Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS Roco 5217 rijdt terug

Gestart door railtravelmanager, 06 juli 2010, 22:14:01 PM

railtravelmanager

hallo,

Roco reed slecht en haperde fout lag aan te slecht aangeschroefd schroefje in de wisselstroomsleper dat een slecht contact gaf.

Roco 5217 rijdt terug op de baan buiten 2 lichten haperingen in 2 lichte bochten vlak achter elkaar op ??n plaats op de baan zal aan vuil liggen van de rails.

de koperen plaatjes die de wielen raken gekuist en koperen plaatje sleper was niet voldoende aangeschroefd

maar 5217 terug in dienst !

dank iedereen voor de waardevolle tips !

Erwin
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Jurgen

#1
Is het alleen die loc die problemen heeft of zijn er ook andere locs die haperen?
Misschien is die loc te gevoelig voor vuile rails of slechte contacten. Anders moet je dat eerst eens nakijken.

Het zijn domme dingen, maar meestal denk je dat je baan goed aangesloten is en heel proper is. Maar als je dan toch eens goed kijkt, dan blijken dit meestal net de grootste boosdoeners te zijn.

Ik heb het zelf ook al gemerkt en dat is dan meestal ook het eerste dat ik doe, ook al heb ik alles pas nagekeken. Zekerheid boven alles! [;)]

Je kan ook je loc eens openmaken en volledig kuisen. Dit helpt soms ook.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

#2
Zoeken door uit te sluiten.
Sluit de trein eens aan,liggend op de tafel met twee draden.
Hoe loopt hij dan.
Goed,oke dan is dus de sleper of de rails de oorzaak.
Zoek dus daar.
Niet goed,dan zit het in de lok.zoek dan..................

Vraag uit onwetendheid aan de marklin kenners.
Loopt zo een lok met decoder nog wel op een puur wisselstroom baan(met 24 volt overspanning)?
wim

Jurgen

#3
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Vraag uit onwetendheid aan de marklin kenners.
Loopt zo een lok met decoder nog wel op een puur wisselstroom baan(met 24 volt overspanning)?
wim




Bij de oude M?rklin locs moet je de schakelaartjes van de decoder allemaal op 0 zetten.
De locs met programmeerbare decoders zijn uitgerust met systeemherkenning en herkennen dus een analoge of digitale stroom.

Bij locs van andere merken zal het ook wel een gelijkaardig systeem  van herkenning zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railtravelmanager

#4
Jurgen en Ysbeer

dank voor jullie tips ! en ja enkel de Roco doet moeilijk de M?rklin loks rijden beter ... van vrij nieuw tot stokoud :)

dat draadgedoe is dat vanaf transfo de bruine massa naar lokonderstel en de rode rijspanning naar sleper ?

Erwin
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

INFO

#5
citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Vraag uit onwetendheid aan de marklin kenners.
Loopt zo een lok met decoder nog wel op een puur wisselstroom baan(met 24 volt overspanning)?
wim




Bij de oude M?rklin locs moet je de schakelaartjes van de decoder allemaal op 0 zetten.
De locs met programmeerbare decoders zijn uitgerust met systeemherkenning en herkennen dus een analoge of digitale stroom.




Dat moet alleen bij een Delta decoder met 4 dipswitches. Alle andere decoders van Marklin hebben een automatische herkenning voor analoog of digitaal, en daar mogen niet alle schakelaars op off worden gezet. Je kunt daarmee dus van analoog naar digitaal oversteken op de baan en weer terug. Misschien dat je de  glazen display toonbank van Marklin nog herinnnert?
In Moderne Digitale loks van Marklin zitten geen schakelaars meer, en daar zit ook de automatische herkenning in van de bedrijfsspanning.

Dat onregelmatige rijden gaat dat soms samen met een schor geluid? Als dat zo is dan moeten de motorlagerbussen een klein druppeltje olie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

#6
citaat:
Geplaatst door railtravelmanager

Jurgen en Ysbeer


dat draadgedoe is dat vanaf transfo de bruine massa naar lokonderstel en de rode rijspanning naar sleper ?

Erwin



Inderdaad

wim

Gerolf

#7
Je hebt gisteren je topictitel veranderd in "... rijdt terug"
Kan je aan het einde vertellen wat de oplossing was en in het begin terug zetten wat het probleem was?
Nu start het draadje wat zinloos, komen er reacties op je (onbekende) probleem, ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

#8
Gerolf, was hij dan eerst heen gereden, omdat hij nu terug rijdt?[;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

doomslu

#9
citaat:
Geplaatst door INFO

Gerolf, was hij dan eerst heen gereden, omdat hij nu terug rijdt?[;)]

Jammer dat jullie de 4e betekenis van terug niet kennen, daarboven [;)]
Uit Van Dale:
Terug 4   (Belgi?; niet algemeen) weer, opnieuw
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railtravelmanager

#10
jawel zoals Doomslu het aanhaalt, deze lok rijdt "opnieuw" en in beide richtingen [:)]

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door INFO

Gerolf, was hij dan eerst heen gereden, omdat hij nu terug rijdt?[;)]

Jammer dat jullie de 4e betekenis van terug niet kennen, daarboven [;)]
Uit Van Dale:
Terug 4   (Belgi?; niet algemeen) weer, opnieuw

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

INFO

#11
citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door INFO

Gerolf, was hij dan eerst heen gereden, omdat hij nu terug rijdt?[;)]

Jammer dat jullie de 4e betekenis van terug niet kennen, daarboven [;)]
Uit Van Dale:
Terug 4   (Belgi?; niet algemeen) weer, opnieuw



Hap zei die. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.