Hartafstand k-rails slanke wissels + wisselaandr

Gestart door Paulogic, 11 februari 2010, 01:02:44 AM

Paulogic

Ik blijf maar schetsen en tekenen aan mijn baanplan maar kom nu
na al talrijke nieuwe plannen met k-rails en slanke wissels en
flexrail bochten...tot een bevinding of althans een vraag :

De hartafstand bij gebruik van slanke wissels is 57 mm.
Dus als ik dubbelsporig een bocht leg dan is de boogstraal bvb
557 in de buitenste en 500 in de binnenste. 57 verschil en dit klopt
ook volgens wintrack.

Maar is die afstand niet te kort bij gebruik van lange wagons ?
Krijg je dan geen botsingen/ontsporingen bij elkaar passerende treinen omdat uitdraaiende/indraaiende delen elkaar raken.

Ik vermoed dat dit bij grotere boogstralen het probleem kleiner of
ombestaande is maar met kleinere boogstralen bv 450 (welke ik zal moeten gebruiken als kleinste) dit wel eens zou kunnen mislopen.
Zeker als je zo'n superloc als bvb een Big Boy zou laten rijden en
in tegengestelde richting een ram met lange personenwagens of zoiets.

(ps : ik heb geen BB maar zal dat ooit wel eens hebben, hoop ik.
Voorkeur is wel belgisch en V tot nu, maar toch, t'is nen schone he :D)

Bijkomende vraag : wat is huidig de betere wisselaandrijving?
Servo's... (heb er nog een pak liggen van vorige hobby) of kan je dan
de wissels niet meer openrijden ? Dit zou een probleem kunnen geven
bij een station. Tenzij je in de uitrijrichting manuele wissels laat liggen maar dan verdwijnt een gedeelte van de mogelijkheden in het station, toch ?

Alvast bedankt voor tips...

mvg,
Paul(ogic)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Olivier77

Beste,

Servo's voor aandrijvingen van K wissels is prima.
De aandrijvingen van Marklin niet gebruiken, geven altijd problemen
op korte of langger termijn.
De servo aansluiten op de manuele hendel, kunnen de wissels zonder
problemen opengereden worden.
Op 3 rail nl is er een topic over met alle uitleg + foto's.
Servo's moet je wel met een aparte decoder schakelen, verschillende
merken leveren dat

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

conducteur

Om Luc even aan te vullen:
Nem 103 voor het profiel van vrij ruimte in bogen
http://www.morop.org/en/normes/nem103_e.pdf
Zeer nauw aansluitend is nem 102 voor rechte stukken:
http://www.morop.org/en/normes/nem102_e.pdf
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

@ allen,

Dank u voor de tips en links. Ga beginnen met meten en rekenen.

Hmm ik ben er toch nog niet uit over k-rails.
Ik las zelfs in de laatste MSM dat Paul, die baan Hove
heeft gemaakt, van K naar C is gegaan...

En ik meen hier gelezen te hebben dat menig een de voorkeur
geeft aan K (en niet enkel omdat die beter te balasten zijn en
meer realistisch).

Qua prijs en qua meer flexibel en dus royaler in spoormogelijkheden
zou ik K kiezen. Maar anderzijds C omdat deze toch de betere
rij-eigenschappen zou hebben door het beter passen (kliksysteem).

@Rian

jij rijdt ook 3-rail, toch. wat gebruik jij en wat vindt je er
zelf van ?
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

Ik heb tot met pasen 2009 met Marklin c-rail gewerkt. Nu ben ik overgestapt op Peco vanwege het uiterlijk, kwaliteit en omdat het zeer goedkoop is. Een gemotoriseerde wissel (die ik je levenslang kan garanderen, indien een defect is dan krijg je van mij een nieuwe) kost bij hen minder als een standaardwissel bij Fleischmann bv. En een flex bijna evenveel als 18 cm bij de anderen. Ook de wissels: maar liefst 3 wissels: de korte, een middellangge en een slanke die net van weight-watchers komt. Het vraagt wat meer werk dan andere klik en klaar systemen maar het resultaat mag gezien worden. Als je dan toch drie-rail gebruikt, dan kan je met c-rail en met k-rail mooie dingen maken. Bij c-rail is die lelijke bedding wel moeilijk weg te krijgen, maar hier zijn de puntkontakten wat discreter dan bij k. Bij k-spoor kan je ook naar 'weichen-walter'-wissels en vergelijkbare gaan kijken. Hier worden de rails mee omgeschakeld zodat de sleper niet over de rail moet gehoffen worden. Het kost dan weer nog duurder, maar is veel mooier. Keuze uit verschillende wisselradiussen...
http://www.weichen-walter.de/
Voor c-rail moet je even een kijkje nemen op de website van 'modelspoorclub de dwarsliggers':
http://www.dwarsliggers.be/De%20Dwarsliggers.htm  
--> fotoalbum -> wiltz of Roycourt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum