Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Oproep aan de fabrikanten modeltreinen

Gestart door Metpetergaathetbeter, 29 juli 2010, 20:47:54 PM

Metpetergaathetbeter

Langs deze weg zou ik fabrikanten van spoorwegmat. willen oproepen dat ze eens wagons met onvolledige computernr.(aangevuld met wrijfdecals met de rest van de computernummering en enkele andere details)op de markt zouden brengen, zodat wij in de mogelijkheid zijn meerdere(lees veel) verschillende "geweatherde"wagons(zonder jaren te moeten wachten)op de sporen te zetten en zo een bloktrein te vormen(zonder 25 keer dezelfde wagon te zien passeren).Langs deze weg zoek ik (waarschijnelijk ben ik niet alleen!)ideeen hoe wij dat aan de fabrikanten verkocht kunnen krijgen.:).
Volgens mij hoeft dit zelfs niet eens duur te zijn.Op heel wat wagons zit er een gewone koppeling(die nog amper iemand gebruikt) en geen kortkoppeling en deze brengt een te vermijden kost mee!;)

Sicco

#1
Opzich geen slecht idee, maar dat was meer iets voor anno 1995. Anno 2010 geven steeds meer fabrikanten toch veel nummervarianten uit van goederenwagens. Het extra voordeel is dat dat de wagens er allemaal net even wat anders uitzien. Want het vernummeren van dezelfde wagens is leuk, maar dan zijn het nog allemaal dezelfde wagens.

Metpetergaathetbeter

#2
Sicco,

Wanneer je wrijfdecals(of waterdecals) met nummers en andere detailering van tijdperk 3,4,5 en voor sommige 6 bij je wagons zou krijgen zou je tenminste in de mogelijkheid zijn om een heleboel  dezelfde wagons er anders te doen uitzien(weathering).Ik ben zeker dat een heleboel mensen ook een beetje nummermaniak zijn zoals ik.
Je hoeft niet bang te zijn het is niet besmettelijk.
Peter

Sicco

#3
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Sicco,

Wanneer je wrijfdecals(of waterdecals) met nummers en andere detailering van tijdperk 3,4,5 en voor sommige 6 bij je wagons zou krijgen zou je tenminste in de mogelijkheid zijn om een heleboel  dezelfde wagons er anders te doen uitzien(weathering).Ik ben zeker dat een heleboel mensen ook een beetje nummermaniak zijn zoals ik.
Je hoeft niet bang te zijn het is niet besmettelijk.
Peter



Hier ook een nummermaniak hoor, van mijn 400 goederenwagens heeft zeker 90% unieke nummers [:D]

Metpetergaathetbeter

#4
Sicco,

Ik zag dat je nogmaals de moeite deed op te reageren. Eerst en vooral mooie foto's op Sicco's Photostream. Omdat het een tijdje duurde, je hebt toch niet al je wagons geteld voor je reageerde (grapje).Van veel mensen (zelfs binnen de eigen treinclub AMSAC)
hoor je geregeld waarom brengen ze niet meer van die wagens uit met verschillende nummering. Leeft dit niet bij veel mensen die op dit forum "zitten".Eerlijkheidshalve had ik toch meer reactie verwacht!
Maar ik troost me bij de gedachte wat nog niet is kan nog komen!
Groetjes Peter

ysbeer

#5
Persoonlijk zal het mij worst zijn dat de wagens het zelfde nummer hebben (lang niet allemaal)
Maar wie nog zo sterk van ogen is dat hij op 50 cm afstand die nummers nog kan lezen zal waarschijnlijk er wel plezier aan beleven.
De oplossing met wrijfletters,of nog erger waterdecals, lijkt mij niet haalbaar .
De vraag zal gering zijn(denk ik)en voor alle wagens diversen wrijfletters lijkt mij de boze droom van een fabrikant.
Gezien het geklaag bij het opzetten van handgrepen en trapjes,die er los bij zitten,zie ik echt geen fabrikant hier aan beginnen.
wim

