Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Treinbaanbesturing met PC

Gestart door Stabiloy, 11 mei 2010, 13:09:44 PM

Stabiloy

Hey!

Ik heb mijn oude baan afgebroken en ben nu bezig om een nieuwe baan neer te leggen. Nu bestuur ik deze baan op dit moment via het mobile center van marklin, en rijd dus ook met marklin/3-rail.

Nu wil ik mijn oude PC gaan aansluiten op de treinbaan, nu heb ik al wat lopen zoeken en is nog lang niet alles duidelijk voor mij.

Ik ben ondertussen wijzer geworden dat je de baan in blokken met gaan opdelen, en dat een blok 2 of 3 bezetmelders moet hebben. Nu is de grote vraag hoe zit het met wissels, en de overige stappen die nodig zijn om de baan met de pc te kunnen gaan besturen.

Voor zover ik weet kan ik niet het mobile station doorverbinden naar de pc?

Alvast bedankt voor de reacties!

ToThePoint

Wissels worden niet voorzien van een bezetmelder.
In het schema van uw baan dat u invoert in de pc, selecteert de pc zelf de wissel en houd deze automatisch bezet. En word vrijgegeven zodra de detectie plaats heeft van de trein die verplaatst is.

Per blok heeft u 2 bezetmelders nodig, een inrijdetectie en een stop detectie. Na detectie in de inrij vertraagt de trein mooi om te stoppen in de stopdetectie.
In opstelsporen die gebruikt worden in EEN richting heeft u slechts 1 bezetmelder per opstelspoor nodig. Het is alleen een stopdetectie en de trein komt dan plots tot stilstand, dit gebruik ik in het schaduwstation. Als de opstelsporen zichtbaar zijn dan heeft u 2 detectie's nodig zodat de trein tussen inrij en stopdetectie mooi kan afremmen.
3 detectie's zijn voor stations, voor als u treinen heeft van verschillende lengte. Zodat de verschillende lengtes van trein op een andere plaats halt houden aan het perron.
Alles is in te stellen in het controle programma.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Ow vergeten te vermelden dat ik koploper gebruik en dat is gratis.
Er is veel werk, te leren en in te stellen op de pc vooraleer u een trein kan laten rijden, maar eens dat gedaan is werkt dat programma fantastisch.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stabiloy

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Wissels worden niet voorzien van een bezetmelder.
In het schema van uw baan dat u invoert in de pc, selecteert de pc zelf de wissel en houd deze automatisch bezet. En word vrijgegeven zodra de detectie plaats heeft van de trein die verplaatst is.

Per blok heeft u 2 bezetmelders nodig, een inrijdetectie en een stop detectie. Na detectie in de inrij vertraagt de trein mooi om te stoppen in de stopdetectie.
In opstelsporen die gebruikt worden in EEN richting heeft u slechts 1 bezetmelder per opstelspoor nodig. Het is alleen een stopdetectie en de trein komt dan plots tot stilstand, dit gebruik ik in het schaduwstation. Als de opstelsporen zichtbaar zijn dan heeft u 2 detectie's nodig zodat de trein tussen inrij en stopdetectie mooi kan afremmen.
3 detectie's zijn voor stations, voor als u treinen heeft van verschillende lengte. Zodat de verschillende lengtes van trein op een andere plaats halt houden aan het perron.
Alles is in te stellen in het controle programma.



Bedankt voor reactie, de wissels moeten die dan niet op een andere decoder worden aangesloten voordat ze dmv de pc bestuurd kunnen worden?

En wat heb je precies allemaal nodig om met de PC te kunnen gaan besturen. Mijn baan gaat hoe het er nu naar uitziet uit 10 blokken bestaan. Heb dan voor ieder blok een booster nodig?

ToThePoint

De wissels dienen op een decoder aangesloten te worden, maar niet op een detectie.

Boosters hebben niets met detectie te maken.
Een booster is een energieleveraar en bepaalt hoeveel treinen en/of stroomverbruikers u maximum kan aansluiten.
Heeft u meer energie (stroom) nodig dan dient u een extra booster aan te sluiten.
Raadzaam is om de stroom per sectie te beperken daar grotere stroom grotere vlambogen geeft bij kalamiteit. Denk maar aan lassen.
Per booster kan u in HO ongeveer 4 treinen laten rijden als de booster 2 a levert.
Met 10 blokken is het aantal treinen dat maximaal tegelijk rijd bepert en heeft u vermoedelijk genoeg aan de standaard opstelling.
Ik heb ruim 200 blokken en 20 boosters van 2A, alles zelfbouw.
Per booster kan u heel veel detectie sectie's hebben.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stabiloy

Maar hoe moet ik dan alles gaan verbinden naar mijn pc. Ik heb nu zo een set van marklin, met mobile station (dat is toch ook een decoder??) En de decoder van de wissels ook direct op de pc aanlsuiten?

Klaas Zondervan

Het mobile station is geen decoder. Het is de centrale. Maar die kan je niet op de pc aansluiten, daar heb je een andere centrale voor nodig.

De wisseldecoders sluit je aan op de digitale uitgang van de centrale, dezelfde aansluiting die ook naar de rails gaat.

Stabiloy

welke centrale heb ik dan nodig, central station?

Klaas Zondervan

Bijvoorbeeld, of de Intellibox.
Een centrale die voorzien is van een computerinterface.

Paulogic

Er zijn een heel pak interessante centrales die je kan aansluiten
op pc.

Sommige via een netwerkkabel (op uw switch, hub of router)
zoals bvb : Central Station, ECoS 1 en ECoS 2, ...

Andere dan weer via serieel of USB (of serieel over USB)..

Van zodra uw software deze herkent kan je met eender welke werken die
je verkiest en/of aan uw budget voldoet.

Software is er genoeg, waarvan koploper de meest bekende en vooral
de enige (denk ik) gratise is. Maar er zijn nog spelers op de markt
zoals WinDigipet, .... ook weer wat je wilt, verlangt, leuk vindt en
al dan niet wilt betalen.

Toffe aan alle combinaties : je krijgt wat handen vrij om eens
iets anders te doen dan enkel op te letten dat ze niet op elkaar
knallen he.

Succes
mvg,
Paul(ogic)

Stabiloy

Dat is ook het leuke vind ik zometeen, je hoeft niet alleen maar op de treintjes te letten. Naast koploper is er ook nog Rocrail, waarschijnlijk ga ik dit gebruiken. MEde omdat het opensource is en ik zelf de skills heb om te kunnen programmeren.

Tussen die centrales zal aardig wat verschil zitten, wil er niet al te veel voor kwijt zijn, en sluit hem toch aan op de PC. Wat is dan verstandig om te kopen?

INFO

Gebruik dan gewoon DDW of MRDirect met een booster, en een PC. Hoef je geen dure centrale te kopen. En als je toch de skils hebt dan schrijf daarvoor gewoon even een eigen applicatie.

http://www.mrdirect.nl
http://home.snafu.de/mgrafe/
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Stabiloy

citaat:
Geplaatst door INFO

Gebruik dan gewoon DDW of MRDirect met een booster, en een PC. Hoef je geen dure centrale te kopen. En als je toch de skils hebt dan schrijf daarvoor gewoon even een eigen applicatie.

http://www.mrdirect.nl
http://home.snafu.de/mgrafe/



Bedankt! Hier heb ik wat aan. Ga er meteen naar kijken.