Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Valt er nog wat te redden???? (update 17-5)

Gestart door Baureihe 103, 12 mei 2010, 21:04:40 PM

Baureihe 103

Beste Allemaal,

Dit keer eens een wat algemener draadje omtrent het weatheren.
U zal allemaal inmiddels wel hebben begrepen dat ik en menig andere
razend enthousiast zijn  over alles wat met weatheren te maken heeft
en met de resultaten die je er mee kan bereiken.
Ik heb al vaak gezegd het is erg simpel maar oefening baart kunst en dat is niet iets wat ik zelf heb verzonnen.
Het is niet zo dat je eerste model gelijk super is gelukt, al doende de leer je weer wat bij.
Je moet dus nooit met je duurste model starten want dan is het gelijk afgelopen en
als je mazzel hebt ook nog ruzie met de vrouw of vriendin omdat je verkeerd met je geld omgaat.
Neen we starten voorzichtig en al snel zijn we verheugd met het resultaat, want als de plastic
glans is verdwenen ziet het er al beter uit.
Je bent apetrots en na een tijdje gaan de modellen weer in het doosje je weathert weer wat.
Na een tijdje zet je de modellen van de begin periode naast je laatste modellen en als het goed
Is valt je wat op. De eerste treintjes vallen in je ogen wat tegen oeps denk je is daar wat aan te doen. Jazeker ook wagons en locomotieven kan je altijd weer upgraden naar een beter resultaat. U zal zich afvragen waarom nu dit onderwerp, wel hierom ik probeer hier die gene die nog aarzelt over de streep te trekken om deel te nemen aan dit mooie facet van onze hobby. Ook ik heb nog regelmatig dat ik denk dat kan beter zo had ik het eigenlijk niet bedoeld dus vandaar.
Moraal is dat je het dus eigenlijk wel heel erg bont moet maken voordat een model mislukt is of erger onherstelbaar beschadigd is.
Ik zal de komende tijd hier wat meer foto?s plaatsen waar duidelijk op is te zien  dat alle begin leuk is om te doen en wat toch nog beter kan.
Heel stillekes hoop ik dat forum leden dit zullen volgen en ook hun ervaringen willen delen waar wij allemaal weer wat van kunnen leren, want daar gaat het ook om deel je informatie zodat anderen er wat aan hebben.

Dat is toch niet zo goed gelukt? zie de foto's:

imghttp://img370.imageshack.us/img370/8313/dsc03064qn8.jpg/img

imghttp://img370.imageshack.us/img370/2144/dsc03060qk4.jpg/img

imghttp://img221.imageshack.us/img221/3655/dsc03010eu6.jpg/img

imghttp://img258.imageshack.us/img258/1294/dsc03678zc6.jpg/img

imghttp://img410.imageshack.us/img410/3918/dsc03679ad9.jpg/img

Ja ik was hier toen best tevreden mee en op het moment dat ik dit schrijf hebben de wagons al een tijd geleden een kans op een tweede leven gekregen maar daar later meer over.

Groet Bert
 
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#1
Nog even een stukje tekst over hoe ik het bedoelde met de silo wagen

