Oproep aan de fabrikanten modeltreinen

Gestart door Metpetergaathetbeter, 29 juli 2010, 20:47:54 PM

rixke rail

#15
Ik ben dus ook een nummer-freak en wil geen twee wagons met dezelfde nummer in mijn treinen.
Ik heb wel een trucje bedacht om die gemakkelijk aan te passen.
De originele rils van M?rklin :




Een scherpe foto van de wagon en de plaat via Uw fotobewerkingsprogramma bewerken.
Eerst nummers afvegen en dan vervangen door een ander, aldus :



Het is wat zoeken naar de juiste font, ik denk dat ik hier arial narrow gebruikt heb.

Die wordt dan afgedrukt op de juiste grootte op dik papier, uitgeknipt en op de plaats van de oude plaat gekleefd, zo :





Ze zijn minder scherp dan de originele, maar dat zie je nauwelijks van op een afstand.

Nu heb ik een lange bloktrein met allemaal verschillende nummers.
Zie hier !

Voor deze eaos-wagen, nam ik het hele paneel over, afgedrukt op zelfklevend printer papier en over het originele te plakken. Te fixeren met secondenlijm en dan weatheren en lakken.




Bij rijtuigen is dit natuurlijk moeilijker op deze manier aan te passen.

Om de sleutelcijfers van die computernummers te vinden bestaat er overigens een  berekeningstabel, dus dat is ook te doen.
Modelspoorse groeten,
Eric.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

TreinTeLaat

#16
Voor de nummering van goederenwagens ben ik het zeker eens dat er voor de modelspoorder een keuze zou kunnen worden gelaten...

MààR : als je reizigerstreinen koopt, dan heb je genoeg nummervarianten.
Even een voorbeeld:
I11 LSM: 9  varianten nu + 9 eind dit jaar + stuurstand+ Telecom-wagen...  :dus genoeg (eigenlijk Teveel)

M6  LSM: 4 versch. setjes van 3 wagens + 2 ex-A wagons + 2 B-wagens bij loc 2753.  : dus ook genoeg! (keuze tussen 16 verschillende nummertjes)

Märklin goederenwagens: soms per 6 of per 24 met verschillende nummers

Märklin reizigerstreinen : tja, daar heb je geen variatie, maar ik neem aan dat echt modelspoorders kiezen voor de echte lengte (tenzij ze te weinig plaats hebben)


Wat de KOPPELINGEN betreft, ben ik het eens dat ze eens allemaal kortkoppelingen op hun wagens moeten zetten...
Ik zit hier met véél gewone koppelingen terwijl ik een hoop Profi-kortkoppelingen moet bijkopen om een realistische trein te krijgen...

Da's dus een extra KOST voor ons!!

Metpetergaathetbeter

#17

Tim,volledig met je akkoord met  de kritiek van de passagierswagons(hoeft niet echt), maar bij goederenwagons(graag of wenselijk)daar er eigenlijk niets mooier is dan een hele trein met dezelfde gesloten-, container-, kolen-of cokeswagons
(en dan nog liefst vandezelfde nationaliteit of maatschappij).
Verder bedoelde ik dat men er beter geen (overbodige) koppeling zou
bijvoegen, daar deze toch een te vermijden meerkost meebrengt.
Rixke, fraai werk alhoewel ik denk dat wrijletters soms een mooier resultaat zouden geven(dat denk ik toch).Stel dat men bijvoorbeeld laatste 3 cijfers plus controlecijfer(deze gebruiken bij herschilderen typeaanduiding),samen met onderhoudsdatum dan zou je je wagon kunnen weatheren en nieuwe cijfers aanbrengen over de verf die men gebruikte om de wagon herstellen.[:)]

i11

#18
citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat
Wat de KOPPELINGEN betreft, ben ik het eens dat ze eens allemaal kortkoppelingen op hun wagens moeten zetten...
Ik zit hier met véél gewone koppelingen terwijl ik een hoop Profi-kortkoppelingen moet bijkopen om een realistische trein te krijgen...

Da's dus een extra KOST voor ons!!



Wat mij betreft mogen ze alle wagons en rijtuigen zonder koppelingen leveren. Vorige week 18 standaard-beugel-koppelingen uit mijn I11 rijtuigen moeten halen en vervangen door Roco-kortkoppel. Als ze niks er in stoppen kan iedereen meteen de koppeling van keuze erin stoppen.

By the way: hoeveel mensen zouden nog rijden met de standaard beugel koppelingen?
 

Metpetergaathetbeter

#19
I11,
Ik heb zo zitten denken als men de gewone koppelingen achterwege zou laten dat wij misschien niet eens goedkoper uit zouden zijn. Het probleem van de kortkoppelingen is als bv. LS kortkoppelingen van Roco zou plaatsen, zij de concurrentie ook iets gunnen. Ik vraag mij af of zij tot zo iets in staat zijn, want de markt van Belg. treinen
is vrij beperkt.In Belgie koopt niet iedereen Belgisch, voeg daar nog een onbekend % Noorderburen, Luxemburgers,Duitsers en Fransen aan toe(in tegenstellling wat Zwitsers materiaal iedereen is daar gek van)en je hebt een beperkte afzetmarkt.Op die markt zit dan nog een groot aantal invoeders en plaatselijke handelaars die Belg. mat. uitbrengen.De sfeer tss. deze mensen is waarschijnelijk niet altijd vriendschappelijk en zo komt het wel eens voor dat winkeliers (die ook bezig zijn met eigen materiaal uit te brengen) op de een of andere beurs elkaar in het haar vliegen en elkaar uitschelden).Bovendien ken ik mensen die Fleichmann-kortkoppelingen
(en waarschijnelijk ook Marklin-kopp.)plaatsen op hun I11'en.Weet je wat ik doe met mijn niet te gebruiken koppelingen?IK neem een kniptang, knip er de fijne stukjes uit en draai en knip wat en op deze manier heb ik bijkomend schroot voor in de stortwagons. De rest vind zijn weg helaas niet in het recycle-proces.
Groeten Peter
PS zou het niet leuker zijn als wij allen elkaar zouden aan kunnen spreken met onze voornaam (of eventueel bijnaam)?.Niets persoonlijk!

