boomstammen op platte wagons

Gestart door Eres, 01 maart 2010, 16:38:50 PM

Eres

Ik wil een aantal platte wagons aanschaffen voor transport van boomstammen

Er wordt hier vanuit de Ardennen veel eiken en beukenhout verladen naar China daar wordt er houten speelgoed van gemaakt voor kinderen!!! Er gaat veel via weg transport en ook een gedeelte per spoor naar een verzamel punt en daar wordt het in containers geladen die via Antwerpen?? hun weg gaan

Nu is mijn vraag hebben jullie dit ooit gezien en hoeveel boomstammen gaan er op zo'n wagon Op een kamion gaat het om gewicht denk max. 40 ton?? Maar zou niet weten hoeveel een eiken of beukenboom weegt Zal afhankelijk zijn van de leeftijd

Een laatste vraag de boomstammen liggen deze los op elkaar of met kettingen vast gemaakt

Ik wil zo natuur mogelijk dit transport per spoor nabootsen

Wim

edwintje

Beste eres[;)][;)]

Heb eens gegoogeld,volgens foto's dat ik heb gezien worden 4tot5 zeer grote boomstammen op een platte wagon vervoerd,met langs de kanten grote spillen,bovenaan worden er kettingen over gespannen.
Kan nog geen foto's doorsturen want ik ga het nog moeten leren,heb alleen ingetikt op google 'houttransport per trein,ik vond de foto's op het tweede blad.


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

Sicco

citaat:
Geplaatst door edwintje

Beste eres[;)][;)]

Heb eens gegoogeld,volgens foto's dat ik heb gezien worden 4tot5 zeer grote boomstammen op een platte wagon vervoerd,met langs de kanten grote spillen,bovenaan worden er kettingen over gespannen.
Kan nog geen foto's doorsturen want ik ga het nog moeten leren,heb alleen ingetikt op google 'houttransport per trein,ik vond de foto's op het tweede blad.



Dat is dan geen hout uit de Ardennen geweest, want dat zijn veel dunnere stammen waarvan er tientallen op een wagen gaan. Er reden ook houttreinen naar (!) de Ardennen met hout van overzee, dat zijn veel dikkere stammen en dus een beperkt aantal per wagen.

groeten Sicco

Eres

Wat jij bedoel zij de gewonen dennebomen Waarvan er twintig met max 40/50 per kamion gaan Deze denderen hier dagelijks buiten het dorp voorbij

Maar dat zijn echte eiken en beuken boomstammen Hier in onze tuin staat er een van 120 jaar oud en is de oudste boom van het dorp
Vraag mij alleen af wat zo'n gewicht zal zijn en hoevel er per spoor gaan op een plattewagon Het was al goed te horen dat ik weet dat ze met kettingen vast leggen dan heb ik al een houvast punt

De boomstammen gaan hier vandaan weg en komen niet naar hier toe!!! Even goed lezen Sicco Ga maar eens kijken bij Marche en Famenne daar liggen ontelbare boomstammen die in containers van Cosco naar China gaan en niet andersom

Wim


citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door edwintje

Beste eres[;)][;)]

Heb eens gegoogeld,volgens foto's dat ik heb gezien worden 4tot5 zeer grote boomstammen op een platte wagon vervoerd,met langs de kanten grote spillen,bovenaan worden er kettingen over gespannen.
Kan nog geen foto's doorsturen want ik ga het nog moeten leren,heb alleen ingetikt op google 'houttransport per trein,ik vond de foto's op het tweede blad.



Dat is dan geen hout uit de Ardennen geweest, want dat zijn veel dunnere stammen waarvan er tientallen op een wagen gaan. Er reden ook houttreinen naar (!) de Ardennen met hout van overzee, dat zijn veel dikkere stammen en dus een beperkt aantal per wagen.

groeten Sicco


Sicco

citaat:
Geplaatst door Eres
De boomstammen gaan hier vandaan weg en komen niet naar hier toe!!! Even goed lezen Sicco Ga maar eens kijken bij Marche en Famenne daar liggen ontelbare boomstammen die in containers van Cosco naar China gaan en niet andersom


Voor iedereen die w?l wil geloven dat er beladen houttreinen naar de Ardennen hebben gereden (want dat is alles wat ik zeg) zie hier:
http://www.flickr.com/search/?q=houttrein&w=41266938%40N07

Voor de rest had ik een inhoudelijke reactie getikt over het soortelijk gewicht van hout, wat er de laatste jaren van de Ardennen is af- en aangevoerd etc., maar ik heb er eigenlijk geen zin meer in.

rixke rail


In "B-Cargo news" van 4/95 staat een special over houttransport, met veel foto's.
Een simpele, vriendelijke p.m. volstaat om een scan te krijgen ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ems

Ben eigenlijk wel benieuwd welk merk de juiste wagens in het assortiment heeft, die medio halverwege de jaren '80 in Belgi? reden met boomstammen. Voorals nog kan ik alleen bij Piko wagens vinden, maar die zijn volgens mij net iets te modern (TP-V).
Groet, Edwin

itchy

Hoi Sicco,
Heb even jouw plaatjes bekeken: zeeeer mooi !!!  Trouwens: het trac? door Duitsland is en blijft Belgisch grondgebied voor zover ik weet. Er is wel over onderhandeld een tijd geleden, maar zonder grenscorrecties of overdracht van grondgebied tot gevolg.
Steven
citaat:
Geplaatst door Sicco
Voor iedereen die w?l wil geloven dat er beladen houttreinen naar de Ardennen hebben gereden (want dat is alles wat ik zeg) zie hier:
http://www.flickr.com/search/?q=houttrein&w=41266938%40N07

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Sicco

Voor iedereen die w?l wil geloven dat er beladen houttreinen naar de Ardennen hebben gereden



zeker weten, de houtzagerij van Bullingen heeft nog tot een eind in de jaren 00 Russisch hout ge?mporteerd. (dat bleek goedkoper dan lokale productie) De trein ( Z34192 en aanverwanten) werd in Schaerbeek / Brusselse haven geladen en via Trois-Ponts en Malm?dy naar Bullingen gestuurd.
 

Eres

Dank voor je reactie en ik heb zitten kijken Hele mooie foto's en heb de wagons gezien maar zover ik heb kunnen vinden waren dat lege wagons Maar dat geeft niet ik heb in ieder geval iets om verder naar te kijken Goede kwaliteit foto's

Ik wist dus niet dat er Russisch hout werd geimporteerd dergelijke zaken waren mij dus onbekend Wel dat er oa in Belgie en Nederland veel eikenhouten bielzen en dwarsliggers vanuit St Malo werden geimporteerd voor de spoorwegen Later kwam er veel uit Canada blank eikenhout als zal nu alles vervangen gaan worden door beton en gaat het eikenhout van de Ardennen naar China

Dank voor je informatie

Wim


citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door Eres
De boomstammen gaan hier vandaan weg en komen niet naar hier toe!!! Even goed lezen Sicco Ga maar eens kijken bij Marche en Famenne daar liggen ontelbare boomstammen die in containers van Cosco naar China gaan en niet andersom


Voor iedereen die w?l wil geloven dat er beladen houttreinen naar de Ardennen hebben gereden (want dat is alles wat ik zeg) zie hier:
http://www.flickr.com/search/?q=houttrein&w=41266938%40N07

Voor de rest had ik een inhoudelijke reactie getikt over het soortelijk gewicht van hout, wat er de laatste jaren van de Ardennen is af- en aangevoerd etc., maar ik heb er eigenlijk geen zin meer in.


Eres

Ik heb getracht vanmiddag je een mailtje te sturen omtrent je aanbod welke ik gaar wil hebben

Heb je dit ontvangen??

Groetjes en nogmaals dank

Wim


citaat:
Geplaatst door rixke rail


In "B-Cargo news" van 4/95 staat een special over houttransport, met veel foto's.
Een simpele, vriendelijke p.m. volstaat om een scan te krijgen ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.