Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

voor en nadelen

Gestart door edwintje, 26 mei 2010, 21:49:13 PM

edwintje

Beste collega's;)

Graag hadden wij volgende vraag gesteld,als men digitaal rijdt met treinen kan dit op twee manieren met of zonder computer,graag hadden we de voor en nadelen tegenover elkaar gezet,en hoe en wat het verschil is tussen beide?,wat is de meest realischtisch manier van met treinen te rijden?


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin;)

ToThePoint

Het kan met en zonder computer.
Een van de voordelen is dat u op eenzelfde spoor zonder trukken meerdere loc's verschillende dingen kan laten doen.
Het verschil als u met computer werkt is dat de computer dient te weten wanneer een loc arriveert in een bepaalt deel van de baan. Dit noemt men een blok. Dus met computer de baan opdelen in blokken met terugmelding. Een baan voorzien voor computer kan ook zonder computer werken.
U kan het reeds voorzien en als u ooit een computer aansluit dan hoeft u geen bricolage meer te doen aan de baan
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hallo Detlev en Edwin,

er zijn naar mijn idee geen voordelen of nadelen, alleen voorkeuren. Als je graag met de rijregelaar in de hand treinen bestuurt, en graag zelf met de hand rangeert, dan is een computer louter iets functioneel en bijkomstig.

Als verkeerbeheersing en automatisering je boeit, dan is een computer een erg mooi ding, waar je je volledig mee kan uitleven.

Het is maar hoe je het modelspoorgebeuren persoonlijk het liefst beleeft: als machinist of seinwachter.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Digitaal rijden met decoders in elke lok en zonder pc is een flinke aderlating als je veel loks hebt.Normaal gezien koop je regelmatig wat bij dus daar moet ook steeds een decoder in .
Als je dan nog je wissels wil schakelen moet je nog eens wisseldecoders hebben (gemiddeld 1 per 4 wissels) (kost ook nog geld)
Daar komt bij dat het bedienen van die wissels vanaf de centrale (en zonder pc )bijna niet te doen is omdat het zo onpraktisch is.
De bediening van meerdere treinen tegelijk op de baan is al helemaal niet te doen (zonder pc)
Met andere woorden : digitaal rijden ZONDER PC is alleen te doen voor een kleine baan met weinig loks en wissels.

Andere alternatieven zijn systemen waarbij je digitaal rijd, zonder decoders maar m?t een pc.
Dinamo is veruit het bekendste in kombinatie met koploper .Een andere systeem is driving railway van P?gase informatique wat mij persoonlijk het meest haalbare lijkt,maar dat is mijn persoonlijke visie.

Geert SBB 460

Hallo Allemaal.
Het gaat inderdaad over "voorkeuren" maar eenmaal je het digitale virus te pakken hebt zal je toch niet gauw meer terugkeren naar anoloog,alhoewel voor de elektronika-freaks onder ons er heel wat te beleven is aan het automatiseren van een analoge baan. Zelf rij ik digitaal met een M?rklin CS II op een toch wel ferm uit de kluiten gewassen baan. Naar mijn bescheiden mening hoef je daar echt geen PC bij aangezien de CS op zich al een mini computer is. Je kan er tig wissels/seinen/rijwegen en loks mee besturen. Ook beschik je over verschillende seintableau's. Veel is mogelijk zowel handbediend of automatisch.Het is even wennen en zoeken maar na een tijdje zie je de logica van het systeem in en ben je vertrokken. Wellicht kan je nog uitgebreider gaan rijden met een PC en toegegeven, het staat wel chique. Met andere centrales heb ik geen ervaring en zeker niet op 2-rail, maar ik denk dat daar ongetwijfeld de zelfde mogelijkheden voorhanden zijn. In veel gevallen zal het de portemonee zijn die beslist want goedkoop zijn die digitale spullen niet.
Mvg, Geert.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Digitaal rijden met decoders in elke lok en zonder pc is een flinke aderlating als je veel loks hebt.Normaal gezien koop je regelmatig wat bij dus daar moet ook steeds een decoder in .
Als je dan nog je wissels wil schakelen moet je nog eens wisseldecoders hebben (gemiddeld 1 per 4 wissels) (kost ook nog geld)
Daar komt bij dat het bedienen van die wissels vanaf de centrale (en zonder pc )bijna niet te doen is omdat het zo onpraktisch is.
De bediening van meerdere treinen tegelijk op de baan is al helemaal niet te doen (zonder pc)
Met andere woorden : digitaal rijden ZONDER PC is alleen te doen voor een kleine baan met weinig loks en wissels.

Andere alternatieven zijn systemen waarbij je digitaal rijd, zonder decoders maar m?t een pc.
Dinamo is veruit het bekendste in kombinatie met koploper .Een andere systeem is driving railway van P?gase informatique wat mij persoonlijk het meest haalbare lijkt,maar dat is mijn persoonlijke visie.

Akkoord met Gerrit, maar hij vergeet een Belgisch product: Miracos van Modeltech.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

Miracos van Modeltech

Misschien is dat nog iets voor in msm? want laat ons eerlijk zijn, v??l reklame maken die niet voor hun produkten [;)]