Metpetergaathetbeter

#20
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

I11,
Ik heb zo zitten denken als men de gewone koppelingen achterwege zou laten dat wij misschien niet eens goedkoper uit zouden zijn. Het probleem van de kortkoppelingen is als bv. LS kortkoppelingen van Roco zou plaatsen, zij de concurrentie ook iets gunnen. Ik vraag mij af of zij tot zo iets in staat zijn, want de markt van Belg. treinen
is vrij beperkt.In Belgie koopt niet iedereen Belgisch, voeg daar nog een onbekend % Noorderburen, Luxemburgers,Duitsers en Fransen aan toe(in tegenstellling wat Zwitsers materiaal iedereen is daar gek van)en je hebt een beperkte afzetmarkt.Op die markt zit dan nog een groot aantal invoeders en plaatselijke handelaars die Belg. mat. uitbrengen.De sfeer tss. deze mensen is waarschijnelijk niet altijd vriendschappelijk en zo komt het wel eens voor dat winkeliers (die ook bezig zijn met eigen materiaal uit te brengen) op de een of andere beurs elkaar in het haar vliegen en elkaar uitschelden).Bovendien ken ik mensen die Fleichmann-kortkoppelingen
(en waarschijnelijk ook Marklin-kopp.)plaatsen op hun I11'en.Weet je wat ik doe met mijn niet te gebruiken koppelingen?IK neem een kniptang, knip er de fijne stukjes uit en draai en knip wat en op deze manier heb ik bijkomend schroot voor in de stortwagons. De rest vind zijn weg helaas niet in het recycle-proces.
Groeten Peter
PS zou het niet leuker zijn als wij allen elkaar zouden aan kunnen spreken met onze voornaam (of eventueel bijnaam)?.Niets persoonlijk!


Metpetergaathetbeter

#21
Rixke rail,
Om nog even op jouw werkwijze terug te komen, bij U is het belangrijk regelmatig foto's te nemen.Neem nu dat ik de wagons voor containervervoer wil maken en ik heb geen foto's dan kan ik nagenoeg onmogelijk deze wagons te maken daar deze wagons niet meer op het net rijden.Overigens hoop ik dat mijn vorige reactie niet verkeerd werd begrepen, ik wou maar zeggen als het nodige materiaal voor handen is dat iedereen een mooi resultaat kunnen neerzetten.Ook is er het probleem dat computernr. (soms) wel eens aangepast worden.
Groeten Peter[:)]

rixke rail

#22
Geen probleem, Peter, het is de gewoonte hier op het forum na een vraagstelling oplossingen aan te bieden. Iedereen heeft zo zijn werkmethode, keuze legio. Vinden jullie mijn werkwijze knudde ? Geen probleem, maar ik doe rustig verder zo. Ze moeten op mijn baan rijden, h?, niet op die van iemand anders ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

#23
Mr. VBV,Olaerts, Jocadis,Goover of LS-Models,Roco, misschien vergeet ik nog iemand,(kan nog steeds bijgevoegd worden!)

Waarom niet eens denken aan de M4(momenteel het meest voorkomende personenrijtuig) en gegaradeerd een succesnummer!; met bovendien een heleboel verschillende uitvoeringen : met en zonder blauwe streep,enz........................)Bovendien een van de meest gezochte door modeltreinliefhebbers ondanks het feit dat Lima en Os-car niet uitblonken kwa kortkoppeling en detaillering. Hopend om eens iets te horen van iemand die van plan is om deze rijtuigen in zijn assortiment op te nemen of te produceren!
Groeten Peter[;)]

PS.Dit model is niet alleen interessant voor Belgische modeltreinliefhebbers maar ook voor Nederlandse en Franse modeltreinliefhebbers(er zijn er nog al wat die met hun eigen Nationale treinen ook met Belg.spoorwegmat.rijden als zijnde grensoverschr. spoorwegmateriaal).

Jurgen

#24
Peter, er zal heus wel eens iemand opnieuw met de M4-rijtuigen uitpakken. Je moet gewoon geduld hebben.

Bedenk gewoon dat alle modellen die nu al aangekondigd zijn handenvol geld kosten voor de fabrikanten en ook wij als klanten moeten de nodige centjes bij elkaar kunnen sparen.

Voorlopig moeten we dus gewoon verder doen met de rijtuigen van Lima en Os.Kar die voor mijn part al prima zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

BD1701

#25
Er zal zoals Jurgen ook al zij, zeker en vast vroeg of laat nog een fabrikant op de proppen komen met de reeks M4-rijtuigen. Er zijn al ide?n geweest, maar die worden voorlopig nog niet verder uitgewerkt. En ik ga hier nu geen namen ofzo noemen, want dit is zinloos zolang er niets zeker is. Dus nog even verder doen met de rijtuigen van Lima en Os.Kar is de boodschap.
 

TreinTeLaat

#26
Misschien is een productie van de M4's iets voor ClassiX....

Na de M6'en kunnen ze beginnen met de M4's, dat zou ineens een gouden zaakje zijn [:D]