Sicco

#6
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Sicco,

Ik zag dat je nogmaals de moeite deed op te reageren. Eerst en vooral mooie foto's op Sicco's Photostream. Omdat het een tijdje duurde, je hebt toch niet al je wagons geteld voor je reageerde (grapje).Van veel mensen (zelfs binnen de eigen treinclub AMSAC)
hoor je geregeld waarom brengen ze niet meer van die wagens uit met verschillende nummering. Leeft dit niet bij veel mensen die op dit forum "zitten".Eerlijkheidshalve had ik toch meer reactie verwacht!
Maar ik troost me bij de gedachte wat nog niet is kan nog komen!
Groetjes Peter



Ik zit niet continu op dit forum, misschien zelfs nog wel te vaak, niet? [:D] Ik heb mijn materieel altijd actueel in een excel bestand, vandaar dat het tellen niet moeilijk is. Ik heb misschien wel het geluk dat de soort wagens die ik verzamel (veel kolen- en ertswagens) de laatste jaren zijn uitgegeven in erg veel nummer- en livreivarianten. Ik ben het wel met je eens dat er een markt zou moeten zijn voor wagens (en locs!) zonder nummer met wrijftransfers. In Engeland begint dit overigens wel te komen (Heljan).
Olaerts heeft een leuke tussenvorm bedacht zag ik laatste met hun type 53, zij bieden tegen meerprijs een nummer naar keuze aan.

Sicco

#7
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Persoonlijk zal het mij worst zijn dat de wagens het zelfde nummer hebben (lang niet allemaal)
Maar wie nog zo sterk van ogen is dat hij op 50 cm afstand die nummers nog kan lezen zal waarschijnlijk er wel plezier aan beleven.



Sja, ook waar natuurlijk, maar als je een 'nummerfreak.  bent (zoals Peter en ik) dan wil je het toch liefst anders. Het is dan meer het idee dan dat je het fysiek opvalt wellicht. Zelfde principe geldt voor het inzetten van ene combinatie die net niet correct is, de meesten zal het niet opvallen, maar als je het zelf w??t... is de kans dat je het toch anders wilt.
En zo kunnen wij liefhebbers/verzamelaars het onzelf ontzettend moeilijk maken, het positieven daarvan is dat met het grote aanbod er snel ene reden te bedenken is om iets te laten staan [:)]

Metpetergaathetbeter

#8
Ysbeer,

Jaren geleden kon Marklin wagons en machines uitbrengen die ver
onder afwerkingsgraad van bv. Roco, Fleichman en andere lagen. Ze schenen er zich niets van aan te trekken. Maar tijden veranderen en kopers stelden ook (aan Marklin) hogere eisen.En wat is er ondertss. veranderd Marklin heeft zich moeten aanpassen. Ondertss. is de detailering van Marklin zo veranderd dat een machine of een wagon(behalve schaal 1:100) van de andere merken niet te onderscheiden is.
Je hoef als fabrikant maar te luisteren wat mogelijkse klanten vragen, dit zal zich mogelijks niet onmiddellijk laten voelen maar op lange termijn waarschijnelijk wel.Marklin brengt momenteel display's uit met 24 wagons met 6 verschillende nrs.(waarom geen 24 verschillende nrs). Op het forum zag ik reeds foto's van mensen met een bloktrein met veelal dezelfde wagons.Zou het niet voor die mensen leuker zijn als je die een trein aan kon bieden met verschillende wagons. [;)]

ysbeer

#9
Ja ik ben het met je eens,de fabrikant moet naar zijn klanten luisteren.
Dat gebeurt echter pas als de verkoop cijfers terug lopen,of nadat een grote groep kopers iets begint te eisen.
Bij Marklin liep de zaak vast,de afwerking van loks en wagens bleef achter bij de andere merken,en dat drukt de verkoop.
Marklin had op stevig ingezet,10 jaar terug kom je marklin lok nog van de tafel laten vallen zonder al te veel schade,de details bij marklin loks leden daar onder.
Roco en ander brachten toen reeds lok uit die niet van de tafel moest laten vallen,mar die zeer detailrijk waren.
Marklin moest wel,loks waar je de tandwielen zag draaien ,of vreemde pukkels her of dr,of 23 i.p.v 25 nieten in de tender de markt slikte het niet meer.

