Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

NMBS type 59.001 ombouw schaal N

Gestart door Michiel, 28 april 2010, 20:00:49 PM

Roderik

ZEER mooi werk, Michiel.
Alleen zou je de verhoudingen van de compressor nog iets slanker moeten maken. Als je hem vergelijkt met de schoorsteen in de foto van het grootbedrijfmodel, dan heeft de jouwe iets te veel gegeten...
Misschien kan je ook iets meer Belgisch ingenieursschap simuleren. Ik bedoel daarmee de verschillen de stangen en buizen die je links en rechts op het echte model ziet. Ik heb er ook niet altijd een idee van waarvoor het dient maar 't geeft een mooie sfeer.
En last but not least, kan je je nieuw ontdekte airbrush-talenten gebruiken op je loc te vervuilen. Dit waren duidelijk echte werkbeestjes met nogal wat stof, vuil en roet in hun vacht...
Gewoon de kleur wat breken met een waas van groen-beige om stof te imiteren en daarna een wassing van met iets lichter grijs (van boven naar beneden) om de natuurelementen hun werk te tonen.

Er bestaat nog een tweede mogelijkheid als startmodel en dat is de versie van trix. Staat momenteel voor een slordige 70 euro te koop op Ebay Duitsland. (En die heeft een plastieken kast.)
http://cgi.ebay.de/Minitrix-12833-Dampflok-BR-89-708-DB-OVP-/290429527680?cmd=ViewItem&pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item439ef2e680
Always be modelling!

Michiel

Hallo Roderik,

Het model van Minitrix is inderdaad een alternatief. Het is een mooier afgewerkt model, maar een stuk prijziger. Als probeermodelletje gewoon te duur. Er is ook meer werk aan omdat het model sterker afwijkt van het Belgisch examplaar (zie vb ketelconfiguratie en attributen).

Ik had al gezien tijdens de installatie dat de compressor aan de grote kant was. Ik zet deze fout onder het hoofdstuk: "niet overhaast te werk gaan". Na een halve dag vijlen en schrapen had ik er genoeg van, en wou met ongeduld de volgende fase aanvatten.

Er ontbreken inderdaad nog een hoop stangen, de krantenkoker en de houten kolenbak op de linker waterbak... weer ongeduld! [:D]

Vervuilen en weatheren is wat ik graag zou willen, maar nog te vroeg om te kunnen. Ik heb nog niet genoeg beheersing en gevoel met de airbrush om met nuances te werken. Ik ben al blij als ik gewoon met 3 lagen iets dekkend krijg. Ik heb ook nog geen poeders en heb hier maar 3 kleuren verf thuis staan: zwart, wit en rood. Maar weatheren is zeker iets wat ik later eens ga uitproberen. Alles op zijn tijd.

Mijn antwoord hier klinkt als een groot excuus, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik stel je opmerkingen erg op prijs, en ga er zeker iets mee doen. Er is nog zo veel te doen, en nog zo veel te leren, dat ik bijna niet meer weet waarmee eerst te beginnen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jean-luc

Chapeau Michiel! [:p]
De lezers mogen niet vergeten dat we hier in schaal N bezig zijn!
Je hebt een pak ervaring opgedaan aan dit modelletje. Dit siert en loont een modelbouwer.
Ik vind het jammer dat je de schuine achterwand overgeslagen hebt. Dit was toch typisch voor dit locje ... maar alles bij mekaar heb je hier een prachtige prestatie geleverd.
[:D] Blij dat mijn bijdrage in MSM toch al ??n lezer aan het werk gezet heeft [:D]

Michiel

Jean-Luc,

bedankt voor je lof. De schuine achterwand had ik willen doen, maar bij dit model was dit mechanisch haast ondoenbaar. De motor loopt tot in de gereedschapskist achterop de lok, en het hele sluitsysteem van de lok, om kap, motor en onderstel samen te houden, gebeurt door die 2 kleine pinnetjes achteraan. Een schuine achterkant is voor mij voorlopig te hoog gegrepen.

In elk geval is de ombouw van deze lok nog niet afgelopen. Fase 1 is klaar. Van zodra ik weer wat vooruitgang heb geboekt kwa technieken en ervaring, gaat fase 2 van start. Dat houd in: verdere detailering van de kap, elektrisch terug rijvaardig maken van het model (de verf zit van binnen zowat overal, ik heb het nog niet helemaal onder controle [:o)]), en mijn eerste weatheringspoging erop loslaten. Dit draadje krijgt ooit een vervolg...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Dit draadje krijgt ooit een vervolg...
... en daar dient dit topic ook voor, niet? "Ooit zal het klaar zijn" [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Toen was Michiel (anno 2010) al een durver om in schaal N ombouw te doen, leerrijk  ;) ;)

Michiel

Ik vrees dat er toch geen vervolg zal komen. Ik was uiteindelijk niet tevreden over het resultaat. Het was een lovenswaardige poging waar ik toch een hoop uit heb geleerd. Maar gezien mijn huidige verwachtingen en normen (die verlegd zijn mede door de ander N-schaal bouwers hier) heb ik dit project vertikaal geklasseerd. Geen spijt. Het hoort bij de evolutie van vaardigheden en verwachtingen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

"Het hoort bij de evolutie van vaardigheden en verwachtingen." Cool  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Grote stomer

goede middag

Ik ben ook een type 59 aan het (om)bouwen.  Ik vroeg me eigenlijk af in welke kleur deze loc op onze sporen heeft gereden.
Heeft hij zijn zwarte kleur behouden?  Met een rode lijn? Of heeft hij het NMBS groen gekregen?

bedankt
 

Herwig

#84
De mannen van MSC-Oostkamp gebruiken hun 0-schaal   ex-T3   in een vuil-antraciet tint. 
Is niet zeker of ze als type   NMBS 59001   bedoeld zijn.  Ze trekken wel NMBS-tweekleurige tijdperk3a-rijtuigjes.
Zie foto's van hun 0-baan Cabusart.

modèlisme


Mooie ombouw, maar de waterbakken zijn langer bij de type 59  dan bij een T3 en heeft ook geen Allan sturing.

Paul.