Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Storing Loc

Gestart door T03, 07 juni 2010, 18:10:37 PM

T03

Beste collega's,

ik heb een probleem met een kleine vierassige Fleischmann locomotief, BR98 met ronde motor. De sporen en wielen zijn gekuist, de stroomafname is optimaal. Loc is uitgerust met een Zymo decoder.
Probleem:
telkens als ik van rijrichting verander rijd ze niet meer:(!
Een tik tegen de loc en ze is onieuw vertrokken tot...ik van riching verander.
Waar kan het probleem liggen volgens jullie ?
Koolborstels vervangen ?
Contacten reinigen met contactolie ?

Dank u voor de komende reacties.
SpGr
Marc;)
"I have a train riding in my brain"

ToThePoint

Contactolie ? Wasbenzine niet beter ?

De koolborstels ook vervangen, of op zen minst kontroleren !
Het kan zijn dat er vuil of uitgehard vet in de schacht zit waar de koolborstel in zit. Dat kan de tik verklaren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

Anker defect, vervangen is de enigste optie, er is een wikkeling kapot.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ToThePoint

Of herwikkelen, heb zelf al een motor van roco herwikkelt. De loc rijd nog steeds.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
... heb zelf al een motor van roco herwikkeld
Straffe kost [:0] Heb je daar foto's van genomen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

T03,

of er in het anker een wikkeling onderbroken is betwijfel ik ten zeerste, want dan rijdt de loc, ook na hem een zetje gegeven te hebben ook niet. Dit omdat er bij een onderbroken wikkeling in een anker, door de andere twee wikkelingen ook geen stroom kan vloeien omdat de ankerwikkelingen meestal in serie geschakeld zijn.

Alternatief: soldeer de bedrading van de decoder los en probeer of de loc op "analoge spanning" normaal rijdt.

Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Dit omdat er bij een onderbroken wikkeling in een anker, door de andere twee wikkelingen ook geen stroom kan vloeien omdat de ankerwikkelingen meestal in serie geschakeld zijn.
Dit is geen juiste voorstelling van zaken. De ankerwikkelingen staan weliswaar circulair in serie, maar ten opzichte van de koolborstels zijn er twee parallelle takken, en door een van de twee loopt altijd stroom.

Er is een manier om het zeker te weten. Neem het anker uit de motor en meet de weerstand tussen twee naast elkaar liggende collectorlamellen. Doe dit voor alle lamellen, dus tussen 1 en 2, tussen 2 en 3, tussen 3 en 4, enz. tot je helemaal rond bent en vergelijk de uitkomsten. Die moeten vrijwel gelijk zijn. Als er duidelijke verschillen zijn, dan zit er ergens een breuk. Of een kortsluiting, dat kan ook.

Een anker herwikkelen, dat is inderdaad nogal heftig. Ik zou het wel kunnen, maar ik begin er niet aan want ik weet wat een prutswerkje het is. En daarna moet je het anker opnieuw balanceren. Ook niet zo eenvoudig.

INFO

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

T03,

of er in het anker een wikkeling onderbroken is betwijfel ik ten zeerste, want dan rijdt de loc, ook na hem een zetje gegeven te hebben ook niet.
Jacques Timmermans

Nou dan niet he, dan ga ik maar weer wat anders doen.

Maar die motor, die loopt nu op 2 poten in plaats van op 3. En als hij eenmaal op gang gebracht is zal hij wel door zijn dode punt heen komen, maar zelfstandig opstarten zal niet meer lukken, en waarschijnlijk wordt hij nu warmer dan anders, zeg maar gerust heet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

T03

Bedankt voor de info collega's, ik zal alvast beginnen met de koolborstels, is het dan niet zie ik verder.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"