Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Ramen

Gestart door Peter, 30 april 2010, 14:40:45 PM

Peter

Voor mijn station Boom zit ik met een klein probleempje, waarvoor iemand van jullie mischien wel raad weet.
Op de ruiten van de wachtzaal en de burelen worden langs de buitenzijde dunne plastic-strips (1 of 1,25 mm breed, 0,25 of 0,5 mm dik) gelijmd. Deze dienen op voorhand geschilderd te worden, namelijk aan de buitenzijde Light Turquoise (Modelcolor 70840 lijkt het meest op het origineel) en aan de binnenzijde donkerbruin of creme. Welke lijm zou ik het best gebruiken om deze, met de donkerbruine of creme zijde, tegen de ruiten te lijmen.
Een strip langs binnen en een langs buiten lijmen is niet echt een alternatief, gezien de ramen zelf in het echt zeer dun zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

#1
Dat dun platic is waarschijnlijk PVC. Proberen op een stukje als de thinner er niet in bijt. In dat geval, secondenlijm.
stefan.

Peter

#2
De strips zijn Evergreen strips, het "glas" is "Vivak" Extruded copolyester van Bayer. Een zeer goed en vrij goedkoop produkt dat in verschillende diktes vanaf 0,25 tot 1,5 mm verkrijgbaar is in vellen van 500 x 250 mm (ongeveer 2,50 euro) en glashelder
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#3
Stukjes gekleurde schilderstape? Dan heb je geen lijm nodig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

#4
Ja, dus met de copolyester probeer dus als bvb cellulose of synthtische thinner het doet smelten, als het niet het geval is, secondenlijm. Een vriend van de club lijmt de ruiten met een "sterke alles-lijm" , of met Pattex contact lijm. dat kleeft ook goed, maar dat vind ik moeilijker proper te behandelen.
stefan.

adrievans

#5
De strips vastlijmen met dubbelzijdig plakband.(is maar een gedachte)

just4fun

#6
En moet er gelijmd worden? Ik bedoel, kan je niet rechtstreeks uw 'strips' op de ramen schilderen/spuiten? Dan heb je geen lijm nodig.
Paul

janjozef

#7
of eventueel met de printer een zijde printen en aan de andere zijde lijmen, hebb je ineens de tekening erop staan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

#8
Bedankt allemaal voor de aangereikte ideen.
Ik ga de oplossing die Jacques Timmermans me voorstelde gebruiken, namelijk het op het glas lijmen met glansvernis.
Dit stelt natuurlijk wel zorgvuldig werken voorop, om de lijnen mooi evenwijdig en haaks te plaatsen.
Het vooraf schilderen langs beide zijden van de raamstijlen gaat vanzelf. De simpele oplossing is: je schildert eerst langs een zijde de donkerbruine binnenkleur.
Na het drogen plaats je die strips met de geschilderde kant op een stuk 3M Magic Post-it tape [:D][:D][:D] (de blauwe doos) en schilderd dan de blauw-groene buiten kleur, inklusief de randen dit keer. Na het verwijderen van de tape heb je een perfekte scheiding tussen beide kleuren.
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

#9
Peter,

Vroeger heb ik voor een ander doel wel gebruik gemaakt van lijm in een spuitbus...
De lijmkracht ervan lijkt me meer dan voldoende voor het beschreven doel.
Ik weet niet of het nog bestaat. Ik kocht de spuitbus in een winkel voor architectenbenodigdheden ed.

Erik

T03

#10
Mischien is de lijm Micro Kristal Clear een oplossing ?

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

mini-bs

#11
citaat:
Geplaatst door eve

Ik weet niet of het nog bestaat.
Erik



gewoon in de gamma of zo kan je van bison spuitbusjes kopen. Ideaal om boompjes te bebladeren !