De poeder (silo) wagen.
Deze alleraardigste karretjes worden heel vaak ook in startsets aangeboden en los op beurzen verkocht tegen een laag bedrag. En juist dit model kan je op heel veel manieren vervuilen.
Wat ik zelf nogal wil doen is dat ik in allerlei vakbladen ga zoeken tot ik een foto vind
(liefst grootspoor) en dat probeer na te maken. De silo wagen wordt gebruikt voor het transport van diversen droge stof producten en wordt aan de bovenzijde gevuld waarbij er natuurlijk best wel wat naast de vulopening terecht komt. Wind en regen doen dan de rest en dat geeft een mooi patroon van vervuiling op de wagen. De schuine onderzijde van de silo is meestal donker gestreept dat komt door al het vuil dat van boven naar benden stroomt, de onderzijde is ook het meest vervuild door remstof e.d. Dit in tegenstelling tot de bovenzijde die juist weer een lichte streperige kleur heeft. Hoe doen we dat nu met ons model.
Eerst verwijderen wij de wielen, waarna het spuit werk kan beginnen.
De bovenzijde spuiten wij met een lichtbeige kleur, en spuiten de zijkanten gelijk lichtjes mee. De onderzijde van de wagon daarna met een donkerdere stofkleur.
De bovenzijde van de silo gaan we daarna met een fijn  penseeltje voorzien van streepjes.
Dit doen we door de lichtbeige kleur met wat wit nog iets lichter te maken en nog meer te verdunnen dan we voor de airbrusch al hadden gedaan. Doordat we starten met zeer verdunde verf lopen de streepjes netjes in elkaar over. Wachten tot het goed droog is dan de handeling herhalen totdat je tevreden bent met het resultaat. De schuine onderzijde van de silo doen wij op de zelfde manier maar nu met juist een donkerdere kleur.
Het aanbrengen van de roest op de wielstellen doen we met de drybrusch techniek.
De bladveren mogen best wel qua kleur (roest) goed zichtbaar zijn, dit omdat door de mechanische werking dit soort onderdelen best wel onderhevig is aan roestvorming.
De aspotten geef ik aan het einde meestal nog een behandeling met een smerig goedje bestaande uit dikke verf , zijdemat transparante lak  dit goed mengen en met een kwastje opbrengen zodat het er als een vettig onderdeel uitziet. Dit hadden wij al een keertje eerder gedaan bij de stoomlocs op de drijfassen. Tot nu toe nog niet zo veel aandacht geschonken aan de wielen, maar die zijn in het echt super roestig. Nu hadden wij deze er toch al afgehaald dus deze gelijk maar even tot aan de wielbanden roestig maken. Het resultaat is goed te noemen gelijk van het probleem af dat de met name de wielen van Roco zo glimmen.

Oordeel zelf en trek je conclusie na het zien van de hierboven geplaatste foto?


Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#2
De tankwagen was indertijd nog geweatherd zonder gebruik van een airbrush, maar alleen maar met kwast en penseel. Nadeel is dat je niet overal bijkan en zeker de onderzijde niet netjes genoeg kan afwerken. Bij dit model dus nogmaals een aantal handelingen herhaald om toch een wat beter resultaat te kunnen krijgen en dat gaat als volgt:


Zoals ik al eerder heb geschreven heeft blanke matte lak de eigenschap dat het de scherpe kantjes wat camoufleert en het net is of de kleuren wat meer in elkaar over gaan lopen.

Als eerste dus de gehele wagon dun ingespoten met matte lak. Omdat de wagon al met de kwast wat was behandeld moet je de stoflaag die je met de airbrush opzet niet te zwaar aanzetten. Door dus een lichte nevel met een stofkleur op het model te spuiten vervagen de onvermijdelijke aanzetten van de kwast nog meer. Je zou kunnen overwegen om nu al te stoppen maar pigment maakt het nog verder af. Niet vergeten om na het pigment nog ??n laagje matte lak op te brengen

Al met al is deze wagon in slecht 5 minuten weer een stukje aantrekkelijker geworden.






Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#3
De start van de restauratie:

De broodnodige herstel werkzaamheden aan de ERZ IIID wagons is gestart en u zal wel snappen waarom deze behandeling gewenst is. Je zou kunnen overwegen om ze weg te gooien maar dat gaat mij net iets te ver.
Als eerste de opschriften afgedekt met Maskol van Humbrol anders zijn ze straks helemaal onleesbaar. Dit is gelijk de kans om de ongelofelijke fout te herstellen (waar ik tot op heden nog geen opmerking op heb mogen ontvangen) en dat is?
De wagon is beladen met erts tot boven de rand,in het echt zou dit soort wagons zo'n zware lading nooit kunnen dragen. Hij zou kompleet door de assen zakken. De lading zal gelijk omgetransformeerd worden tot een cokes lading die is veel lichter en komt hoop ik dichter bij de werkelijkheid.


Hoe het verder gaat ??? nog even geduld.


De delen van de Maskol die droog zij worden weer transparant.


