Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Koploper stopt!?

Gestart door Michiel, 01 maart 2010, 12:37:00 PM

bellejt

het gaat bij koploper niet meer over kritiek maar regelrechte afbraak en belediging.Als Paul zelf wat spot lanceert dan is dat best aanvaardbaar.Maar als steeds dezelfde persoon iedereen afbreekt en beledigd ,dan moeten er maatregelen getroffen worden.Dan is het logisch dat sommige mensen de aanstichter gewoon van het forum willen.Maar blijkbaar begrijpen de moderatoren dit daar niet.En dan rest er Paul maar 1 ding : de boel stopzetten.Dit met gevolg dat een massa modeltreinliefhebbers weer eens gestrafd worden door de uitlatingen van 1 persoon.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door INFO

Waarschijnlijk is zijn spiegel kapot.




Mooi gezegd ;)

Wat er ook van moge zijn, voor mij werkt koploper goed zoals het is. Sinds gisteren zorg ik er voor dat ik een kopie van de installer ergens veilig opslaag, iets wat je eigenlijk met alle abandonware moet doen. We mogen Paul allemaal op onze blote knie?n dankbaar zijn voor het tot nu toe verrichte werk. Het overstijgt zelfs de meeste non-freeware! Alle extra's zijn mooi meegenomen, maar als die er niet meer komen blijft koploper nog wel even mijn favoriete treinbaansturing. Tot er een betalend pakket is dat koploper eindelijk heeft kunnen overstijgen...
 

Michiel

Ik heb dit draadje opgestart om de toestand van Koploper te duiden, en om de evolutie te volgen en alternatieven te kunnen bespreken. Paul is ooit op eigen initiatief met Koploper begonnen, en heeft het heel genereus aan ons beschikbaar gesteld met support, en dat voor vele jaren.

Nu heeft Paul besloten om ermee te stoppen. Welke reden het ook mogen zijn, hij heeft het recht om er mee op te houden wanneer hij maar wenst. We mogen dat jammer vinden, maar de interne keuken van Paul's motieven om ermee te stoppen gaat alleen hem aan, en zijn onmiddellijke omgeving. Het lijkt me dus nogal ongepast om snel met vingers te wijzen en gemakkelijke schuldigen te gaan zoeken. Het zijn gewoon onze zaken niet. [:I]

"Wij" mogen blij zijn dat hij ons een mooi programma nalaat dat nog vele jaren 100% voldoening zal geven. En als er een evoutie is in de ondersteuning van Koploper door "een" gemeenschap, of als er alternatieven zich aanbieden, dan kunnen we dat hier zonder probleem melden en bespreken; wat de opzet was van dit draadje. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

citaat:
"Wij" mogen blij zijn dat hij ons een mooi programma nalaat dat nog vele jaren 100% voldoening zal geven. En als er een evoutie is in de ondersteuning van Koploper door "een" gemeenschap, of als er alternatieven zich aanbieden, dan kunnen we dat hier zonder probleem melden en bespreken; wat de opzet was van dit draadje.


Ja en neen. Dit gaat blijven werken zolang er geen nieuwe interfaces komen of nieuwe versies van OS. Zelfs nieuwe pc's die een bepaalde functie in hardware niet meer ondersteunen is genoeg. Een gemeenschap die voor het onderhoud zorgt kan niet want op de website staat klaar en duidelijk dat de sourcecode nooit zal worden vrijgegeven. Dus eigenlijk kan je maar 1 ding doen: plannen voor een alternatief. En als je nog geen gebruiker bent, dit ook niet worden.

Enige hoop is dat er iemand opstaat en iets nieuws schrijft of dat het toch vrijkomt. Maar voor dat laatste zou ik mijn adem niet inhouden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Op het ogenblik lijkt dat inderdaad de situatie, maar zolang je een computer met OS, en centrale blijft gebruiken dat door Koploper ondersteund is, kan je er nog vele jaren mee verder.

Wat de toekomst brengt, weet niemand, vandaar dat het interessant is om de evolutie te volgen en wie weet, komt er ooit een opening in de richting van "een Koplopergemeenschap". We mogen ook een beetje dromen, niet? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

citaat:
Geplaatst door bellejt

Maar blijkbaar begrijpen de moderatoren dit daar niet.

Voor mij begrijp jij het niet, maar dat is mijn mening.

Michiel

Ik denk niet dat persoonlijk gerichte argumentatie hier op dit forum van enige relevantie is. Die argumenten kan je misschien beter rechtstreeks met de betrokken personen uitklaren?

Elk inhoudelijk argument met betrekking tot Koploper "wat nu", en alternatieven zijn natuurlijk wel welkom.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik denk niet dat persoonlijk gerichte argumentatie hier op dit forum van enige relevantie is. Die argumenten kan je misschien beter rechtstreeks met de betrokken personen uitklaren?

Elk inhoudelijk argument met betrekking tot Koploper "wat nu", en alternatieven zijn natuurlijk wel welkom.



Inderdaad, we gaan de discussie toch niet van forum veranderen en hier uitvechten zekers ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Havoc


Ja en neen. Dit gaat blijven werken zolang er geen nieuwe interfaces komen of nieuwe versies van OS. Zelfs nieuwe pc's die een bepaalde functie in hardware niet meer ondersteunen is genoeg. Een gemeenschap die voor het onderhoud zorgt kan niet want op de website staat klaar en duidelijk dat de sourcecode nooit zal worden vrijgegeven. Dus eigenlijk kan je maar 1 ding doen: plannen voor een alternatief. En als je nog geen gebruiker bent, dit ook niet worden.


Heb je ooit met software voor een CNC gewerkt? Daar weer ik een voorbeeld dat nog op windows XP MOET draaien (werkt niet op windows 7). En Bavelloni SpA zal ook weinig moeite doen om dat aan te passen: nu werkt de software bugvrij zonder dat de CNC van 200.000 euro zichzelf crasht. Als ze die software uberhaupt zouden updaten en er sluipen bugs in, dan zijn zij aansprakelijk om alle gecrashte CNCs te gaan herstellen (of naar de vaantjes geholpen werkstukken vergoeden) + de gemaakte verliezen door hun gebruikers te vergoeden.

En in de huis-tuin-en-keuken wereld ken ik ook genoeg mensen die nog met wordperfect 8.0 werken: voor hen werkt het, en ze kunnen de leercurve van een nieuw pakket niet meer aan..

Als je windows 7 of XP goed bijhoudt, samen met een stickje met koploper op, dan kan je nog 20 jaar verder. En als je voorzichtig met je PC bent waarop dat zaakje draait annex de DCC centrale die aan je baan hangt, dan moet je die de eerste 20 jaar ook niet vervangen. PS: loconet zie ik trouwens ook niet meteen verdwijnen...
 

Havoc

Niet voor CNC soft, maar wel met genoeg andere soft die zo'n eisen stelt. Zelfs met software die in 2012 nog DOS nodig heeft en niet op een emulator of VM wil werken. En eigenlijk is dat niet "werken", het is behelpen. Je kan altijd laag na laag errond brouwen en de boel min of meer draaiend houden. Maar op een dag moet je de knoop doorhakken. Je kan dat beter doen als wat je nu hebt nog goed werkt, voor het compleet de mist indraait.

In vele gevallen willen fabrikanten ook dat je nieuw koopt. Daarom dat er bvb vaak geen drivers te vinden zijn voor oude hardware die nog perfect werkt maar waar je met je nieuwste pc niks kan aanvangen. Heb hier zo al genoeg printers en scanners weggesmeten.(*)

Probleem is als bvb je hd in de prak draait bvb. Dan sta je daar. Ondertussen is de aansluiting veranderd, moet je een nieuw moederbord en geheugen en cpu. En voor W8 moeten alle moederborden een gesigneerde bootloader hebben, die er niet is voor XP of 7. Kan je ebay afschuimen voor wat antiek te vinden.

Lach er niet mee, heb dat al moeten doen om stukken voor een toestel te vinden voor een klant.

citaat:
Als ze die software uberhaupt zouden updaten en er sluipen bugs in, dan zijn zij aansprakelijk om alle gecrashte CNCs te gaan herstellen (of naar de vaantjes geholpen werkstukken vergoeden) + de gemaakte verliezen door hun gebruikers te vergoeden.


Ben je zeker van dat laatste? Al eens goed de licentie gelezen? Dat zou dan de eerste fabrikant zijn die ik ken die zichzelf verantwoordelijk stelt voor bugs is software.

(*) na sloop en recuperatie [:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johan Poelmans

Van die CNC? Ja, licentie heb ik niet gelezen, maar dan wil ik die wel eens omhoog zien blijven na een rechtzaak: als jij als fabrikant een machine levert m?t software om ze aan te sturen, en de software rijd je machine in de prak (ik bedoel niet gewoon het werkstuk om zeep helpen, maar effectief los door je eindstops rijden), dan heb ik als klant toch een heel sterk verhaal. En of ik dat verhaal nu hard kan maken of niet, goeie reclame is het niet voor jou als firma...
 

DelticPower

Op de side van Paul Haagsma is nu de versie 7.5 Build 18 te downloaden, doe hier je voordeel mee.

ERVIN

Na onderling overleg tussen de admins willen we iedereen vriendelijk aanmanen om rekening te houden met onze forumregels. Daar staat onder andere in dat persoonlijke aanvallen niet toegelaten zijn.
Dit draadje gaat over Koploper en het feit dat de ontwikkeling en ondersteuning is gestopt. De enige verantwoordelijke hiervoor is Paul Haagsma. Zijn beslissing moeten we aanvaarden.
Het gaat ons helemaal niet aan welke de reden(en) zijn die hieraan aan de basis liggen.
Bovendien is het helemaal niet nodig deze discussie hier nog eens over te doen, nadat die blijkbaar al op andere fora is gevoerd.
Vanaf nu worden alle niet-relevante bijdragen onherroepelijk geschrapt.

PietB

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Vanaf nu worden alle niet-relevante bijdragen onherroepelijk geschrapt.
Wat mij betreft kun je dit draadje helemaal sluiten hoor!
De toegevoegde waarde is nihil.

grt Pieter.

argilla

voor forumleden die niet weten wat (koploper is) en hoe en het waarom......toch relevante info vind ik . Dat van die persoonlijke aanvallen ben ik wel akkoord . De rest is nuttige info. Dus zeker niet afsluiten zoals gesuggereerd door een forumlid. Meer info altijd welkom.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15