Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Tunnel bij Ronse

Gestart door Klaas Zondervan, 29 juli 2010, 13:55:56 PM

Klaas Zondervan

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik een fietstocht gemaakt naar de omgeving van Ronse, in het bijzonder de spoorlijn die van daar naar Oudenaarde gaat. Daar heb ik ook een poging gedaan om bij de tunnel onder de Ommegangstraat te komen, maar dat is me niet gelukt. Ik ben er een paar keer overheen gereden en ook een paar keer er omheen, maar ik vond geen mogelijkheid om bij de tunnelingangen te komen. Heeft iemand een tip om daar te geraken?

Dirky

baan Ronse naar Louise-Marie, net voorbij de viaduct links (baantje lijkt eerder op een parking en heeft volgens google maps geen straatnaam?). Voor de andere zijde vd tunnel zijn er smalle wegen...
gemakkelijkst is eerst op google earth te bekijken welke wegen je best neemt....

Andere kant, Ommegangsstraat, zijstraat Keizerrei, zijstraat spichtenberg... tunnelingang naast de baan

Klaas Zondervan

Je bedoelt de Savooistraat/Rue des Choux?
Daar had ik ook al naar gekeken, maar leek me het terrein van een boerenhof. Deze zomer toch maar eens in fietsen en zien hoe ver ik kom.

Dirky

idd Savooistraat.... dat bewuste terrein moet je dus wel degelijk oprijden... maar pas op voor de hond [:)]

Klaas Zondervan

Op google maps heb ik nog eens verder zitten zoeken, en toen kwam ik er achter dat er in Streetview twee foto's staan die vanaf het bewuste terrein zijn gemaakt.
Dat waren de foto's die ik had willen maken. Dus eigenlijk hoef ik er niet meer naar toe.[;)] Maar ik ga toch.

Dirky

als je nog een 15km verder fietst kom je misschien aan mijn deur voorbij... Leberg, ??n van de Ronde Van Vlaanderen heuveltjes. Welkom!

loco

De toegang tot de tunnel via de Spichtenberg was vorig jaar nog te doen. In dit geval komt er wel wat veld- en kruipwerk tussen de struiken bij kijken.  Vroeger was de tunnel langs dit padje toegankelijk voor voetgangers. Ik heb dit meerdere keren gedaan in de jaren 70 en 80. Nu is dit niet meer te doen tenzij je botten aan hebt. Het drukknopje voor de verlichting in de tunnel aan de ingang werkte vorig jaar nog steeds. Het padje tussen de struiken moet je nu wel zoeken en ligt op ongeveer 50 meter van de tunnelingang. Hogerop in de straat vind je ook de toegang boven de tunnel. Dit is gemakkelijk te herkennen aan de open plek waar je gemakklijk met de fiets op  kunt. Wij logeerden toen in een oud wevershuisje dat nog dateerde uit 1785 op Ten Abeele (een zijstraat van de Spichtenberg). Succes met je zoektocht.

Klaas Zondervan

De Spichtenberg, dat is de noordkant van de tunnel. Daar ben ik vorig jaar niet aan toe gekomen omdat ik teveel tijd kwijt was met het zoeken naar de zuidkant.
Maar met alle aanwijzingen moet het nu wel lukken om zowel te noordkant als de zuidkant te zien.

Volgende week gaat de tocht gebeuren.

Klaas Zondervan

Inmiddels ben ik weer thuis. Met behulp van de aanwijzingen hier heb ik beide tunnelingangen gevonden en kunnen fotograferen.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Inmiddels ben ik weer thuis. Met behulp van de aanwijzingen hier heb ik beide tunnelingangen gevonden en kunnen fotograferen.



En mogen we meegenieten? [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Jawel, maar je moet even geduld hebben.
Ik heb zelf nog geen tijd gehad om de foto's goed te bekijken.

Een paar foto's staan intussen hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29539.msg457113.html#new

loco

En het drukknopje voor de tunnelverlichting aan de kant van Nukerke, werkt dat nog steeds?

Klaas Zondervan

Zo dichtbij ben ik niet geweest. Ik wilde me niet verder op verboden terrein begeven dan ik nu heb gedaan.

BigCedric

Leuk eens foto's te zien van de tunnel te zien waar ik bijna dagelijks passeer tijdens het schooljaar