Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Hoogte van de onderbouw

Gestart door Gizzmo, 13 mei 2010, 17:08:04 PM

Gizzmo

Na wat opzoek werk merk ik dat de meeste hun onderbouw op een hoogte van +/- 1.0m tot 1.10m hebben staan. Ik denk er overna om mijn toekomstige onderbouw hoger te maken tot +/- 1.50m, op die manier kijk je echt op ooghoogte over de baan en kijk je niet op de daken van de huisjes maar echt naar binnen.

Natuurlijk heeft dit ook een aantal nadelen, zoals de achterkant van de baan die moeilijker bereikbaar is zonder opstapje en de poten die een stuk langer zijn waardoor ze ook wat steviger moeten zijn, of je tafel staat te wiebelen.

Wat is jullie idee hierover?
Alvast met dank voor jullie ideen en ervaringen!

GreetZ,
David

Michiel

Je zou ook van je baan kunnen genieten... zittend, in een luie zetel, met de controller in de hand? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

ha, biertje erbij, en tuffen maar, zo'n lekkere belgische bol,

grote hoogte, voordeel goed ooghoogte en veel bergruimte eronder, of een schaduwstation

lage hoogte voordeel onder een schuine kap, en je kan er, zonder  op een krukje te staan, maskkelijker achteraan bij, en natuurlijk, die luie stoel he!

tentoonstellingsbanen staan vaak 1.20 m hoog ongeveer ivm die kijkhoogte.


groet, Wim

ToThePoint

dan val ik in 't slaap in de zetel.[:p]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

Hallo David,

een van de belangrikste redenen om een hoogte van 1 m of 1.10 aan te houden is, omdat het dan voor de meeste mensen dan gemakkelijk is om onder hun baan te werken voor bv. de bedrading enz.
Mijn baan is 1.10 m en is voor mij zowel van op mijn stoel om de baan te bedienen, of om onder de baan te werken inderdaad de ideale hoogte.
Niets belet je echter om een voor jezelf ideale hoogte te kiezen.
Dat is ieders vrije keuze.
Met vriendelijke groeten
Peter

Johan 18

Ooghoogte is mooi maar ontrekt vele details op de achtergrond, beter bouwen op max 1,20 m zo geniet je nog van de details.
Wanneer je dan op ooghoogte wil kijken kan je op een stoel plaatsnemen.
Dit is ook de reden dat tentoonstellings banen meestal de 1,20 aanhouden, eventjes licht vooroverbuigen voor ooghoogte.
Groetjes.
Johan 18

T03

Mijn baan staat op 1,10m.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Roderik

De hoogte van je baan is denk ik alleen belangrijk als je op tentoonstellingen gaat staan. Daar is de gemiddelde spoorhoogte zo'n 1.30m. Sommigen vinden dat te hoog voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers en kinderen. Met mijn lengte van 1,92m ga ik dikwijls naar huis met rugpijn. 't Is ook altijd wat...
Als je baan thuis blijft zou ik gewoon naar mijn eigen gemak kijken.

Ik zou ook rekening houden met het labiele evenwicht dat je krijgt bij hogere banen. Als je op een drukke tentoonstelling of thuis een onverwachte duw (groot of klein) zelf of iemand anders aan je baan geeft, kan dat nare gevolgen hebben. Of als je baan vrij dicht tegen je buurman staat, moet je soms serieus wringen om van voor naar achter te gaan.

De inkijk op je baan wordt meer bepaald door je fries dan door de hoogte van je baan. Een lage fries kan een ondiepe baan heel wat mee volume geven en voller laten lijken omdat je op die wijze de toeschouwer ergens verplicht om meer "horizontaal" in je modules te kijken. In Sedan was een baantje met een inkijk van ongeveer 20 cm. Het baantje had een diepte van ongeveer hetzelfde, maar dat viel echt niet op... Een landschapsbaan kan best een hoge fries hebben. Een baan in de stad of in een bos met een lage fries zorgt eerder voor mooie doorkijkhoekjes en de treinen murwen zich mooier tussen de gebouwen.
Always be modelling!

swa

Bij het ontwerpen van mijn baan stond er in de huidige treinenkamer een bureau ingebouwd. Daardoor kreeg ik het idee om mijn tafel op die hoogte (ong. 75 cm) te bouwen, wat ook gebeurd is.
Ik vindt dat eigenlijk nog niet zo slecht, ik zit (dactylostoel) v??r mijn baan om zae te bedienen, en ook om eraan te werken (voorste gedeelte alleen!)kan het zittend. Met mijn zwakke gezondheid is het gemakkelijker dat ik kan zitten.
Onder de tafel aan de bedrading werken is op het eerste gezicht misschien wat moeilijker, maar dat valt mee. Ik ga op mijn rug onder de tafel liggen, op die manier is de hoogte tot de onderkant van de tafel ideaal om er zonder veel gedoe overal gemakkelijk bij te komen.
Misschien nog een detaill'ke:  ik schrijf met een zwarte viltstift overal aanmerkingen op de onderkant van de tafel ivm de bedrading, bvb de nummers van de wissels, de ontkoppelrails, de stroomkringen, enz...   Diezelfde nummers komen ook voor in het bedradingskastje van mijn schakelbord enz.. , zodat alles correspondeerd. Als je daarenboven nog met vaste kleuren voor de draden werkt, kunnen er bij een storing/wijziging gemakkelijk de juiste draden worden opgevist.

gjvdz

Mijn baan is zeer laag gebouwd op ong 50 cm, dit komt door het schuine dak. De baan hoger leggen zou teveel plaatsverlies betekenen maar hierdoor kan er wel enkel liggend aan de onderkant gewerkt worden.Om de baan op ooghoogte te krijgen ga ik gewoon op enkele kussens op de grond zitten en tuffen maar [8D]
Mvg Giel-Jan