Maar nu je sticker met numers e.d
Ik ben bang dat daar voor de markt veel en veel te klein is.
Niks boos over dit soort zaken maar het is nu eenmaal zo dat het veel mensen niet bezig houdt.
Ik denk dat je beter kunt proberen klein bedrijfjes hier voor warm te maken.
Allerlei borden,autonummers,reclame teksten zij al te leveren door vaak hele kleine bedrijfjes.

Nogmaals van grote bedrijf behoef je volgens mij niets te verwachten.
Oja van een wagen brengt men 2 of zelfs 6 nummers uit en dan twee jaar later weer eens eenset met nieuwe nummers,maar dat is natuurlijk weer wat anders.
Ongeveer het zelfde als een ander kleur of maatschapij
wim

O.ja nog welkom op dit forum,hier val echt wel wat te leren.




Gerolf

#10
Ik treed Wim (ysbeer) bij. Ik vrees dat de grote fabrikanten hier zelfs nadeel aan gaan hebben.

Grote fabrikanten maken modellen voor een breed publiek. Momenteel hebben de meeste een zakje met losse onderdelen, die nog door de koper gemonteerd kunnen/moeten worden. Daar ook nog decals bijdoen lijkt logisch, maar ...
- Hoeveel modelkopers (ik gebruik hier bewust "niet modelbouwers") monetern alle onderdelen?
- Kan je van elke klant verwachten dat hij een waterdecal of afwrijfletters goed kan uitbrengen?
... hier gaan mensen op afhaken, vrees ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

#11
Eind jaren 70 begin jaren 80 van de vorige eeuw heeft roco NMBS reeks 59 loc's uitgebracht met los bijgevoegde nummers. Ik heb geen idee of het toen een sucses was.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ysbeer

#12
Nooit gezien.

Je kom toen wel losse nummers kopen bij ,ik meen van biervliet of jocadis
Ook in de oude catalog van ROCO (ik heb ze allemaal)vind je daar niets over.

wim

Driesel

#13

Je kan natuurlijk ook zelf proberen je decals te maken.

Foto's verkleinen of overtekenen en afdrukken op decal-papier (verkrijgbaar bij PB Modelbouw, Jocadis,...)

De volgende twee containerdraagwagens waren twee identieke Duitse wagens, die nu 'verbelgischt' zijn.



En nog een foto van de modellen na het aanbrengen van de zelfgemaakte decals, voor het vervuilen (deze weathering masqueert tevens de randen van de decals):



Groeten,

Dries


Metpetergaathetbeter

#14
WRIJFDECALS TYPE 59
Ysbeer,
ik meen mij ter herinneren dat Roco hier in Belgie ooit een gele nummerloze 59(misschien ook een groene?) te koop aanbood ,wrijfdecals met een 4 tot 8 nrs waren verkrijgbaar (toch bij Verborght in Gent). Mijn idee was de gebruikelijke wagons met nummers uit te brengen. Bij de wagons met bv. computernr decals bij te voegen met laatste 3 cijfers plus controlegetal.Men zou dit ook kunnen voor alle nationaliteiten.Wanneer je het op deze manier zou doen zou je de gebruikelijke(die niets veranderen)klanten en degenen
die meerdere dezelfde wagons kopen( om ze aan te passen)van dienst kunnen zijn. Mogelijks verkopen ze op deze manier meerdere wagons.[:D][8D][:I]