Economisch Blokken maken

Gestart door Fleur, 14 maart 2010, 15:31:08 PM

Fleur

Toet allemaal;

Ik rijd (zou willen) met fleischmann N, Twin Center, Koploper, Parallel63, Decoder63 en bezetmelders BMD16-SD.

Ik ben bezig met het plannen van de blokken van de baan en ben tot het inzicht gekomen dat ik heel wat sporen stuk moet slijpen om het gewenste resultaat te bekomen.  Ik er misschien een aangewezen plek om spoorstaven door te slijpen zonder al te veel schade aan te brengen?
Persoonlijk had ik gedacht de spoorverbinders te verwijderen, op deze wijze zou ik ook niet of nauwelijks moeten slijpen.
Is dat een goed idee?

Ook nog een probleem is:

Een blok loopt van wissel naar wissel. Indien nu de wissels nogal ver uit elkaar liggen en ik moet ergens tussen in stoppen.  Hoe doe je dat? En moeten de stukken spoor daarvoor en daarachter ook een bezetmeder krijgen?

Ik raak er niet uit!!! Help!!  :I

Groetjes,

Fleur   ;)

Johan Poelmans

Hey fleur,

in verband met doorslijpen kan ik kort zijn: je hebt isolerende railasjes in de handel. Zo beschadig je je spoortjes niet. Uiteraard moet je dan op voorhand wat meer plannen, in verband met waar blokken komen te liggen. Lengte van stopsecties ed is toch wel een cruciaal iets.

Met tussen in stoppen, bedoel je dan een halte oid? Tussen 2 wissels kunnen meer dan 1 blok liggen. Dus dan heb je een blok speciaal voor je halte.

Maar wat ook kan in koploper is om te stopplaats te kiezen op basis van treinlengte. Een trein moet steeds aan het stationsgebouw stoppen, en liefst niet helemaal op het einde van het blok: mits juiste instellingen en blokken kan koploper dus een lokje eerder laten stoppen wanneer de trein korter is.

Maareuh, mag ik je aanraden op een ovaaltje met inhaalspoor te bouwen en te automatiseren. Zo zal je cruciale inzichten krijgen op de werking van koploper, en zal bovenstaande allemaal duidelijk worden. Anders kan je op je definitieve baan je blokken ook niet goed inplannen.
 

Fleur

Bedankt Johan !
Ik heb nog een vraagje:

Ik rijdt in twee richtingen. Twee blokken achter elkaar is dan:

(stop - uitloop - stop)(stop - uitloop - stop)
of
(stop - uitloop - st)(op - uitloop - stop)

groetjes,  [:I]

INFO

citaat:
Geplaatst door Fleur

Bedankt Johan !
Ik heb nog een vraagje:

Ik rijdt in twee richtingen. Twee blokken achter elkaar is dan:




(stop - uitloop - stop)(stop - uitloop - stop)


Eigenlijk is het dit van links naar rechts

(aankomstmelder - niks - stopmelder) ( aankomstmelder - niks - stopmelder)

Van rechts naar links wordt dan:

(Stopmelder - niks - aankomstmelder) (stopmelder - niks - aankomstmelder)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

Die niks is dan weer een keuze die je maakt. Persoonlijk detecteer ik alles, wisselstraten incluis. Ook mijn wagons zijn allemaal gedetecteerd. Zo weet de computer of er in een blok nog wagons achtergebleven zijn.

Maar door de aanpak van INFO (en dit is uiteindelijk de aanpak die in koploper wordt aangeraden) bespaar je wel aanzienlijk wat bezetmeldpunten ;)
 

Fleur

Johan, Info,

Bedankt voor de info, maar nu weet ik het nog niet zeker.
Laat me het anders stellen:
- Ik rijd in twee richtingen
- Ik heb twee blokken na elkaar

Kan een stop sectie, bij andere richting rijden, veranderen in een aanmeld sectie? Of... Kan ik in een richting een stop sectie hebben, die dan in de andere richting genegeerd wordt?

Groet,  [:I]

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Fleur

Johan, Info,

Bedankt voor de info, maar nu weet ik het nog niet zeker.
Laat me het anders stellen:
- Ik rijd in twee richtingen
- Ik heb twee blokken na elkaar

Kan een stop sectie, bij andere richting rijden, veranderen in een aanmeld sectie? Of... Kan ik in een richting een stop sectie hebben, die dan in de andere richting genegeerd wordt?

Groet,  [:I]



Uiteraard lukt dat ;)

Maar lees de koploper handleiding eens, daar staat volledig in hoe je een baan in blokken verdeelt, met voorbeelden. Om specifieke functies zou ik me geen zorgen maken, aangezien koploper toch wel zeer verregaand is.
 

Fleur