Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

links rijden ?

Gestart door stoomloc, 13 juli 2010, 12:14:56 PM

stoomloc

Hallo,

Normaal rijden treinen in Belgi? toch links. Hoe komt het dat treinen in de haven dan rechts rijden ? Ik heb het al een paar keer gezien, de eerste keer dacht ik dat ik mij vergist had, maar toch niet : ze rijden rechts. Er zal wel een aannemelijke verklaring voor zijn.

Groeten,

Wim

C.B.

Daar moet je niets achter zoeken.
In de haven sectie's is er enkel "normaalspoor" regime.
Wil niet zeggen dat er effectief links wordt gereden.

Bijvoorbeeld van en naar sectie Berendrecht liggen beide hoofdlijnen juist andersom.
De normale rijrichting naar Berendrecht komt van Antwerpen Noord BL5 en komt na de oversteek van de Noorderlaan rechts te liggen t.o.v het andere spoor dat van Berendrecht komt en naar Antwerpen Noord gaat (komt aan ter hoogte van Antwerpen Noord blok 10)
Beide sporen worden gereden in het normaalspoor-regime (seinlichten branden vast en NIET knipperend) niettegenstaand dat er rechts wordt gereden.
Dit is feitelijk een mooi voorbeeld dat normaalspoorregime niet steeds hetzelfde is , als links rijden. [:)]

Er wordt ook meestal gebruik gemaakt van vereenvoudige stopseintjes vermits de snelheid niet hoger is dan 40 km/u.

De lijnen 27A en L11 zijn dan wel weer voorzien van het regime normaalspoor en tegenspoor (respectievelijk vast en knipperende seinbeelden) zoals de hoofdlijnen in Belgi?.
Groetjes.
Claudio.

stoomloc

Bedankt Claudio

mvg

Wim