T18 in Belgi

Gestart door mini, 12 mei 2010, 09:33:28 AM

mini

Hallo iedereen,
weet iemand van jullie welke 2 T18 in Belgi? zijn achtergebleven na de eerste wereldoorlog, wat was hun Pruissisch (?) nr? Ik heb al op SARAAN zijn site gevonden dat het er 2 waren, maar had graag nog wat meer info gehad. Knappe film, Saraan!
Groetjes, Jean-Luc
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Michiel

Hallo Jean-Luc,

ik zal het vanavond eens opzoeken. Dat staat ongetwijfeld in "Vapeur en Belgique".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Film ik weet van geen film?

De 2 waren T18 8403 Frankfurt en T18 8408 Breslau werden toegewezen aan Brussel-noord
Een deed dienst tussen de hoofdstad en Leuven. En werd vermoedelijk afgesteld in september 1922 te Berchem.
De andere deed dienst op de lijn Brussel-Antwerpen tot mei 1923.
Beide verdwenen uit de geschriften dat jaar.
Info in "vapeur en belgique" tome II blz 36

Zo heeft u meer tijd om te knutselen Michiel
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

mini

Michiel,

Bedankt voor de snelle info!!

De film die ik bedoelde staat op

http://fbn1920.be/

Groetjes, Jean-Luc, maar wie wie is, is me niet erg duidelijk[:)]
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Peter

Vermits het hier gaat over Pruissische loks, de T18 en nog niet over de Baureihe 78, zou ik vermoeden dat deze hun Pruissische kleuren behouden zullen hebben, dus bij zolas de van de NMBS, met dien verstande dat de wielen en onderstel rood waren. Op die vier jaar dat ze in Belgie waren, zullen ze bij de spoorwegen echt wel andere prioriteiten gehad hebben (direkt na de eerste wereldoorlog) dan de loks te herschilderen. Waarschijnlijk hoogsten de nummers aangebracht. Ik zal morgen de film van Ton Pruissen (ik heb die ook op DVD) nog eens goed bekijken want op het eerste zicht zag ik geen T18, maar ik kan me uiteraard vergissen.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik sluit me aan met Peter's vermoeden dat deze T18's hier in Belgiƫ in hun oorspronkelijk Pruisische livrei hebben rondgereden. Ik vermoed ook dat in de filmpjes van Ton Pruissen geen T18 zal zitten. Naar wat ik weet zijn zijn vroegste opnames van rond 1930 (Antwerpen), jaren na de schrapping van de Belgische T18's. Maar ik kan me ook vergissen! [:D]

PS de snelle info kwam van Jean-Paul (ToThePoint). Ere wie ere toe komt! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Bwa geen probleem Michiel. Ik had even de buik vol van waar ik momenteel mee bezig ben.
Was even een welgekomen afwisseling.
Verder deel ik de meningen die hier gegeven zijn.
Een andere reden waarom ze niet herschilderd werden is omdat men TE veel loc's had na de toekenning van de oorlogsschade loc's.
Er zijn er genoeg waar men geen dienst voor had en de industrie leed enorm omdat er geen bestellingen waren jaren aan een stuk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

En nog een pittig detail voor zij die denken aan het opnemen van een T18 model op hun Belgische modelbaan: het schaal N model van Arnold en Fleischmann zijn de DB uitvoeringen in Pruisische livrei. Er zijn een paar ombouwwerken nodig om de T18 terug in haar oorspronkelijke staat te brengen. Zo zie ik al meteen dat de schoorsteen korter moet, de ophoging van de kolenbak moet weg, de stoombel eraf... En volgens Belgisch gebruik maar 1 frontsein, en geen sluitsein (behalve in losse- of rangeerdienst). Er is dus nog werk aan, maar dat is net zo leuk aan modelbouw (want anders heette deze hobby modelkoop! [:o)])

(bovenstaand is dus voor de schaal-N modellen. Over de andere schalen spreek ik me niet uit [8)])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mini

Bedankt nog eens voor zoveel informatie[:D][:D]
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig