Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

kleine tip , grote verschillen

Gestart door conducteur, 28 februari 2010, 20:53:16 PM

conducteur

Ik ben in het bezit van twee mehano 77'en. E?n is uitgerust met een loksound decoder. Ik ergerde mij aan de lichten omdat ze zo verblindend zijn. Het risico is te groot om de boel stuk te helpen als je begint te prutsen aan de piepkleine smd ledjes, en er ook geen reserveonderdelen meer verkrijgbaar zijn. Het zou kosten wat het kost, ik wou een oplossing vinden. Na heel wat zoeken blijkt dat Brelec (binnenkort) met een verlichtingssetje uitkomt voor deze rangeerdiesels. Ik ben blijven voortzoeken voor een andere oplossing, want wachten, dat kan nog lang duren. Teneinde raad de handleiding van de decoders erbij genomen. Eindelijk een oplossing. Er is wel een maar aan verbonden, anders was het te mooi om waar te zijn. We blijven met onze gele ledjes zitten.
IMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/modelspoor/schermafdruk28-02-2010-204314.jpg/IMG
Dit tabelletje, een uitknipsel uit de ESU-handleiding vertelt ons dat we in cv 114 en 115 kunnen spelen met de lichtuitgangen. Voor ons is de regel "ausgang ist dimmer (normal)" van het belang.
Standaard staan beide cv's op 31 dat komt omdat je vijftien lichtsterktes kan instellen en de lampjes op volle lichtsterkte ingesteld zijn. (0-15) en dat moet je vermeerderen met 16, 15+16=31. Als we de waarde instellen op 17= 1 (lichtsterkte) +16 dan branden de lampjes minder hard.
Ik hoop dat ik iemand ook heb kunnen helpen hiermee...

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

Daar heb ik destijds met de 51 van mehano ook wat zitten aan prutsen. Probleem is echter dat door het karakteristieke spanningsverloop van een LED de verschillen relatief gezien erg klein zijn in uiteindelijke lichtsterkte.
Want de CV heeft enkel invloed op de spanning en niet op de lichtsterkte in absolute waarde.
Maar het helpt zeker [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

C-rail

Bij mijn Mehano staat deze CV op 0, en de LED's geven nog meer dan genoeg licht!

Greg

Idd, dat is net het probleem. Die ledjes reageren niet op dezelfde manier op een spanningsval dan een klassiek lampje.
Bij de 51 van mehano was het verschil niet zo groot in ieder geval, ik weet niet hoe het met de 77/78 zit, maar ik verwachte ongeveer hetzelfde.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

conducteur

Bij de gewone lokpilots moet je enkel de waarde 0-15 instellen (geen 16 bijtellen). Voor andere decoders: raadpleeg de handleiding.
Bij de 77'en: bij mij staan ze nu op 2 (+16) en dan branden de lampen nog redelijk sterk, maar moet je al goed kijken om het derde frontlicht te zien branden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

AtMoPo

citaat:
Geplaatst door conducteur

Teneinde raad de handleiding van de decoders erbij genomen. Eindelijk een oplossing.



Amai Rian, gij zijt ne slimme.

Waarvoor dient een handleiding?

Altijd eerst de "RTFM"
AtMoPo

Greg

AtMoPo: Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hun handleiding altijd goed lezen[;)] Ikzelf behoor ook tot die groep.
Dus laat staan dat er velen weten wat nu allemaal de exacte mogelijkheden zijn van de CV's te veranderen. Zullen nog wel interessante dingen tussenstaan. Ik ben daar destijds ook per toeval op uitgekomen.
Een erg goed resultaat moet je niet verwachten natuurlijk, dat gaf ik ook al aan, maar alle beetjes helpen.[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

conducteur

Terwijl we bezig zijn heb ik er eens mijn viessmannKuehn-decoder handleiding erbij genomen. Max snelheid in cv 5 ingesteld. Er zijn ook leuke dingen te doen met snelheid, bv: als je bij viessmann cv 6 'medium voltage', lees: gemiddelde snelheid op 0 zet dan zal de decoder een exponenti?le snelheidscurve gebruiken. Simpel uitgelegd tussen rijtrap een en twee zal het verschil kleiner zijn dan tussen bv rijtrap 17 en 18. Bijgevolg zal je je loc veel 'mooier' kunnen laten stoppen in bv. het station en zal hij op volle baan wel minder nauwkeurig te bedienen zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum