CFL 1801 M

Gestart door railtravelmanager, 31 mei 2010, 11:05:50 AM

railtravelmanager

hallo,

M?rklin CFL 1801-rijders vraagje : mijn 1801 rijdt amper nog aan behoorlijke snelheid ondanks koolborstels en sleper vernieuwd, voelt ook warm aan ... wellicht oversmering ?  en heeft iemand bruikbare tips voor herstel ?

groeten,

Erwin alias railtravelmanager
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Artologic

Hey Railtravel...

Ik heb het model ook, als deze nog delta is, is het normaal dat ie een beetje warm word. Als hij echter heel heel is, is het tijd om de motor uit te kuisen. Hierbij moet je vooral op de collector (de ronde schijf waar de koolborstels op lopen)de scheidingen tussen de plaatjes (segmenten?) uitkuisen want die veroorzaken waarschijnlijk je probleem. Als je wilt en er zelf niet aan uitraakt, wil ik je wel wat foto's maken en tonen waar je moet op letten voor jouw model...

Mvg
 

prulleman

Er is maar 1 echte oplossing. Zal binnenkort is MSM staan. En dat is de inbouw van een Faulhaber[:p]

ToThePoint

Heb het ook eens gehad met een motor.
De olie zorgde dat het stof van de koolborstels verzamelde tussen de scheidingen van de sleper op het anker.
Aangezien koolstof geleidend is en voor weerstand zorgt had het ook een verwarmend effect.
Gevolg, groter stroomverbruik, te warm worden, en slecht lopen van de loc.
Het was wel geen marklin, maar is op alle motors met koolborstels en slepers van toepassing.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Olivier77

Beste Erwin,

Op de site van 3 rail nl is er een lange topic over geweest
Is er ook de uitleg om het proper te krijgen en ook om het niet
meer voor te hebben, nml gebruik van mini kogellagers.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

railtravelmanager

heb een mail gestuurd, groeten, Erwin
citaat:
Geplaatst door Artologic

Hey Railtravel...

Ik heb het model ook, als deze nog delta is, is het normaal dat ie een beetje warm word. Als hij echter heel heel is, is het tijd om de motor uit te kuisen. Hierbij moet je vooral op de collector (de ronde schijf waar de koolborstels op lopen)de scheidingen tussen de plaatjes (segmenten?) uitkuisen want die veroorzaken waarschijnlijk je probleem. Als je wilt en er zelf niet aan uitraakt, wil ik je wel wat foto's maken en tonen waar je moet op letten voor jouw model...

Mvg

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

railtravelmanager

dank voor jouw tip !
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Heb het ook eens gehad met een motor.
De olie zorgde dat het stof van de koolborstels verzamelde tussen de scheidingen van de sleper op het anker.
Aangezien koolstof geleidend is en voor weerstand zorgt had het ook een verwarmend effect.
Gevolg, groter stroomverbruik, te warm worden, en slecht lopen van de loc.
Het was wel geen marklin, maar is op alle motors met koolborstels en slepers van toepassing.

met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Artologic

Graag gedaan hoor, ik hoop dat je wat aan de uitleg bent :-).