Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

ombouw grandt line naar 91

Gestart door b-shunting, 12 mei 2010, 08:30:09 AM

b-shunting

ik heb op de ruilbeurs in saint-ghislain enkele msm's op de kop
kunnen tikken waarvan in een van de msm's de grandt line ge 25 staat
en dat je deze zou kunnen ombouwen heeft iem daar al ervaring mee zou
ik eraan beginnen?ik heb al veel bouwkits gemaakt dus mij lijkt het geen probleem

http://www.grandtline.com/model_railroad/ho_scale_car_and_loco_gallery/ge1.jpg
minibaantje tp 4,diesel

Peter

Ik denk dat je die ombouw niet moet onderschatten als is er met veel werk inderdaad iets van te maken. Maar je moet wel een derde as achteraan aanbrengen waarop het kontergewicht zit en die as wordt eveneens door de drijfstangen aangedreven. Dus werk voor de boeg.
Of het de moeite loont moet je uiteraard zelf beslissen, al doen momenteel geruchten de ronde dat er verschillende merken een 91 op hun programma hebben staan.
Ik wacht wel af.
Met vriendelijke groeten
Peter

Roderik

Ik zou zelf eerder verder zoeken naar een geschikter model. Die derde blinde as is inderdaad geen lachertje.
Persoonlijk zou ik eerder starten van een degelijk onderstel (Hollywood Foundry bijvoorbeeld) en daar een derde as en kast op bouwen. De 91 is nu niet echt het ingewikkeldste model qua opbouw.
Always be modelling!

Stefan Appelmans

Ik heb er een gemaakt, op basis van een Hollywood Foundry bogie (Bullant 31/1). Daar ik er americaanse Kadee op wou zetten, was er daarvoor met een drieassige bogie geen plaats, van achter teminste.
Ik had dan (in 2008) 4 tweeassige bogies besteld, en de derde as zou ik dan wel "los" in het chassis bouwen...
Onmogelijk deftig in lijn te bouwen!!![xx(] De drijfstangen moeten immers zacht draaien[:D]. Ik stond daar uuuren voor na te denken, en begon me "een beetje zenuwachtig" te maken. Ik heb dat dan laten liggen en de "thermos wagons" gemaakt (90), dat nam me ongeveer anderhalf jaar.
Laatst nam ik de bogies teug, en merkte dat de "ruggegraat" in messing was, en niet in geanodiseerd alu, dat dacht ik eerst. Eureka!
Ik heb dan de bogies geheel uiteen genomen en, met een extra-juiste-perfecte enz. sjaboon de nodige messing onderdelen op de ruggegraat van de Bullant gesoldeert.
Nog iets amusant is het gat voor de drijfstang assen op de JUISTE plaats te boren in de wielen.
De drijfstangen zijn in resin (tiens?) met drie 1,5/2 mm stukjes messingbuis in elke drijfstang.
De koplampen werken...Dat vond ik een must. De tweekleurige SMD LEDs zijn in de koplamp dingskes, in de resin.
Al het gedraad, weerstanden, de Bullant enz... is onder het chassis besvestigd, het meest onzichtbaar mogelijk, en de drijfstangen raken niets aan. Tevreden...[8D]
En dat rijdt[:)]... Heel goed! Een van de vieren moet digitaal.
Spijtig is mijn foto toestel voor het ogenblik weg naar St Jacques de Compostelle. Maar ik heb toch een foto.

stefan.

Stefan Appelmans

En de baan is natuurlijk nog in dezelfde staat...[:D]
stefan.

b-shunting

werkelijk zeer knap,ik denk niet dat ik ooit dat zelfde resultaat zal halen[:p]
minibaantje tp 4,diesel