Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

ravachol nord belge, ook sncb?

Gestart door treinvirus, 21 februari 2010, 21:00:23 PM

treinvirus

Heeft iemand een idee of dit type stoomlok (ravachol), waar er 4 van in bezit waren van  de nord Belge, later door de nmbs werd overgenomen en ook in groen werd geverfd met een nummer (welke) en stelplaats (welke?)?
Ik heb nog een kit van Keyser in mijn bezit,maar voor er aan te beginnen wou ik dat toch weten want normaal ik beperk me normaal tot alle loks die in groene kleurstelling zijn geweest . De  in chocoladekleur geverfde loks zijn niet echt mijn verzamelobjecten.
bedankt voor elk antwoord.
groetjes van treinvirus
 

Michiel

Enkel 1 locomotief van dit type heeft WOII overleeft, en werd in 1941 bij de NMBS ingeschreven als type nummer 2303. Maar gezien ze niet meer rijvaardig was, werd ze als rijtuig-voorverwarmer gebruikt te Saint-Martin tot in 1947. Ze zal waarschijnlijk nooit een revisie gehaaald hebben, en zal dus waarschijnlijk tot het einde van haar dienst in Nord-Belge livrei bestaan hebben. Nooit in het NMBS-groen dus.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

treinvirus

Bedankt, was ze ook in groen geverfd? En voor de 2de wo waren de andere of deze lok  dan nooit NMBS? Waarvoor werden ze eigenlijk gebruikt? Iemand nog bijkomende informatie ?
 

Michiel

Deze 2303 is de enige van de Ravachols die het tot inschijving bij de NMBS heeft gehaald, maar dat was in 1941. Nadien kon ze niet rijden, en heeft ze nooit een grote werkplaats gezien, en dus waarschijnlijk ook nooit herschilderd in NMBS-groen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

citaat:
Geplaatst door treinvirus

Heeft iemand een idee of dit type stoomlok (ravachol), waar er 4 van in bezit waren van  de nord Belge, later door de nmbs werd overgenomen en ook in groen werd geverfd met een nummer (welke) en stelplaats (welke?)?
Ik heb nog een kit van Keyser in mijn bezit,maar voor er aan te beginnen wou ik dat toch weten want normaal ik beperk me normaal tot alle loks die in groene kleurstelling zijn geweest . De  in chocoladekleur geverfde loks zijn niet echt mijn verzamelobjecten.
bedankt voor elk antwoord.
groetjes van treinvirus


-----------------------------------------------------------------------

Hallo,

De Franse "RAVACHOL" zijn ook in Belgi? wel degelijk in dienst geweest.

Zij waren met 4 Exemplaren in dienst bij de "Nord Belge", maar er waren er ook indienst bij de maatschappij van #CHIMAY#, op de lijn Anor - Mommignies - Chimay - Mariembourg - Dosche - Hasti?re.

Zwart-wit foto's zijn te vinden in de Phil Dambly boeken, in de onder verdeling Priv? spoorweg maatschappijen.

Mvg
Herman
   
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

matti

Er werden in totaal 70 locomotiven van het type Ravachol gebouwd voor rekening van de Franse Compagnies du Nord. 5 Hiervan kwamen in 1925 bij de Nord Belge terecht omingezet te worden bij de Compagnies du Chimay. Hier werden ingezet voor lokale reizigerstreinen .Ze werden later weer verdrongen door enkele types Revolver die van de NB werden overgenomen. In 1937 werden de 1,2,4 en 5 reeds geschrapt. Enkel de 3 overleefde en bleef bij de Chimay tot januari 1940. Door de overname van de NB door de NMBS in mei 1940 kwam deze lok bij de rangen van de NMBS terecht. Hier werd zij in februari 1941 hernummerd tot 2303. Dit nummer werd ook daadwerkelijk op de lok aangebracht. Vanaf de winter van 1941-42 werd ze in de stelplaats van Saint Martin ingezet als vaste verwarmingsketel. Dit duurde tot de winter van 1946-47 waarna de lok definitief werd geschrapt. Vermits de lok nooit rijdende dienst heeft gedaan bij de NMBS is het zeer onwaarschijnlijk dat ze ooit in  het NMBS groen is herschilderd. Waarschijnlijk droeg ze de kleurstelling die ze bij de Chimay droeg tot aan haar schrapping. Maar of dit die van de NB of die van de Chimay zelf was kan ik nergens terug vinden. Op foto?s van haar dienst bij de Chimay is wel duidelijk het opschrift Chimay op de watertanks te zien. Dit doet mij vermoeden dat ze de kleurstelling van de Chimay droeg.

[8]

stevend

Dit is zoals saraan al vermoede.

Heb je daar een foto van, ik kan me deze loc eigenlijk niet voor de geest halen. Ook afbeeldingen zijn moeilijk te vinden.


treinvirus

bedankt voor de reakties, foto's heb ik ook niet, zal wel eens op zoek gaan en ik zal hem in elkaar zetten ( als ik wat tijd heb) en dan fotograferen zodat iedereen eens kan zien hoe hij was maar ik zou eerst moeten weten wat de kleurstelling van Chimay was .. Matti weet je wat deze kleur was ?
groetjes
dirk
 

Michiel

2 foto's van de Ravachol staan in "Vapeur en Belgique" van Phil Dambly, tome II, pagina 211. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

matti

Tja, de kleurstelling. Ik kan hier niet zeker over zijn, maar ik heb ooit een tekening gezien van een Revolver van de Nord Belge in dienst van de Chimay. Deze was in een licht groen met een zekere blauwtint erin, de dakrand, raamkaders en opliggende randen waren rood. De ketel en het chasis waren zwart, de wielen rood met een witte ring rond de as. Vermoedelijk reden de Ravacholes ook in deze kleurstelling rond, maar het ka natuurlijk ook dat ze de Nord Belge kleurstelling behouden hebben. Ik heb mijn Keizer modelletje in de hierboven vermelde kleurstelling geschilderd en eerlijk gezegd ziet het er uit alsof hij tot een of ander circus toebehoort[:o)]. Het is echter al heel wat jaren geleden dat ik deze heb gebouwd en ik weet echt niet meer welke tint groen ik gebruikt heb.

[8]

dgrr57

Nord-Belge :

A partir de 1899:

  • locomotives compound, ? voyageurs et ? marchandises: dessus et lisses de tablier chocolat, avec filets jaune  de  chrome.  Ch?ssis  noir. Abri, couvre-roues et tender parfois bord?s de noir, mais toujours avec liser?s jaunes. Plus rarement, cercles de chaudi?re noirs;

  • locomotives ? simple expansion, ? voyageurs et mixtes: dessus vert olive fonc?, dit vert national, avec filets vermillon et parfois bords noirs.  Lisses de  tablier noires,  quelquefois avec filet vermillon. Ch?ssis noir;

  • locomotives ? simple expansion, ? marchandises et de man?uvre : dessus noir avec ou sans filets vermillon. Dessous noir.

Inscriptions et num?ros (sur l'abri et le tender, parfois sur les couvre-roues) peints en jaune de chrome pour les machines ? livr?e chocolat, en blanc pour les autres et quelquefois avec ombre rouge. En outre, il ?tait souvent fait usage de lettres et de chiffres en laiton, de 10 cm de haut.
Les traverses de t?te des machines ? voyageurs ?taient parfois encadr?es d'un filet jaune de chrome. Enfin, les locomotives des derni?res s?ries portaient un disque en laiton au centre de la porte de bo?te ? fum?e, avec initiales N.B se d?tachant sur fond rouge.
Ces livr?es ?taient inspir?es de celles des locomotives du Nord fran?ais. Nous ajouterons que les machines du Nord-Belge utilis?es par la Soci?t? de Chimay conservaient leur d?coration et g?n?ralement leur num?ro. On ne changeait que les inscriptions, peintes en blanc sur l'abri et le tender.

Met dank aan Phil Dambly.

Michiel

Patrick,

wat betekenen precies: "lisses de tablier" en "filets jaune de chrome"?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

Jaune de chrome is een kleur en lisse de tablier is :


denk ik [?]

Michiel

Bedankt, Patrick. Dat bevestigt mijn vermoeden. [;)] Dus, als ik het goed begrijp, moet deze locomotief in Nord-Belge livrei gezet worden, met "CHIMEY Nr" op de zijkanten geschreven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Michiel

Bedankt, Patrick. Dat bevestigt mijn vermoeden. [;)] Dus, als ik het goed begrijp, moet deze locomotief in Nord-Belge livrei gezet worden, met "CHIMAY Nr" op de zijkanten geschreven.


Yes, Sir [;)]