Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

in dubbeltractie rijden met m

Gestart door gjvdz, 25 juli 2010, 09:24:04 AM

gjvdz

Hallo allemaal, ik had graag geweten of het mogelijk is om met twee locomotieven samen 1 trein te trekken.Indien dit mogelijk is hoe kan dit precies?
Mvg Giel-Jan

Jurgen

De motor uit de 2de loc uithalen is de enige mogelijkheid met een Control Unit.

Als je beide locs hetzelfde adres geeft, dan zal de ene loc altijd net dat ietsje sneller rijden dan de andere en dan gaat de motor stuk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Dat stukgaan van de motor zal wel meevallen. Als dat zo was dan zou tractierijden helemaal niet mogelijk zijn.

INFO

citaat:
Geplaatst door Jurgen

De motor uit de 2de loc uithalen is de enige mogelijkheid met een Control Unit.

Als je beide locs hetzelfde adres geeft, dan zal de ene loc altijd net dat ietsje sneller rijden dan de andere en dan gaat de motor stuk.



Nu denk ik dat er wel andere elegantere oplossingen zijn dan het demonteren van een motor.

Wat te denken van een tweede regelaar, besturen via de PC en software waar de dubbeltratie in mogelijk is, of gewoon beide decoders op hetzelfde adres.
En dat stukgaan, is gewoon een fabeltje, en bang onnodige bangmakerij.

Mvg
Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Jurgen

De motor uit de 2de loc uithalen is de enige mogelijkheid met een Control Unit.

Als je beide locs hetzelfde adres geeft, dan zal de ene loc altijd net dat ietsje sneller rijden dan de andere en dan gaat de motor stuk.


Dan moet jij nodig je locomotieven uitrusten met stappenmotoren of servo's. (zucht)

Zorg er gewoon voor dat beide locomotieven hetzelfde adres hebben en dat de snelheid ongeveer gelijk is...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

Ik denk als je ze uitrust met een servo het wel een heel erg spannend rijgedrag wordt.[;)][;)][8)][8)][8)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

citaat:
Geplaatst door INFO

Ik denk als je ze uitrust met een servo het wel een heel erg spannend rijgedrag wordt.[;)][;)][8)][8)][8)]


Hoe bedoel je? Daarmee kan je toch exact het toerental mee bepalen (zoals bij een stappenmotor?)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Tja, ik vertel alleen maar wat men ooit in de boekjes schreef voor het onderhoud van de locs. Daar zei men dat het niet goed was voor de motor en dat is me bijgebleven.

Maar ik geef toe, ik heb het soms toch gedaan zonder problemen. Maar ik nam dan wel 2 locs met eenzelfde motor en nooit langer dan 10 minuten.


@ Info: de vraag was of het ging met een M?rklin 6021. Ik had het dus enkel hierover. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

INFO

citaat:
Geplaatst door Jurgen


@ Info: de vraag was of het ging met een M?rklin 6021. Ik had het dus enkel hierover. [;)]



Ja, en daar kreeg je dan ook een antwoord op. Maar als je het niet begrepen hebt wil ik het nog wel een keer herhalen, maar dan in een andere volgorde.

1: Een tweede regelaar aan de 6021 b.v. de Control 80F of de Control 80.
2: Met alleen de 6021, beide decoders op hetzelfde adres.
3: Eventueel via een PC en een Interface 6050/6051, en besturingssoftware die de loks in dubbeltractie laat rijden, wanneer de van de loks de snelheden per decoder stap zijn geijkt, (bepaald).

Maar je las de woorden PC, en software natuurlijk alleen, en vergat daardoor naar de rest van de info te kijken.

Je vraag was dus of het mogelijk is om in dubbeltractie te kunnen rijden bij het gebruik van een 6021 als basis. Het antwoord is dus ja, dat kan geen enkel probleem en er zijn zelf meerdere opties en of mogelijkheden, als je iets verder kijkt dan alleen de 6021, maar wel als je die als basis gebruikt. Gewoon iets ruimer om je heen kijken dus, dan zijn er genoeg opties.









Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jurgen

Info, ik had alles wel degelijk gelezen, maar ik heb er geen boodschap aan. Wat jij vertelde wist ik al. [;)]

Het was trouwens ook mijn vraag niet maar die van 'gjvdz'. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Ja Jurgen, je wist het al.
Het enige "probleem" in dit draadje was dat jij begon over motoren die stuk gaan door dubbeltractie rijden. En dat is een sprookje, zoals wel meer dingen die je in boekjes leest.

gjvdz

Ok? ik weet genoeg merci voor de uileg [:D]
Mvg Giel-Jan

INFO

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Info, ik had alles wel degelijk gelezen, maar ik heb er geen boodschap aan. Wat jij vertelde wist ik al. [;)]

Het was trouwens ook mijn vraag niet maar die van 'gjvdz'. [:)]



Maar als je het dan zo goed weet, waarom vertel je dan sprookjes? Het gaat er dus eigenlijk niet om of jij voor je zelf denk dat je het weet, maar het gaat er meer om dat de vraagsteller het juiste antwoord krijgt, en die heeft deze inmiddels gekregen, en als bonus ben jij ook weer iets wijzer geworden. Oh nee sorry, je wist het al.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door INFO

Ik denk als je ze uitrust met een servo het wel een heel erg spannend rijgedrag wordt.[;)][;)][8)][8)][8)]


Hoe bedoel je? Daarmee kan je toch exact het toerental mee bepalen (zoals bij een stappenmotor?)



Weet je het verschil dan tussen een Servo en een stappenmotor?
Weet je wel wat een servo is, en waar die voor worden gebruikt?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Info, ik had alles wel degelijk gelezen, maar ik heb er geen boodschap aan. Wat jij vertelde wist ik al. [;)]

Oh nee sorry, je wist het al.



Ah ja, Klaas had het net verteld. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.