Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Keerlusproblemen

Gestart door edwintje, 09 mei 2010, 15:05:20 PM

edwintje

Beste collega's;

We zitten nu in de faze van spoorplan ontwikkelen,daar komen we de al om bekende keerlusperikelen tegen,graag hadden we op de volgende vragen antwoord gekregen;

- wat is nu juist een keerlus?
- hoe kan men het oplossen?
- zelfbouw of reeds klaar gemaakt?
- wat is de kostprijs?
- hoe sluit men deze aan?

Hopend op uw talrijke reacties,met dank op voorhand.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin;)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door edwintje

- wat is nu juist een keerlus?
Deze vraag begrijp ik niet. Je zegt dat je keerlusperikelen hebt, maar je weet niet wat een keerlus is?

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

edwintje

Beste Klaaszondervan;

Wij weten ongeveer wat een keerlus is,maar toch stellen we voor de zekerheid jullie de vraag?

Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin[;)]

Michiel

Erwin en Detlev,

ik zou zeggen, probeer het eens uit. Leg een tesbaantje met lus uit. Koop meteen een kortluitvrije keerlusmodule en doe ervaring op. Er zijn een handvol van dergelijke kortsluitloze modules op de markt (Funcky, M?t, Qtex, ...), gaande van een 20-tal euro tot een 50-tal euro. Dus een aderlating is zo'n test niet, en dan weten jullie precies hoe het werkt, en hoe aan te sluiten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door edwintje

Wij weten ongeveer wat een keerlus is,maar toch stellen we voor de zekerheid jullie de vraag?
Wel, dan zal ik een poging doen om het uit te leggen.
Als je met de trein van een bepaald punt vertrekt, en het is mogelijk om zo met de trein te rijden dat hij op dezelfde plek terugkeert, maar dan andersom staat, dan heb je een keerlus.

De duidelijkste vorm is te zien op mijn website
Maar ook een sporendriehoek maakt het mogelijk om met een trein omgekeerd op zijn uitgangspunt terug te keren. En vaak zitten er in een sporenplan situaties die dit mogelijk maken, maar niet zo direct zichtbaar zijn.

ToThePoint

Ik heb 2 keerlusmodules dubbele richting van funky rail gebouwd en die werken super.
Het is zelfbouw dus u kan de prijs drukken en ze zijn kortsluitvrij. werken met stroomdetectie.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

T03

Ik heb mij verleden zaterdag een LK200 van Lenz aangeschaft, werkt supergoed, beter als de LK100.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

conducteur

wat is 't verschil tussen beide?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

T03

Technisch, ik zou het niet weten.
Wat ik vaststel is dat de vroegere LK100 een "klik" lawaai maakt als
de ompoling gebeurd. Bij de LK200 gebeurt de overgang geruisloos, het is net alsof je er geen gebruikt. Ook moet je met een vijsje de gevoeligheid instellen bij de LK100, op het nieuwe model hoeft dat niet meer en tot nu toe rijdt alles (Zimo, ESU, Lenz) feilloos doorheen de keerlus.

SpGr
Marc

citaat:
Geplaatst door conducteur

wat is 't verschil tussen beide?

"I have a train riding in my brain"