingesteld op 14/27 rijstappen.
Grappig is natuurlijk dat de genoemde ESU LokPilot inderdaad prima zal werken. Deze multiprotocoldecoder zal namelijk als DCC-decoder reageren, vooropgesteld dat de rijstappen goed zijn geprogrammeerd. Maar een eenvoudige Lenz-decoder doet het ook prima.

Er wordt in het antwoord wel verwezen naar het forum, maar het is natuurlijk niet zeker dat de betreffende lezer hier ook zal kijken. Misschien moet de redactie hem toch maar even apart informeren over het onjuiste antwoord.

Break302

Hallo

Ik heb zo nog 5 decoders 6082 liggen origineel verpakt !

Indien ge?nteresseerd graag een mailtje !

Break302 Jos

tonycabus

Helaas, zoals men in de tekst kan lezen, geeft de lezer niet duidelijk aan over WELK systeem het nu precies gaat. De redactie heeft dus naar bestvermogen geprobeerd zijn vraag te beantwoorden.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Brunel

De vragensteller heeft het over de C82 decoder Tony. Die decoder heeft alleen betrekking op het oude M?rklin Digital voor tweerail. Hoeft geen misverstand over te bestaan.
Maar de redactie kan niet alles weten Tony. Het is ook geen verwijt. Het lijkt me alleen van belang de betreffende lezer even in te lichten, voordat hij op gezag van MSM een verkeerde decoder koopt.
Ik denk overigens dat de lezer erg blij zal zijn met de door Jos aangeboden C82 decoders.

Gerolf

Kan je zo'n vraag niet doorsluizen naar dit forum alvorens een antwoord te formuleren voor MSM? Of ligt de tijdsdruk (nakende deadline) vaak te hoog?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Helaas, zoals men in de tekst kan lezen, geeft de lezer niet duidelijk aan over WELK systeem het nu precies gaat. De redactie heeft dus naar bestvermogen geprobeerd zijn vraag te beantwoorden.



Tony,

Misschien is het beter eerst een expert te raadplegen in dit soort gevallen.

Wim.

tonycabus

Euhhh...Ene Wim soms? Of Klaas? Kon wel eens een goed idee blijken[;)]
Maar zeg nu zelf: de vraagstelling (of beter: beschrijving van het systeem) zou er meer dan ??n in de war gebracht hebben...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Brunel

Natuurlijk Tony, maar verwarring ontstaat alleen bij iemand die niet helemaal op de hoogte is. De briefschrijver heeft het letterlijk over het M?rklin Digitaal Systeem voor gelijkstroom en dat was intertijd een heel gangbare aanduiding voor het systeem. De offici?le term was geloof ik M?rklin Digital =. Samen met de C82-decoders kan eigenlijk niet duidelijker worden aangegeven waarom het gaat.

Maar nogmaals, het is geen verwijt, het is nu eenmaal een wat onbekend deel van de digitale geschiedenis. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of die lezer nog wordt ge?nformeerd over het juiste antwoord en het aanbod van de C82 decoders. De redactie maakt primair een tijdschrift en je kunt er niet vanuit gaan dat de lezers allemaal op het forum letten.

tonycabus

Een ERG ONBEKEND deel zelfs....
Persoonlijk had ik er van h?????l ver van gehoord, maar nooit gezien, dus...de vergeethoek in[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)