reeks 40

Gestart door stevend, 03 maart 2010, 20:17:25 PM

B loc

Goeieavond,
Het waren motoren die bedoeld waren voor type 606 die er uiteindelijk niet kwam. De motoren waren er toen al. Ze werden gebruikt voor reeks 92 en 40 plus een aantal reserve.
Dit stond ooit op dieselloconline.
Mathias

Sicco

Dat klopt.
Eind jaren vijftig wilde NMBS nog meer rustige lijnen goedkoper exploiteren, men zocht een oplossing voor het dure rijden van loc met korte trein. Aanvankelijk wilde men 40 motorwagens bestellen naar voorbeeld van de 43, welke in 1955/56 geleverd zijn. Deze hadden echter veel problemen en de order werd afgezegd, maar de order van de motoren kon niet meer afgezegd worden. Om de 40 motoren werden in 1960 rangeerlocs gebouwd (25 stuks reeks 92) en 14 van de resterende 15 verdwenen uiteindelijk in de reeks 40, die uit dezelfde periode komt. Reeks 40 is feitelijk een loc met twee rijtuigen, maar dan als treinstel samengesteld.

tunnelmotor2000

Die twee lichten bovenaan waren om in dubbeltraktie te rijden. Zover ik mij nog herinner stond op de ene lamp een letter T en de andere lichte op wanneer overgeschakeld werd naar koppelaar ergens aan 60km/u.

stevend

Werden die veel gekoppeld aan de serie 43?
En dit waarschijnlijk op de lijn kortrijk-antwerpen en omgekeerd, of ook op andere lijnen? ('K denk dan aan regio hasselt)

Sicco

Juist niet op Antwerpen-Hasselt, maar wel vanuit Kortrijk

treinvirus

Hallo
heb resine kappen stel 630 staan en wou deze winter het model afmaken. kan iemand mij aan foto's helpen aub, ik kan niet aan het boek van Max Delie geraken over de autorails, de bibliotheken die ze hebben liggen veel te ver van mijn woonplaats en de links hierboven werken klaarblijkelijk niet meer! Op internet heb ik ook bot gevangen, wel foto's  latere versie AR40 geel-rood.
Ik wou de motorwagen met een roco type 59 motoriseren,maar ik weet niet of de bougieflanken kloppen (pensylvenatype?) Ik heb wel plannen met de juiste afmetingen en weet daaruit dat de afstand wielassen motorrijtuig 2,50 m moeten zijn. Kan ook black beetle gebruiken voor de motorisatie maar die moet ik dan nog kopen, de roco heb ik staan. Voor het tussenrijtuig en het eindrijtuig wou ik het onderstel(eventueel aangepast) en de bougies van een M1 rijtuig gebruiken (olaerts) maar ik weet niet of dat helemaal klopt. Iemand sprak eens van M3 rijtuigen maar wat is daar van aan en welke firma heeft die gemaakt? verder ontbreek ik documentatie binneninrichting rijtuigen, weet iemand misschien iets daar van ? alle tips ter konstructie en schildering zijn welkom.
Ps de passende raampjes heb toch ik al gevonden!
dirk

kno

Hallo,

Wegens "op de baan" is de 4001 te koop door TSP voor 10.000 €.

Iemand kandidaat ?

vanmiegroet

Ik hoop dat het complete stel te koop staat, anders zullen Courcelles-Motte of Aubange de enigste kopers zijn.

doomslu

Jammer dat ik geen plaats heb.  :-[
Ik vind het anders een knap stel.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

ik heb het vele malen zien rijden richting Kortijk en richting Gent ! en ook gekoppeld ! ;)