Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

welke airbrushverf voor beginners?

Gestart door Michiel, 21 april 2010, 18:11:13 PM

Michiel

Beste medespoorders,

Ik heb dus net een airbrush gekocht, en vraag me nu af welke verf ik nu best koop. Ik ben beginner, dus smosser en knoeier. Geen dure verf, maar functioneel en voordelig om veel mee te proberen. Ik heb hier ook een 5-tal kinderen in huis (dat was nog tijdens de laatste telling) en liefst dus een verf op waterbasis, zonder schadelijke solventen. Heeft iemand een idee?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alain

Hoi Michiel

Heb een aantal weken geleden ook mijn eerste airbrush gekocht. In een ander draadje kan je zien wat ik er niet van gebakken heb.[8D]
Op aanraden van Ervin heb ik Vallejo verf gekocht voor deze machine. Is op waterbasis en heel goed te reinigen met water. Doorspuiten met water en prima gereinigd.[;)]

b-shunting

er bestaat ook nog waterverf van revell
minibaantje tp 4,diesel

chef garde

Vallejo is idd een iets duurdere verf en misschien zonde van het geld om er mee te leren spuiten.  Een minder duur alternatief zijn de verfjes van Golden of Hansa, die zijn op waterbasis en dus ideaal met water te reinigen.  Koop geen "speciale poetsmiddelen" voor uw airbrush, je bent veel geld kwijt.  Heb het al eens in een ander draadje op MSM vermeld, gebruik Instanet (het blauw goedje waar de bazin haar ramen mee poetst), om uw pistool proper te houden.

Van die Golden verfjes kun je bv ??n kleur kopen, als het toch maar is om te smossen en te knoeien en met een boekje, een tijdschrift, of internet enkele basistechnieken van airbrush zelf aanleren (op een stuk papier, karton, of een doek).  En niet te vlug reageren zoals Alain die beweert er niet van gebakken te hebben!  Probeer (ook Alain), als je de airbrush mettertijd onder controle hebt, ook eens te experimenteren met kleuren.  Op Google, tik eens "Itten" in en je kunt zien hoe kleuren ontstaan vanuit de drie basiskleuren.  

@ Alain, wie niets doet, kan ook niets verkeerds doen!  Uw techniek mag er best al zijn, enkel uw kleuren zijn nog te donker.  In uw ander draadje sprak ik over geel-bruin; begin met lichte kleuren (geel) en ga dan naar donker (bruin).  Je krijgt een beter resultaat als je een drietal kleuren spuit (van licht naar donker), dan dat je ??n welbepaalde kleur (die je in feite wou ...) spuit.

Alain

citaat:

@ Alain, wie niets doet, kan ook niets verkeerds doen!  Uw techniek mag er best al zijn, enkel uw kleuren zijn nog te donker.  In uw ander draadje sprak ik over geel-bruin; begin met lichte kleuren (geel) en ga dan naar donker (bruin).  Je krijgt een beter resultaat als je een drietal kleuren spuit (van licht naar donker), dan dat je ??n welbepaalde kleur (die je in feite wou ...) spuit.

Ga dat binnenkort eens proberen, bedankt voor de info.[;)]

janjozef

Wat je ook kan doen is een bus chinese inkt kopen, daar kun je, op karton, met beginnen oefenen. Lukt dat dan kan je overschakelen naar verf, tamiya is goed en om te spuiten goedkoper dan vallejo, wel verdunnen met water en een klein drupje afwaszeep, of met alcool

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem