Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Roco reeks 20 digitaliseren

Gestart door deurenkletser, 22 februari 2010, 21:45:17 PM

deurenkletser

Hallo allemaal,

Ik heb een 'oude' roco reeks 20 (2018).
Ik zou deze graag digitaliseren met een ESU decoder (lokpilot V3).

Deze heeft 2 AUX aansluitingen. Hiermee is het mogelijk de lichten apart te schakelen (als een trein gesleept wordt wil ik niet dat de rode lichten branden).

Nu had ik op een Duitse site een vergelijkende ombouw gevonden:

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br215_roco_walzenmotor/br215_roco_walzenmotor.html

Hij heeft ook aparte verlichting ingebouwd met de F1/F2 toetsen.

Nu begrijp ik niet waarom hij de condensator laat zitten en zelf terug diodes aanbrengt. Helaas is men elektronica kennis niet zo goed dat ik daar het nut niet van in zie. Waarom die diodes bij de motoraansluiting?

Is deze motor zo ook galvanisch gescheiden van het chassis. De 20 heeft een vrijwel identieke motor + manier van contact.

eric

#1
Wat mij al veel geholpen heeft is dit,

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/decoderinb.html

En uw link is ook al meermaals gebruikt.
Zelf zwiep ik alle diodes, weerstandjes en ontstoorders op de originele print van de loc er tussenuit.
Voor de lampjes zou ik nethetzelfde doen met F1 en F2

ps,

Voor de oudere dikke Roco motoren kan je best CV 56 zo laag mogelijke zetten om snokken en stompen te voorkomen.

(dit na een tip door de bedenker voor bepaalde digitale modeltrein toepassingen)

deurenkletser

#2
Bedankt voor de link Eric, maar die kende ik al.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze in de omgebouwde loc terug diodes zetten, is dat nodig bij de omschakeling van roco loc's naar digitaal?
Dat is dus niet nodig? Ik moet er zelf niets terug insteken.

Het is inderdaad een oude dikke motor, ik zal dat alvast onthouden bij de CV's.

eric

#3
Inderdaad raar waarom hij ze terug zet.

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br215_roco_walzenmotor/br215_roco_walzenmotor_07.jpg

Volgens mij moet dat zonder kunnen.

eric

#4
Blijkbaar heeft hij deze diodes geplaatst ter bescherming van de decoder.

Aber wg. der gro?en Stromaufnahme habe ich zum Schutz des Decoders zwei Zenerdioden mit eingel?tet.

ysbeer

#5
Simpel hij heeft de spanning op de lampen (en dus ook de stroom)iets terug gebracht d.m.v 2 zener diodes.
Of het type daar van (en dus de spanningsval over de diode)ergens staat heb ik niet gezocht.
Is zuiver ter bescherming van de decoder
En of het echt nodig is,geen idee.
wim

deurenkletser

#6
't is gelukt. Mijn eerste digitalisering is geslaagd, zonder dat de decoder erin is gebleven. Plaats genoeg gelukkig in die roco reeks 20, alleen de verlichting is nogal fel geworden met het digitaal rijden (oude lampjes). Ik denk dat ik die ga vervangen door LED's. Zijn er handelaars die speciaal voor roco reeks 20 iets op de markt gebracht hebben?

itchy

#7
citaat:
Geplaatst door deurenkletser

Ik denk dat ik die ga vervangen door LED's. Zijn er handelaars die speciaal voor roco reeks 20 iets op de markt gebracht hebben?

Ik dacht //www.brelec.be maar nu ik eens kijk vind ik er niets van terug op de site.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

krispy

#8
Ge kunt ook de verlichtings-uitgang een andere cv waarde geven , waardoor ze minder fel gaan oplichten.

Hoe hangt af van U centrale die je gebruikt , lees maar eens na
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

D_Loc

#9
Je kan de lichten dimmen door de volgende CV's te wijzigen:

C V - Waarde
113 - 0 t/m 15:  Verlichting voor: 0-zwak en 15-fel
114 - 0 t/m 15:  Verlichting achter: 0-zwak en 15-fel
115 - 0 t/m 15:  Verlichting AUX1: 0-zwak en 15-fel
116 - 0 t/m 15:  Verlichting AUX2: 0-zwak en 15-fel

Default waarde voor al deze CV's is 15, dus fel.
Informatie komt uit de handleiding van de Lokpilot V3.0.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

deurenkletser

#10
Bedankt allen,

Klopt ja, heb de handleiding olloek net  even bekeken. Bedankt voor het snelle opzoekwerk.

tonycabus

#11
Veel decoders sneuvelen door de aanzetstroom van lampjes... Dimmen is geen luxe! Sommige fabrikanten (Zimo, en nu ook ESU) laten de lampjes langzaam opgloeien, zodat de stroom laag blijft.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)