Het leuke werk kan beginnen de airbrush is gereed.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#4
Deel 3 De Erz wagons in de herkansing

Als eerste de opschriften van de decals voorzien van een laagje Maskol van Humbrol.
Er zijn meerdere fabrikanten die een gelijksoortig middel verkopen, maar er dient wel
Gelet te worden met de soort verf die men gebruikt. De leverancier die onder andere microsol (voor zachtmaken van nieuwe decals) en microset (voor extra kleefkracht bij het aanbrengen van decals) verkoopt heeft een gelijksoortig product maar dat is niet geschikt voor verveen op aqrylbasis. Op de haast niet te lezen gebruiksaanwijzing staat dat je om het verwijderen te vergemakkelijken een stukje papier tijdens het opbrengen moet toevoegen. Dit is echter absoluut niet nodig, indien dun opgebracht kan je de maskol eenvoudig door er licht over te wrijven verwijderen van de wagon zonder de net aangebracht lak te beschadigen.
Wel is het raadzaam om de maskol direct wat te verdunnen het goedje droogt zo snel dat je tijdens het opbrengen de microsol al weer verwijdert van de opschriften en dat kan niet de bedoeling zijn van de maker. Ik heb de maskol dus in wat water verdund tot het een melkachtige kleur kreeg. In deze toestand is het eenvoudig aan te brengen.
Ik hoefde omdat de wagons al eerder waren geweatherd niet eerst een zweem van vuil aan te brengen voor dat de maskol over de opschriften te zetten. Indien u een onbehandelde wagon gaat weatheren zou ik wel eerst een min of meer egale basis laag met een vuilkleur spuiten voor de maskol aan te brengen.







Ook had ik al eerder aangegeven om de lading te veranderen dus in dit geval van Iron ore naar Cokes en of hoogovenslakken de soortelijke massa van deze belasting is veel lager waardoor de wagon wat meer kan worden beladen.
Nu mag de wagon best wel wat donkerder worden gekleurd maar het is niet de bedoeling dat de gehele bvenzijde zwart zal worden. Afplakken van de randen is in dit geval wel een aanrader. Nu we toch met maskingtape bezig zijn ook maar weer wat reparatieplekken imiteren. Dit ook weer door een deel van de wagon af te plakken en het openblijvende deel met een afwijkende kleur bruin te schilderen (of met de airbrush)
Op het moment dat ik de wagon nog alleen met een kwast weatherde wat natuurlijk ook heel goed mogelijk is had ik geen oog voor de onderzijde. Echter de onderzijde zeker als je op ooghoogte je nieuwe aanwinst aan het bekijken bent, is dan toch wel min of meer zichtbaar.
Aangezien we de wagon toch een facelift aan geven zijn ook de onderzijde voorzien van een vuilkleur.

Als laatste de wagons voorzien van diversen kleuren pigment hoe je dat zou kunnen doen behandelen we later nog een uitgebreid want dat kan je op vele manieren doen.

Ook bij dit model weer geen uitgebreid veelkleurig verf  palet gebruikt:
-Earth mat
-Antracit mat
-Zwart zijdemat
-Blanke lak mat
-Rost mat
Al de gebruikte verf ook dit weer van Revell op waterbasis.
Afhankelijk van de verdunning van de verf is de kleur meer of minder intens waardoor met
Slecht een paar verfsoorten toch veel kleuren gemaakt kunnen worden

Ook Pigment in slechts te kleuren.
-een rode roestkleur
-bruin/zwart















Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om eindelijk eens de fraaie sluitseinen artikel 2231 (H0) van Brawa te monteren op de houders die Roco keurig bij het model heeft bijgesloten. De sluitseinen zijn eenvoudig met wat superlijm te bevestigen.



Op de achterzijde van de verpakking staat een duidelijke handleiding hoe en waar
de sluitseinen te monteren



Zoals gebruikelijk weer even wat foto?s op de baan het is niet genoeg voor de lange Heinrich maar toch.











Er volgen nog wat meer foto?s van meer tussen stapjes

Tot de volgende ronde Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.