Marklin primex

Gestart door n/a, 07 april 2010, 15:54:49 PM

n/a

Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een doosje gekregen met een aantal sporen, transfo en wat wagons van marklin primex. Ik had hier nog nooit van gehoord. Waneer heeft marklin dit gemaakt? Is dit mindere kwaliteit dan HO. Ik vind hier niets van terug in de katalogen. Weet hier iemand iets meer over.

Met vriendelijke groeten Jan

Johnnytrein

Inderdaad dit is een goedkopere versie van M?rklin, als je de M rails naast die van M?rklin legt zie je een kleur verschil. Loc's en wagons zijn minder gedetaileerd. Er waren afzonderlijke catalogi van.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Alvast bedankt voor de informatie.
Groetjes Jan

Memling

M?rklin Primex,

was de M?rklin voor de grootwarenhuizen. Gezien de handelaars oorspronkelijk protesteerden tegen M?rklin voor de verkoop van startsets tijdens sinterklaas, kerstmis en dergelijke.
Vandaar onder de naam Primex, werd dit mogelijk, met het gevolg dat iedereen Primex wenste te verkopen.

Inderdaad sommige modellen zijn iets ??nvoudiger gedetailleerd, MAAR andere zijn op het nummer na identiek aan de toenmalige M?rklin kwaliteit,

zo bijvoorbeeld de groene BR151, of de 103, 141, 144,... of de Chiemgau bahn, ..
Maar enkele modellen of kleurvarianten waren enkel bij Primex voorhanden bijvoorbeeld de reeks 132, of de EP2 versie

De sporen waren minder gekleurd ,  

spoorse groeten
Memling

Artologic

Memling,

Op het einde waren de primex modellen toch gelijk aan die van marklin, op de kleurvarianten na dan? Ik bedoel dat dan ze dezelfde afwerking en kwaliteit opschriften hadden?

Mvg
 

Memling

Inderdaad , heel wat primex modellen waren quasi afwerking en degelijkheid gelijk aan de M?rklin producten.
En er waren heel wat loks en wagens die een extra variatie op de baan mogelijk maakten (toen bestonden er nog geen tien versies van elke lok zoals nu bij Roco, LS, Van Biervliet, Olaerts, ...

Wat sommigen beweerden, dat Primex met de OUDE versleten werktuigen werd gemaakt kan misschien zo zijn voor sommige modellen, Maar toen ze de BR141 met vijf koplampen uitbrachten, of de 132, of ... waren dit echt nieuwigheden die nog vooraf, of ooit nadien bij M?rklin in het gamma waren.

Maar er waren heel wat wagens en loks voor beginnelingen, en kinderen. Zo waren er loks uit bijna ??n kleur, zoals de 141, of een oerdegelijke V200, en de vele kleine drie en twee assige loks,

De goederenwagens waren ook zo, mooie gelijkaardige zoals M?rklin en dan de ??nvoudige, in ??n kleur al dan niet met opschriften.

Ook hun "Blikken" producten waren geliefd bij de verzamelaars.  De Berlijnse S-Bahn, of ??n van de sets, waaronder de Orient Express met stoomlok een bekende is.

Zie trouwens eens
http://www.frankenbahn.de/primex/primexframeE.htm
voor een overzicht van het gamma en de history.
en de vele modellen staan er met een foto

Spoorse groeten
[:)]
Memling
citaat:
Geplaatst door Artologic

Memling,

Op het einde waren de primex modellen toch gelijk aan die van marklin, op de kleurvarianten na dan? Ik bedoel dat dan ze dezelfde afwerking en kwaliteit opschriften hadden?

Mvg


Artologic

Hey Memling,

Thanks voor de link! Ik herinner me zo nog het groene 3029tje van hun :-)

Mvg
 

n/a

Hallo iedereen,

Bedankt voor de uitgebreide informatie en ook voor de link.

Groetjes Jan

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bilsje

Is dit mindere kwaliteit dan HO.
H0 is geen kwaliteitsaanduiding maar een schaalverhouding.
Primex was ook H0.