Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

ballast en wissels / perron breedte

Gestart door Binco, 11 februari 2010, 16:08:52 PM

Binco

hier ineens 2 vragen ineen (dat kost weeral plaats op de server:D)

1) binnenkort is het weer vakantie en dan ben ik van plan om verder ballast aan te brengen. nu had ik een probleem met de wissels want dat zijn bewegende stukken. als je daar lijm op gaat doen ja dan lijm je alles vast:(
hebben jullie zo technieken,tips,trucs,...

2) hoe breed moet een perron zijn tussen het stationsgebouw en de sporen? het stationsgebouw zou dit zijn: http://www.modelspoorcentrum.nl/winkel/images/9529.jpg
en het is een laag perron.
-> gewoon het getal dat het moet zijn op de baan. niet zoals het echte!

ps. antwoord best beginnen met het juiste nummertje:D

Klaas Zondervan

#1
1)Geen ballast aanbrengen op die plaatsen waar je het risico loopt dat je de zaak vastlijmt. Wat die plaatsen zijn, dat hangt af van het type wissel. Moet je dus zelf even bekijken.

citaat:
Geplaatst door Binco

-> gewoon het getal dat het moet zijn op de baan. niet zoals het echte!
Dat gaat niet lukken, aangezien je niet vertelt over welke schaal het gaat. Ik zou het willen omdraaien: ga eens kijken en meten in het echt, en reken het dan zelf om. Is toch niet zo moeilijk?

Binco

#2
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

1)Geen ballast aanbrengen op die plaatsen waar je het risico loopt dat je de zaak vastlijmt. Wat die plaatsen zijn, dat hangt af van het type wissel. Moet je dus zelf even bekijken.

citaat:
Geplaatst door Binco

-> gewoon het getal dat het moet zijn op de baan. niet zoals het echte!
Dat gaat niet lukken, aangezien je niet vertelt over welke schaal het gaat. Ik zou het willen omdraaien: ga eens kijken en meten in het echt, en reken het dan zelf om. Is toch niet zo moeilijk?



aja vergete HO
[:D]
aja omrekenen is dat dan gewoon "getal"x1/87=...?


chef garde

#3
Die link lijkt precies niet te werken ...

Klaas Zondervan

#4
citaat:
Geplaatst door Binco

aja omrekenen is dat dan gewoon "getal"x1/87=...?
In ??n keer goed.[8D]
Makkelijker is nog delen door 87.

Binco

#5
Nu had k nog een vraagje i.v.m. ballast
bestaat er niet zoiets als een lijm spray of dergelijke om de ballast vast te lijmen.
de klassieke methode ken ik eerst alles benevelen met water-zeep oplossing en dan met een pipetje de lijm erop (1/2  water + 1/2 houtlijm + drupje zeep)  maar ik heb altijd stukken die nog niet vastliggen!

als het in spray vorm bestaat dan kun je gewoon de lijm erop "sprayen" en dan is alles vastgelijmd!

-> of doe ik iets verkeerd?

guy holbrecht

#6
Stephen,

Van een spray om ballast te leggen heb ik nog niet gehoord. Als er stukken na het inlijmen nog los liggen, heb je waarschijnlijk te weinig van de lijmoplossing gebruikt. Je mag deze overvloedig aanbrengen, het gehele ballastbed moet er van doordrongen zijn.

Groeten,
Guy

dirkkerckhofs

#7
Inderdaad en goed benevelen dat de lijm goed uitvloeit. Ik heb er nog nooit last van gehad. En gebruik ook genoeg lijmoplossing. Er moet echt een witte melkachtige schijn over je ballast zitten als het nog nat is. Tussen de wissels heb ik ook altijd een minimum aan ballast gedaan. Als alles droog is heb je dan wel wat prutswerk, want er loopt natuurlijk altijd wel wat tussen de bewegende delen. Maar ik heb dat altijd zonder problemen goed gekregen. Bij het gebruik van een lijmspray ga je er een smeerboel van maken, vrees ik, want dan gaat er ballast overal plakken, ook op de zijkanten van je rails, ... en later stof, want die lijmspray blijft plakken.

Dirk
citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Stephen,

Van een spray om ballast te leggen heb ik nog niet gehoord. Als er stukken na het inlijmen nog los liggen, heb je waarschijnlijk te weinig van de lijmoplossing gebruikt. Je mag deze overvloedig aanbrengen, het gehele ballastbed moet er van doordrongen zijn.

Groeten,
Guy


ysbeer

#8
Nog maar eens een keer
Gebruik speciale latex lijm,of boekbinders lijm
En geen houtlijm.
Met houtlijm krijg je een keiharde  steen massa.
Met latex blijft de vering in de rails.
En dat is voor goed rijden een absolute voorwaarde.
wim

janjozef

#9
Dat boekbinderslijm elastische blijft is waar maar dat heeft weinig met goed rijden te maken, wel durft het ballastbed lost te komen met houtlijm

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

swa

#10
@JanJozef:  De houtlijm samen met de ballast komt soms los van de ondergrond schrijf jij. Over welke ondergrond heb je het dan juist Jan, kurkbedding, isolatieplaat, hout- of MDF plaat, ...?
Altijd interessant om weten!

janjozef

#11
Ik gebruik meestal multiplex
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

#12
citaat:
Geplaatst door janjozef

Dat boekbinderslijm elastische blijft is waar maar dat heeft weinig met goed rijden te maken, wel durft het ballastbed lost te komen met houtlijm

Jan



Ja daar gaan we nog eens.
Eem keihard vast gelijmde rails (ballast met houtlijm)veert absoluut niet.En trekt in het ernstiste geval de rails in hobbels(alles minimaal en vrijwel onzichtbaar.
Iets verend (een heel klein beetje maar)geeft als de loks er over rijden een beter contact met de rails.
Het vervangt enigzins de niet verende wielen.
Ik weet dat een aantal denken dat dat onzin is maar de praktijk heeft het bij mij en talloze ander bewezen.
wim

janjozef

#13
Eigenlijk bedoelde ik dat uw loc niet beter zal rijden, maar uw balast blijft beter vast liggen met boekbinderslijm
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem